Zo ver komt de Opel Ampera-e in de praktijk
'Van ‘range anxiety’ heb ik geen moment last gehad'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De Opel Ampera-e was, zeker nu we erop terugkijken, best een bijzondere auto. De compacte hatchback kwam met behoorlijk batterijpakket van 60 kWh, waarvan de gebruiker 58 kWh tot zijn beschikking had. Inderdaad, meer dan zijn opvolger Corsa Electric ook anno 2024 te bieden heeft. Of dat zich vertaalde in een riant rijbereik? Dat onderzoeken we vandaag.
Ook als het gaat om acceleratie is de elektrische Ampera geen stakker, want met zijn 204 pk schiet hij in 7,3 seconden naar de honderd. En er is nog iets unieks te noemen. Elke in Nederland geleverde Ampera-e heeft zich ooit bij de fabrikant moeten melden voor een nieuw batterijpakket. Deze actie leverde gebruikers, na een periode van enige overlast, acht procent extra capaciteit op dankzij verbeterde technologie.
Actieradius Opel Ampera-e
Het laatste gegeven stelt ons voor een uitdaging, want niet elke rijder meldt dat het batterijpakket is vervangen. We gaan voor onze actieradiusberekening dus zoveel mogelijk uit van het originele batterijpakket. Doen we dit, dan komen we tot een gemiddeld rijbereik van 360 km bij een elektriciteitsverbruik van 16,1 kWh/100 km.
Natuurlijk geeft zo’n gemiddelde vooral een indicatie, want de praktijk pakt soms flink weerbarstiger uit. Toch klagen gebruikers niet over de capaciteiten van hun elektrische Opel. De volgende rijder laat weten dat het bereik hem erg is meegevallen. “In de winter is het bereik ongeveer 280 km en in de zomer 380 km bij een snelheid van 120 km/h op hoofdzakelijk de snelweg.”
Een andere rijder is niet per se tevreden met de auto, maar kan wel goed met de actieradius uit de voeten. “Zomers haal ik 380 km. Als de energievretende kachel aan gaat, kom ik ongeveer 260 km ver”, meldt hij. “Van ‘range anxiety’ heb ik in elk geval geen moment last gehad.”
Ampera-e bij AutoWeek
Ook zelf hebben we de Opel Ampera-e meerdere keren en onder verschillende omstandigheden getest. Tijdens de eerste test waren de omstandigheden winters, wat resulteerde in een verbruik van 20,9 kWh/100 km en een actieradius van 278 kilometer. Bij een tweede test onder ideale omstandigheden steeg de actieradius naar 360 kilometer. Behoorlijk in lijn met de hierboven genoemde gebruiker.
Recent besteedden we nog aandacht aan de Opel Ampera-e en noemden het zelfs een buitenkans. Eigenaar Ron meldt in dat stuk het volgende: “Ik rijd tussen de 380 en 420 kilometer op een accu, met een gemiddeld verbruik van 13,8 kWh per 100 kilometer.” De conclusie is duidelijk: wie vooral waarde hecht aan actieradius is met de Ampera-e beter af dan met zijn opvolger, de Opel Corsa Electric.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Opel Ampera-e
Deze tweedehands elektrische auto's koop je voor €20.000
Buitenkans dankzij nieuwe accu: gebruikte Opel Ampera-E
300 kilometer bereik vanaf €15.000: 7 betaalbare elektrische occasions
LG betaalt GM flinke vergoeding voor accuproblemen Ampera-e en Bolt
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.