Honda Civic - Welkom duurtest: 'voorlopig uitverkocht, maar zo lekker is-ie'
Nieuwste Civic is prettige hybride
98 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Als je denkt dat alleen Ferrari’s en Rolls-Royces moeilijk te bemachtigen zijn, dan heb je het mis. We stellen je onze nieuwe Honda Civic duurtest-auto voor.
Laten we met het slechte nieuws beginnen: de Civic is voor Honda een groot succes geworden. Zo groot, dat de prijslijst vermeldt dat je hem niet kunt bestellen. Dat geldt niet alleen voor Nederland, ook in andere Europese landen is hij uitverkocht. Het is niet duidelijk wanneer de Civic weer te bestellen is, maar dat duurt nog wel even. Dat we hem in onze gelederen hebben is dus best bijzonder.
Een Civic e:HEV Advance
De jongste duurtester is een Civic e:HEV in Advance-uitvoering. Wat betreft motorisering is er niets te kiezen, het is altijd deze hybride aandrijflijn. We komen in een volgend verslag uitgebreider terug op die krachtbron, maar Honda zou Honda niet zijn als het de zaken niet nét even anders aanpakt dan andere merken. De Japanners zijn met een technologisch meesterwerk op de proppen gekomen. Het systeem van Honda bestaat uit een gloednieuwe 2,0-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 143 pk en 186 Nm. Maar in tegenstelling tot de meeste hybrides, draagt het vermogen van de verbrandingsmotor niet bij aan het totale systeemvermogen. Dat is namelijk precies gelijk aan dat van de elektromotor die de voorwielen aandrijft: 184 pk en 315 Nm. Die krijgt zijn energie weer van een tweede elektromotor die dienstdoet als generator. En deze elektromotor wordt op zijn beurt aangedreven door de 2-liter viercilinder.
De Advance is de derde en meest luxe variant. Je herkent hem vanbuiten aan het panoramadak en de 18-inch tweekleurige wielen. Aan de binnenkant onderscheidt de Advance zich met een fraai digitaal display en Bose-audio. Uiteraard zitten we op leer, desgewenst met de stoelverwarming aan.
Verbruik van 1 op 20 moet kunnen
Het komende halfjaar gaan we met deze rode Civic leuke dingen doen. Natuurlijk duiken we in de historie, want dit is immers al de elfde generatie Civic. Honda heeft in het ontwerp van het dashboard een subtiel eerbetoon gebracht aan eerste modellen. Het brede rooster met ventilatie doet denken aan de dashboards van jaren-80 Honda’s, die ook zo’n breed paneel hadden. Uiteraard mag de Civic het in een vergelijkende test opnemen tegen een concurrent en gaan we scherp letten op zijn verbruik. Want Honda belooft 1 op 20, en dat willen we dan wel eens zien!
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Civic e:HEV Advance |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 42.045 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.993 cc |
Maximaal vermogen | 135 kW / 184 pk |
Maximaal koppel | 315 Nm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.551 mm / 1.802 mm / 1.408 mm |
Wielbasis | 2.734 mm |
Massa leeg | 1.433 kg |
Laadvermogen | 497 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 600 kg |
Banden | 235/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 114 g/km |
PRIVATE LEASE Honda Civic
Uitgelicht aanbod

Honda Civic 2.0 e:HEV Advance Automaat - All-in rijklrprs | Pano-/schuifdak | Leer | Bose geluidssysteem
- 2022
- 12.991 km

Honda Civic Hybrid 2.0 e:HEV Sport eCVT // Rijklaarprijs incl fabrieksgarantie
- 2023
- 10.917 km

Honda Civic 2.0 e:HEV Sport Automaat - All in rijklaarprijs | Sportpack | Verl.pack | Navigatie
- 2022
- 3.108 km
Lezersreacties (98) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.