Zo ver komt de Opel Corsa-e in de praktijk
'Tijdens de koude periode viel de range wel wat tegen'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De elektrische Opel Corsa kan sinds zijn introductie op flink wat aandacht rekenen. Hij kwam op het juiste moment, is voor een grote groep rijders nét goed geprijsd en nét ruim genoeg. Ook het bruto 50 kWh en netto 46,3 kWh grote batterijpakket lijkt goed bij het model te passen. Maar hoe zit het met de actieradius in de praktijk?
Het antwoord zoeken we volgens het gebruikelijke recept. We combineren eigen meetwaarden met door gebruikers in hun review genoemde verbruiks- en actieradiuscijfers. De Opel Corsa-e waarover je in dit artikel leest, heeft altijd een netto 46,3 kWh batterij aan boord, gekoppeld aan een 136 pk sterke elektromotor. Inmiddels rolt de auto door het leven als Corsa Electric, die je in combinatie met de GS-uitvoering kunt upgraden naar 48,1 kWh en 156 pk. We hopen in een later stadium meer te kunnen vertellen over het rijbereik van deze versie.
Actieradius Opel Corsa-e
Eerst de ‘oude’ aandrijflijn, nog altijd de standaard als je kiest voor een nieuwe elektrische Corsa. We testten hem eens tegen de aandoenlijke Honda-e, wat resulteerde in een gelijkspel. Tijdens onze verbruikstest, grotendeels afgelegd met 100 km/h op de snelweg, liet de Opel zijn Japanse tegenstrever wel ver achter zich. Het testverbruik was 15,9 kWh/100 km, wat staat voor een actieradius van 291 kilometer.
Daarmee is het testverbruik iets lager dan dat van onze reviewers. Wanneer we alle waarden bij elkaar nemen, komen we tot een gezamenlijk gemiddelde van 17 kWh/100 km en een bijbehorend rijbereik van 273 kilometer.
Grote verschillen
De zuinigste rijder leest na precies één jaar rijden een gemiddeld verbruik van 14,7 kWh/100 km af, bijgehouden over een afstand van 14.550 kilometer. Dat betekent dat hij per lading gemiddeld 315 kilometer kan rijden. Deze rijder schuwt een experiment niet, waardoor hij je ook exact kan vertellen dat de range bij temperaturen rond het vriespunt 229 kilometer is.
Een rijder die in de zomer vergelijkbaar scoort met bovenstaande bestuurder doet ook een boekje open over zijn praktijk. “Tijdens de koude periode, met nachttemperaturen onder de -10 graden Celsius, viel de range wel wat tegen. Gemiddeld kwam ik tijdens die zeer koude periode op ongeveer 210 km. In de zomer is dit voor mijn situatie ongeveer 260/270 km.”
Noorse omstandigheden
Dat het altijd kouder kan, bewijst een Noorse Corsa-e-rijder. “In de zomer rijdt hij keurig 13 kWh/100 km en is de range van 300 km haalbaar in Noorwegen. De meeste wegen zijn hier 80 of 90 km/h, dus dan zit je qua efficiëntie wel op de sweet spot”, pent hij vanuit het Hoge Noorden op, om te vervolgen: “Maar in de winter is het een ander verhaal. Met korte ritten (heen en weer naar werk) slokt de Corsa rustig 25 kWh/100 km naar binnen. Als je langer gaat rijden, warmt de accu wel op, maar in de winter halveert je range eigenlijk.” De elektrische Corsa kán het dus wel, maar presteert niet onder alle omstandigheden even goed.
PRIVATE LEASE Opel Corsa
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (79) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.