Waarom deze Japanse sportauto’s kansloos zijn in Nederland: Acura Integra Type S vs. Nissan Z

Voldoen voor de VS

Nissan Z Nismo

In Nederland kunnen we helaas geen van beide kopen, maar dat neemt niet weg dat we de Acura Integra Type S en de 420 pk sterke Nissan Z Nismo graag de strijd met elkaar laten aangaan. In de VS zoeken we uit wat we missen aan deze Japanse lekkernijen.

In het land van de onbegrensde mogelijkheden is heus niet alles beter dan in het kleine Nederland, maar op automobiel vlak hebben ze in de Verenigde Staten soms net even meer reden tot vreugde dan wij. Je komt er als benzinejunk anno 2024 simpelweg meer aan je trekken. Hier worden sportieve auto’s níét bijna verbannen door enorme bpm-heffingen als gevolg van hoge emissies. Evenmin worden ze niet de mond gesnoerd met partikelfilters en dat soort zaken.

Extra sportieve Nismo-versie Nissan Z

Daardoor mogen de Amerikanen gewoon genieten van de Nissan Z, die bij ons niet meer op het menu staat. Tijd dus om onze koffers te pakken en de oceaan over te steken, helemaal omdat het Japanse merk in de VS onlangs de extra sportieve Nismo-versie heeft gepresenteerd. De eerste kandidaat voor een sportief duel was dus snel gevonden. Aangezien we de Honda Civic Type R ook hoog in het vaandel hebben staan, was de Type S van de Acura Integra, zoals de Civic in de VS te koop is, de perfecte opponent. Natuurlijk hadden we ook voor een Subaru WRX kunnen gaan, of er voor een soort dna-vergelijking een Nissan GT-R bij kunnen halen. Die kennen we echter en hij is inmiddels behoorlijk op leeftijd.

Zodoende staan er een Nissan Z Nismo en een Acura Integra Type S voor ons klaar op het vliegveld van Atlanta. In Nederland zouden we er een vergelijkende test van hebben gemaakt, hoewel ze lastig één op één te vergelijken zijn. De Nissan heeft achterwielaandrijving en een V6-biturbomotor met een vermogen van 420 pk, de Acura is veel minder krachtig met zijn tweeliter viercilinder turbomotor met 320 pk. Bovendien heeft hij voorwielaandrijving, een significant verschil.

De naam Acura doet wellicht niet direct een belletje rinkelen. Welnu, dat is de premiumdivisie van Honda, waarvan de modellen worden geleverd in Azië en Amerika. De naam Integra komt je wellicht bekender voor. Dat model werd in het verleden ook bij ons geleverd. We koesteren nog altijd warme herinneringen aan de toerenhongerige coupé die vanaf 1998 drie jaar lang in ons land verkrijgbaar was.

Acura Integra Type S is zustermodel Honda Civic Type R

De Japanners hebben de legendarische naam nieuw leven ingeblazen en hem aan de Civic-achtige compacte modelreeks van Acura toegekend. De Acura Integra Type S is in feite het zustermodel van de Honda Civic Type R, type FL5. De twee delen niet alleen hetzelfde onderstel, ze zijn ook min of meer vergelijkbaar qua prestaties. Op aerodynamisch vlak zijn er echter de nodige verschillen, want het wilde spoilerwerk van de Civic ontbreekt op de Acura.

Je zou kunnen zeggen dat de Integra de elegantere en luxere versie van de Civic Type R is. Hij heeft nog steeds brede heupen, enorme luchtinlaten en aan de achterzijde de bekende drie uitlaatpijpen, maar in tegenstelling tot de Honda zijn ze bij de Acura allemaal even groot. De motor, het mechanische sperdifferentieel en de handgeschakelde versnellingsbak zijn echter één op één overgenomen uit de Civic, net als het interieur. Het enige verschil is dat de motorkarakteristieken en de adaptieve vering op een andere, zachtere manier zijn afgesteld, maar daar komen we straks nog op terug.

Nissan Z-helden in Fast & Furious

De Z-serie van Nissan is uiteraard geen onbekende in ons land, na de 350 en 370Z en in het verleden onder meer de 240Z en 300ZX. Tot drie jaar geleden (370Z) waren de sportieve coupés geliefde exoten in ons land. Op het gebied van prestaties waren de ‘Z’s’ nooit toonaangevend, maar ze werden desondanks in alle ‘Fast & Furious’-films als helden neergezet, al ging het in die films natuurlijk niet om standaardexemplaren.

Vanwege de strenge Europese emissienormen besloten de Japanners om de 370Z-opvolger alleen in Azië en Amerika op de markt te brengen. Die heet simpelweg Z.

Nissan Z

De Nismo-versie werd net op tijd onthuld voor ons bezoek aan de VS. Onder de motorkap is de 3,0-liter V6-biturbomotor behouden gebleven, maar voor de Nismo werd de turbodruk verhoogd en werd een beter koelsysteem gemonteerd, wat voor 20 pk extra en 46 Nm meer koppel zorgt ten opzichte van de standaard Z. Dat brengt het totaal naar 425 pk en 521 Nm. Het vermogen wordt naar de achterwielen overgebracht via een negentraps automatische transmissie met een Nismo-specifieke afstelling. Er is geen handgeschakelde versnellingsbak leverbaar.

