Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Volvo XC90

Frisse architectuur

29
Volvo XC90
Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
2 april 2015 om 14:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 9 2015
AutoWeek 9 2015

Je leest het in AutoWeek 9 2015

Na dertien jaar vervangt Volvo de eerste generatie XC90 voor een vers model. Geen dikke V8, geen prettige vijfcilinders, vier is het maximum. Valt er nog wat te genieten? We nemen de proef op de som.

In 2010 nam het Chinese Geely Volvo over van Ford. Dat betekende uiteraard niet dat meteen alle gemeenschappelijke technologie die Ford met Volvo deelde overboord werd gezet. Nee, zoiets vraagt tijd. Niet dat ze in Göteborg rustig zitten af te wachten. In tegendeel, al snel wordt begonnen met de ontwikkeling voor een platformarchitectuur voor nieuwe modellen. Zodoende kondigt Volvo begin 2011 het Scalable Product Architecture (SPA) aan, vergelijkbaar met de modulaire blokkendozen van bijvoorbeeld PSA (EMP2) en Volkswagen (MQB). Op basis van deze schaalbare architectuur moet een keur aan modellen gebouwd kunnen worden. De eerste auto volgens deze volledig nieuwe modulaire bouwtechniek is de nieuwe XC90. Overigens stond de oude XC90 (waarvan de productie onlangs naar China verplaatst is, voor de lokale markt aldaar) niet op een gemeenschappelijk Ford platform, maar op Volvo's P2-platform, dat nog dateert van voor de overname door de Amerikanen in 1999. Hoog tijd dus voor iets nieuws.

Swipen met handschoenen

En nieuw is-ie die XC90, van voor tot achter, desalniettemin is de auto met z'n stoere lijnen al van verre herkenbaar als een Volvo. We zien Europese topmerken (zonder Chinese eigenaren) die qua design meer buigen voor de Aziatische markt - waar tierelantijnen op prijs gesteld worden. Ook vanbinnen is alles nieuw, en toch voelt het vertrouwd. Het interieur wordt gekenmerkt door een strak Scandinavisch design waarbij de vorm de functie volgt, enigszins minimalistisch. Wat overigens niet wil zeggen dat ze zich er bij Volvo makkelijk vanaf hebben gemaakt. Het ziet er keurig uit; met zorg afgewerkt en voorzien van hoogwaardige materialen.

Het instrumentarium is een groot display met daar op geprojecteerd een goed afleesbare snelheidsmeter en een toerenteller (bij de plug-in hybride T8 op die plek afhankelijk van de rijmodus soms ook een vermogensmeter). Centraal in het dashboard heeft Volvo een touchscreen van tabletformaat geplaatst. Hiermee zijn de meeste functies te bedienen, alsof je op een iPad swipet. Even op de tast de airco bedienen is er niet bij, je zult altijd even je blik van het verkeer moeten wenden om te kijken waar je met je vingers bezig bent. Daar staat echter tegenover dat het een grote centrale bedieningsknop op de middentunnel overbodig maakt. Naast z'n ogenschijnlijke eenvoud (het laat zich heel logisch bedienen, simpeler dan in een Tesla Model S) is de snelheid waarmee het systeem reageert opmerkelijk; we zien het weleens minder. Het scherm is alleen wel gevoelig voor vette vingers, het poetsdoekje in het dashboardkastje is geen overbodige luxe. Dankzij infraroodtechniek is het scherm overigens ook met handschoenen te bedienen, het kan tenslotte koud zijn in het hoge noorden…

De mpv voorbij

Standaard is de XC90 een zevenzitter, zelfs wanneer je de auto als plug-in hybride bestelt. Bij de eerste schetsen voor het platform is er namelijk al rekening mee gehouden dat er een accupakket meegenomen moet kunnen worden. Door de batterij in de middentunnel te stoppen (waar normaal de cardanas zit) en niet onder de vloer van de bagageruimte kun je op de derde zitrij met een lengte van ongeveer 1,70 meter nog zeer fatsoenlijk zitten, absoluut beter dan bij de gemiddelde mpv. En als stoel zes en zeven overeind staan (optioneel kan dat elektrisch, met een druk op de knop) blijft er nog redelijk wat bagageruimte over: ruim 300 liter, nauwelijks minder dan een Volvo V40.

Behaagziek

In Nederland biedt Volvo de keus uit vier aandrijflijnen, twee diesels en twee benzinemotoren. Allemaal hebben ze een tweeliter viercilinder en een achttrapsautromaat. De basisdiesel is de D4, een 190 pk diesel die alleen de voorwielen aandrijft. De D5 (diesel, 225 pk) en de T5 (254 pk, benzine) zijn dankzij een Haldex-koppeling vierwielaandrijvers. Als het nodig is worden naast de voorwielen ook de achterwielen aangedreven. De topper is de 400 pk sterke T8, een plug-in hybride. Bij deze laatste drijft de verbrandingsmotor (318 pk dankzij een turbo én een mechanische compressor) de voorwielen aan en de elektromotor (82 pk) de achterwielen.

