Zo ver komt de Ford Mustang Mach-E in de praktijk
'Een actieradius van 300-320 km in de winter is meestal haalbaar'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De Ford Mustang Mach-E is een behoorlijk statement. De iconische naam op een gloednieuw, volledig elektrisch product valt niet bij alle liefhebbers even goed. Het zal Ford waarschijnlijk niet kunnen deren, want deze Mach-E staat in ons land hoger in de verkooplijsten dan welke Mustang ooit. Bovendien zijn we hier niet voor een historische discussie, maar willen we weten hoe ver zo’n stekker-Mustang in de praktijk komt.
Ford levert de Mustang Mach-E in verschillende varianten. De instapversies beschikken over een bruto 75-kWh (netto 72,6-kWh) batterijpakket. De krachtiger varianten en Extended Range-versies komen tot maar liefst 98 kWh (91 bruto). Momenteel maakt de Mach-E deel uit van onze eigen duurtestvloot, maar ook daarvoor deden we al ruime ervaring op met het model. In dit artikel combineren we onze eigen testgegevens met die van gebruikers.
Zo ver kom je met 75 kWh
We beginnen met de versie met het kleinste batterijpakket. Deze lieten we opdraven in een test tegen de Skoda Enyaq Coupé. De vierwielaangedreven Mach-E verbruikte hier gemiddeld 22,1 kWh per 100 kilometer, wat de snelle rekenaar op een actieradius van 329 kilometer brengt. Een andere AWD-rijder duikt daar met gemiddeld 21 kWh/100 km nipt onder, waardoor zijn rijbereik toeneemt tot 349 kilometer. Let wel: dit is onder winterse omstandigheden. “Een actieradius van 300 tot 320 kilometer in de winter is meestal haalbaar”, schrijft hij. “Dan rijd ik op de snelweg meestal 115 km/h. Boven de 120 km/h gaat het hard achteruit.”
Achterwielaangedreven varianten lijken een stukje zuiniger. De gunstigste waarde, na 20.000 vooral zomerse kilometers, is 16 kWh/100 km. “Praktijk is in de winter 275 tot 300 kilometer, in de lente of de herfst 300 tot 350 kilometer en in de zomer 400 tot 450 kilometer”, meldt de verantwoordelijke rijder. “Wat mij betreft prima waarden.” Dat vindt ook een andere RWD-bestuurder. “Bij temperaturen rond het vriespunt haal ik toch nog 18 kWh per 100 kilometer bij woon-werk van 31 kilometer, bij tachtig procent snelweg. Dat is niet slecht.” Gemiddeld komen we op een verbruik van 19,3 kWh/100 km voor de 75-kWh versies, waarbij een actieradius van 376 kilometer hoort.
De Ford Mustang Mach-E verblijft momenteel in de duurtestgarage als achterwielaangedreven auto met 98-kWh accu. Met de temperaturen van januari en tot dusver in februari zitten we wel boven de 20 kWh per 100 kilometer.
Dit doet de Mach-E 98kWh
In onze tests lieten we vooral de Mustang Mach-E met groot batterijpakket opdraven. De variant met achterwielaandrijving schopt het daar tot een keurige 19 kWh per 100 kilometer en is daarmee vergelijkbaar met de Volvo C40. Het grote batterijpakket levert de Ford voordeel op: een actieradius van 479 kilometer. In een oudere test tegen de Hyundai Ioniq 5 blijkt de Mustang minder zuinig en noteren we nog 21,2 kWh/100 km. Het lijkt erop dat Fords claim dat de auto na een aantal aanpassingen zuiniger moet zijn klopt. Een rijder die nog over een ‘oud’ exemplaar beschikt, komt in de buurt van ons verbruik en scoort 21,5 kWh/100 km. “Met temperaturen rond het vriespunt haal ik 360 tot 380 kilometer en ik rijd redelijk stevig door”, is zijn toelichting bij deze waarde.
Het topmodel is de 487 pk sterke Mustang Mach-E GT, die een relatief bescheiden meerverbruik kent. In onze dubbeltest tegen de Tesla Model Y Performance noteerde hij gemiddeld 21,9 kWh/100 kilometer, wat een actieradius van 416 kilometer oplevert. Gemiddeld komen de 98-kWh versies tot een verbruik van 20,9 kWh/100 km en daarmee zou je in de praktijk maximaal 437 kilometer moeten kunnen rijden.
PRIVATE LEASE Ford Mustang Mach-E
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mustang Mach-E RWD 75 kWh 360 camera
- 2021
- 144.076 km

Ford Mustang Mach-E GT Extended AWD 98 kWh 487 pk panoramadak
- 2023
- 25.182 km

Ford Mustang Mach-E BWJ 2021 RWD 75 kWh 259 PK STUURVERW. / STOELVERW. / LEDER / 360 CAMERA / ELEK. ACHTERKLEP / ADAPT. CRUISE / NAVI / BLUETOOTH / LMV / PRIV. GLAS / ISOFIX / MULTIFUNCT. STUUR / PDC
- 2021
- 102.797 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (44) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.