Wel kun je opteren voor lichtere 19-inch Rays-wielen met daaromheen Dunlop SP Sport Maxx GT600-banden. En de visuele verschillen? Vergeleken met de standaard Z beschikt hij over een gewijzigde voorbumper, waarvan de koelopening nu trapeziumvormig is in plaats van rechthoekig en verder naar voren steekt, net als bij de oude Fairlady 240ZG. Verder zien we een ingetogen vormgegeven, driedelige achterspoiler en een achterbumper die is geïnspireerd op die van de GT-R. Het onderstel werd uiteraard ook niet ongemoeid gelaten. Het is veel straffer dan voorheen, met aangepaste stabilisatoren, opnieuw afgestelde dempers en strakkere veren. Bovendien heeft de Z Nismo een Sport+-stand te bieden, die onder meer voor kortere schakeltijden zorgt.

Acura Integra Type S softer dan Honda Civic Type R

Goed, op naar de highway! We trappen af met de Acura. Als je instapt, merk je dat hij wat zachter is dan de Civic Type R die wij gewend zijn. Geen sportstoelen die je lichaam stevig op zijn plek houden, zoals je onwillekeurig verwacht, maar relatief comfortabel zitmeubilair.

De rest weet ook te overtuigen, met name de handgeschakelde versnellingsbak, die al na de eerste kilometers voor een grote grijns op ons gezicht zorgt. De schakelwegen zijn extreem kort, waardoor het schakelen bijzonder vlot verloopt, en de pook wordt met grote precisie door de bak geleid. De motor is richting de toerenbegrenzer akoestisch wat meer aanwezig dan in de Civic Type R voor de Europese markt, die immers is voorzien van een benzinepartikelfilter. Dat geluid is overigens zeker niet vervelend, want hij klinkt lekker.

In de bochten voel je echter dat het onderstel van deze coupé meer is gericht op dagelijks gebruik dan op het betere circuitwerk. Als je in de tweede versnelling uit een haarspeldbocht knalt, moet je rekening houden met naar grip zoekende voorwielen en soms een wild trekkend stuur. En dat terwijl de Acura dezelfde Michelin-banden in 265-formaat heeft als de Civic Type R. Uiterlijk in de derde versnelling heeft de Acura het vermogen echter weer onder controle.

Deze Nissan Z klinkt nog steeds heerlijk

Eens kijken of de Nissan Z Nismo het beter doet. Zodra je in de coupé stapt, krijg je in elk geval een veel sportiever gevoel. De laag geplaatste Recaro-stoelen zitten perfect, het stuurwiel en de schakelpaddles liggen goed in de hand en als je de zescilinder start, krijg je zelfs een beetje kippenvel. We starten de auto in de Comfort-modus en cruisen een tijdje rond. De automaat schakelt haast onmerkbaar, uit de luidsprekers klinkt countrymuziek. Heel ontspannen allemaal, wat wil je nog meer? Nou, meer dynamiek bijvoorbeeld. Daarom schakelen we de Sport+-modus in, waarmee ook de handgeschakelde modus van de versnellingsbak wordt ingeschakeld. Opeens is de Z een heel andere auto. Net boven stationair toerental bijt de biturbo-V6 zich vast aan je rechter schoenzool. Hij deelt rake klappen uit, maakt gretig toeren, gromt er lustig op los en zorgt zelfs bij het kleinste tikje van het gaspedaal voor een bijna uitbundige acceleratie. Hij is echter niet zo levendig bij lage en hoge toerentallen als sommige van zijn Europese concurrenten. Hij mist ook wat pit in snelle bochten. De Dunlops hadden best wat meer aan het asfalt mogen kleven, de besturing is niet strak genoeg en het sperdifferentieel werkt niet altijd even effectief. Alleen het motorgeluid is vermakelijk als je hem eens op zijn staart trapt. Al met al is deze auto veel te beschaafd gezien de verwachtingen die zijn naam en uiterlijk scheppen.

Desondanks weten beide auto’s toch dat ‘Fast & Furious’-gevoel op te wekken, iets wat we steeds meer moeten missen in Nederland. Beide modellen zien er geweldig uit en trekken veel aandacht. Qua rijdynamiek weten ze echter niet te overtuigen. De Nismo zou nooit kunnen concurreren met de BMW M2 of Porsche Cayman, de Acura is ver verwijderd van de hardcore Civic Type R. Maar goed, het is toch jammer dat je dit soort uitvoeringen bij ons vandaag de dag met een lantaarntje moet zoeken.

Technische gegevens

Acura Integra Type S

Motor 4-cil. in lijn, turbo, overdwars voorin geplaatst

Cilinderinhoud 1.998 cc

Max. vermogen 235 kW/320 pk bij 6.500 tpm

Max. koppel 420 Nm bij 2.600-4.000 tpm

Aantal versnellingen 6, handgeschakeld

Aandrijving voorwielen

Afmetingen (l x b x h) 4,72  x 1,90 x 1,41 m

Leeggewicht 1.460 kg (DIN)

0-100 km/h 5,5 s

Topsnelheid 270 km/h

Gem. verbruik g.o.

CO2-emissie g.o.

Prijs 51.800 dollar

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Nissan Z Nismo

Motor V6, biturbo, in lengterichting voorin geplaatst

Cilinderinhoud 2.997 cc

Max. vermogen 308 kW/420 pk bij 6.400 tpm

Max. koppel 384 Nm bij 2.000-5.200 tpm

Aantal versnellingen 9, automaat

Aandrijving achterwielen

Afmetingen (l x b x h) 4,40 x 1,87 x 1,32 m

Leeggewicht 1.680 kg (DIN)

0-100 km/h ca. 4,6 s

Topsnelheid 250 km/h

Gem. verbruik g.o.

CO2-emissie g.o.

Prijs 64.990 dollar

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.