Zo ver komt de Kia e-Soul in de praktijk
'Soul geeft bij een volle laadbeurt regelmatig boven de 500 km actieradius aan'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De elektrische Kia Niro is een genoegzaam bekend model. Veel minder bekend was zijn iets kleinere broertje, de e-Soul, Hoewel compacter delen beide broeders het 64 kWh grote batterijpakket. Zorgt het sommetje ‘kleinere auto + even grote batterij’ hier voor een groter rijbereik?
De cijfers zijn alvast veelbelovend. Volgens de WLTP-test moet de auto het tot 452 kilometer schoppen, bij een verbruik van 14,2 kWh/100 km. Deze waarden zijn vaak ambitieus, maar bij de Kia e-Niro zagen we al dat verschillende rijders dit onder de juiste omstandigheden realiseren. We duiken in de gebruikersreviews en diepen daar de gemiddelde verbruikswaarden op.
Zo ver komen gebruikers met de e-Soul
De 14,2 kWh/100 km wordt gemiddeld niet bereikt, waardoor ook het rijbereik van 452 kilometer door de meeste mensen niet wordt gehaald. Toch presteert de elektrische Soul heel behoorlijk. We berekenen een gemiddeld verbruik van net geen 16 kWh/100 km en een actieradius van 402 kilometer.
Natuurlijk zijn ook de boven- en ondergrens interessant. De minst zuinige rijder scoort de volgende waarden: “In de zomer 17-19 kWh/100 km, in de winter 19-21. De range is in de zomer ca 400 km, in de winter 370-390 km. Dit is ruim voldoende.” De zuinigste rijder doet het aanzienlijk beter. “Nu met het mooie weer en het rijden tijdens de spits is het verbruik van de Soul met zomerbanden top”, schrijft hij. “Verbruik nu tussen de 12/13 kWh per 100 km in de Eco-stand.” Dat doet wat voor je rijbereik, en dat blijkt. “Soul geeft bij een volle laadbeurt regelmatig boven de 500 km actieradius aan.”
Hoe deed ie het bij ons?
Ook wij onderwierpen de Kia e-Soul aan een test waarin hij het opnam tegen de Tesla Model 3 en Nissan Leaf. “De Tesla springt ’t zuinigst met z’n stroom om, maar komt dankzij het kleinere accupakket bij het door ons gerealiseerde verbruik toch nipt minder ver dan de andere twee”, concludeerden we. “Het laden gaat bij Tesla wel het snelst. De Kia weet z’n grootste accu te vertalen naar de grootste actieradius, maar heeft dan net als de Nissan wel even nodig om weer op krachten te komen.” Hoe ver we dan precies kwamen met het testverbruik van 17,4 kWh/100 km? 367 kilometer.
Zo laat de Kia e-Soul, net als broer e-Niro, waarden zien waarmee de meeste gebruikers in de praktijk zeer goed vooruit kunnen. De ‘nieuwe’ Kia Niro EV is in de praktijk maar amper zuiniger en komt nauwelijks verder dan zijn voorganger. Dat is geen klacht aan het adres van Kia, maar zegt vooral veel over de capaciteiten van de al wat oudere e-Soul. Wat gebruikers buiten de actieradius van hun Soul vinden? Dat lees je hier.
In deze 'Zo ver komt' hebben we alleen de Kia e-Soul met het grootste accupakket meegenomen, de e-Soul is ook geleverd met 39 kWh.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.