Zo ver komt de BMW i3 in de praktijk

'Ondanks de soms sportieve rijstijl zitten we op een gemiddelde van 15,1 KWh/100 km'

BMW i3

Deze week behandelen we in ‘zo ver komt’ een auto waarvan we zelf niet begrijpen dat we hem niet eerder behandelden. Meerdere elektrische BMW’s passeerden immers al de revue, terwijl we het origineel links lieten liggen. Tijd voor een goedmaker: zo ver komt de BMW i3.  

Zoals bij wel meer EV’s is er niet zoiets als dé BMW i3. Het model werd door de jaren heen geleverd met drie verschillende batterijpakketten, waarbij BMW de capaciteit op een afwijkende manier aangaf. Het merk gebruikt namelijk de eenheid ampère-uur in plaats van het gebruikelijke kilowattuur. Zo kon je de i3 bestellen als 60 Ah (22 kWh bruto/18,1 kWh netto), 94 Ah (33,2 kWh bruto/27,2 kWh netto) en later als 120 Ah (42,2 kWh bruto/37,9 kWh netto). Wie iets van elektriciteit weet kan met deze waarden het voltage van de batterij berekenen. En, wellicht ten overvloede: omdat we het in deze rubriek over elektrische actieradius hebben laten we versies met een Range Extender (i3 REX) buiten beschouwing.  

Actieradius BMW i3 120Ah 

We beginnen met de i3 120Ah, de batterij met de modernste capaciteit en die tevens het vaakst voorkomt in de gebruikersreviews. Een auto die in onze eigen dubbeltest tegen een Volkswagen ID3 een verbruik van 17,1 kWh/100 km liet zien, met een bijbehorende actieradius van 247 kilometer. Net iets bovengemiddeld, want het gecombineerde gemiddelde van ‘onze’ gebruikers is 16,3 kWh/100 km. Daarmee komt de i3 120Ah gemiddeld 259 kilometer ver op een volledige lading. 

Een BMW i3S-rijder die gemiddeld nog iets lager scoort geeft inzicht. “Ondanks de soms sportieve rijstijl zitten we op een gemiddelde van 15,1 kWh/100 km. Waarbij we zo’n 60 procent binnendoor en 40 procent snelweg rijden.” Een tweede i3S-rijder scoort met 18,3 kWh/100 km een relatief hoog verbruik. Zijn verklaring: “Gemiddelde actieradius die ik rijd met de i3S ligt tot nu toe rond de 230 km. Hier zitten veel snelwegkilometers bij.” 

Het verbruik in de kou neemt uiteraard toe terwijl de actieradius navenant afneemt, dat is bij de i3 niet anders dan bij andere EV’s. Een rijder die de i3 meenam naar de Noordkaap deelde zijn reiservaringen. “Verbruik 19 kWh/100 km, ter vergelijking zomer in Nederland 15 kWh/100 km. Kruissnelheid 50-70 km/h, temperatuur -10 tot -28°C, wegen vastgereden sneeuw en ijs.” Kortom, extreme omstandigheden, maar ze geven een aardig beeld van het verbruik bij koude. 

Zo ver komt de i3 94Ah 

Bij de BMW i3 94Ah geen wilde reisverhalen, maar alleen nuchtere Nederlandse cijfers. Tijdens onze eigen test tegen twee elektrische concurrenten zette deze i3 een verbruik van 16,8 kWh/100 km neer, met een bijbehorende range van 198 kilometer. Het blijkt een behoorlijk realistische waarde, want onze gebruikers komen gezamenlijk maar vijf kilometer verder en doorbreken daarmee de magische grens van 200 kilometer. Het bijbehorende verbruik is 16,3 kWh/100 km. En voor wie nu nieuwsgierig is naar de actieradius van de i3 met het kleinste 60Ah batterijpakket? De enige eigenaar die daarover een review schreef komt gemiddeld 123 kilometer ver. Waarschijnlijk geeft dat meteen weg waarom dit de enige gebruikerservaring is. 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (75) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum