123d supersnel, maar zonder sensatie

BMW 123d
Ik had goede hoop toen ik gisteravond in de BMW 123d stapte, maar helaas, ook deze compacte auto met superdiesel biedt niet de sensatie van een echte hot hatch. Indrukwekkend snel (0-100 in 7,0 s, top 238), die twinturbo, maar de viercilinder doet zijn werk zo stil dat je nauwelijks iets merkt van de abnormaal snelle acceleratie. Natuurlijk, da's prettig als je veel kilometers maakt, maar wie denkt met een snelle diesel een hot hatch te rijden heeft het mis. Het gefluit en geplof van de 2.0 turbo van de Golf GTI, de hoogtoerige 2.0 van de Civic Type R die boven de 7.000 toeren uit elkaar lijkt te spatten of het fantastische gebrul van de BMW 135i, zulke motoren maken een hatchback pas echt heet. Maar een fluisterstille diesel, hoe sterk en snel ook, lukt dat niet. De eerste viercilinder diesel die een mooi geluid produceert moet ik nog tegenkomen, als BMW 123d- of Seat Leon FR TDI-rijder moet je je kick dus maar uit andere zaken halen. Alleen zelfontbranders met vijf (Volvo, Alfa) of zes (BMW) pitten kunnen goed klinken.

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.