De eerste kilometers met de nieuwe XC90 maken we in een versie met D5-motor. In alle rust doet die machine z'n werk, ongewenste trillingen en vibraties zijn hem vreemd. Alleen wanneer je hem flink op z'n staart trapt dringt er een lichte grom door het schutbord. De samenwerking met de achttraps automaat verloopt vlekkeloos, niet in de laatste plaats doordat de motor al bij lage toeren meer dan genoeg trekkracht heeft waardoor er niet al te veel teruggeschakeld hoeft te worden. En als het wel nodig is reageert de bak adequaat, zonder enige aarzeling. Geen moment ontbreekt het aan trekkracht. Dat er een aanhanger van 2.700 kg achter kan wekt geen verbazing. Hoewel je er vlot mee vandoor kunt is de aandrijflijn vooral bedacht op comfortabel toeren, het onderstel (met optionele luchtvering) sluit hier keurig op aan. De auto ligt als een dijk op de weg, heerlijk stabiel en koersvast. Hobbels en bobbels in het wegdek bereiken de inzittende nagenoeg niet. Wanneer we snel de hoek omgaan helt de koets van de grote zevenzitter slechts beperkt over. De auto laat zich lekker direct en met meer dan voldoende gevoel in de stuurinrichting op koers houden, al zou iets minder bekrachtiging soms net even wat prettiger zijn. Maar goed, de auto is bedacht om z'n inzittende te behagen en daar is Volvo in geslaagd. Vanaf eind mei staat-ie bij de dealer.

Vergeet de V8

Voor meer vuurwerk stappen we over in de plug-in hybride T8. Met een beetje goede wil zou je hiermee volgens Volvo 40 kilometer elektrisch ver kunnen komen - Volvo biedt zelfs gratis rijtrainingen aan om het maximale rendement uit de auto te leren halen. Wij zijn zo ver echter niet gekomen. De aandrijflijn heeft namelijk ook een heel ander gezicht: die van een temperamentvolle atleet. De viercilinder en de elektromotor vullen elkaar naadloos aan, niet in de laatste plaats doordat de e-motor de schakelpauzes van de achttraps automaat keurig opvult en direct bij de les is wanneer je het gaspedaal naar beneden beweegt (althans tot 150 km/h, daarboven doet de elektromotor niet meer mee). Nee, hij is niet bedacht voor de Nordschleife (het is geen M of AMG), maar de twee motoren zijn wel in staat de V8 uit de vorige generatie in één klap vergeten. En of het nog niet leuk genoeg is: dankzij een CO2-uitstoot van 59 gram per kilometer wordt pret maken voor de zakelijke rijder beloond met slechts 14 procent bijtelling. Wel is enig geduld vereist, de T8 komt pas in het najaar.

Hoewel de auto genoeg spierballen in huis heeft en het onderstel al dat geweld keurig het hoofd weet te bieden is de auto met een druk op de knop om te toveren tot een echte off-roader. Volvo biedt voor wie naast de gebaande wegen nog een eind wil komen zelfs een hill decent control-systeem aan (een elektronisch afdalingshulpje). Voor zowel de sportieve als de terreinmodus geldt echter dat de wetenschap dat-ie het allemaal kan doorgaans meer dan voldoende is, de royale zevenzitter is bovenal een comfortabele reismachine. Als dit de toekomst van Volvo aangeeft, dan zit het wel goed.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Volvo XC90
Volvo Volvo XC90

Uitgelicht aanbod

    Volvo XC90 2.0 T8 320pk AWD Inscription 7 Persoons (leer,keyless,luchtvering,panodak)

    Volvo XC90 2.0 T8 320pk AWD Inscription 7 Persoons (leer,keyless,luchtvering,panodak)

    • 2015
    • 124.028 km

    € 54.317

    Volvo XC90 2.0 T8 Twin Engine AWD Inscription I HYBRID I AUT. I 7 PERS. I PANORAMADAK I MARGE

    Volvo XC90 2.0 T8 Twin Engine AWD Inscription I HYBRID I AUT. I 7 PERS. I PANORAMADAK I MARGE

    • 2016
    • 227.673 km

    € 31.999

    Volvo XC90 2.0 T8 Hybride AWD R-Design POLESTAR 7-pers | LUCHTVERING | BOWERS&WILKENS | 22'' | HEAD-UP | TREKHAAK | EX. BTW

    Volvo XC90 2.0 T8 Hybride AWD R-Design POLESTAR 7-pers | LUCHTVERING | BOWERS&WILKENS | 22'' | HEAD-UP | TREKHAAK | EX. BTW

    • 2016
    • 122.821 km

    € 44.950

Meer Volvo XC90 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volvo XC90 (naakt 26-8)

    116
    • 18 maart 2019

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo XC90 specificaties
  • Volvo XC90 occasions
  • Volvo XC90 video's
Advies en informatie
  • Volvo XC90 tests
  • Volvo XC90 gebruikersreviews
  • Volvo XC90 index
PREMIUM
Lexus RX 450hL - Volvo XC90

Lexus RX 450hL - Volvo XC90

In opa's tijd vervoerde je een groot gezin met een forse stationwagon, in de jaren 80 en 90...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo XC90 3.2 Momentum (2007)

    Volvo XC90 3.2 Momentum (2007)

    29
    • 1 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo XC90 D5 Executive (2009)

    Volvo XC90 D5 Executive (2009)

    5
    • 9 september 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo XC90 3.2 Momentum (2007)

    Volvo XC90 3.2 Momentum (2007)

    2
    • 17 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo XC90 V8 Summum (2005)

    Volvo XC90 V8 Summum (2005)

    19
    • 8 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo XC90 (2005)

    Volvo XC90 (2005)

    8
    • 5 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Inscription (2015)

    Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid...

    6
    • 28 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo XC90 D5 Momentum (2007)

    Volvo XC90 D5 Momentum (2007)

    13
    • 25 september 2019
meer reviews
Volvo XC90 T8 Twin Engine Polestar - Op de Rollenbank

Volvo XC90 T8 Twin Engine Polestar - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek Op de Rollenbank voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volvo XC90 blijft bestaan naast elektrische opvolger

    Volvo XC90 blijft bestaan naast elektrische...

    14
    • 16 februari 2022
  • Nieuws
    Volvo XC60, S90, V90 en XC90 alleen nog als plug-in hybride

    Volvo XC60, S90, V90 en XC90 alleen nog...

    106
    • 13 januari 2022
  • Nieuws
    Volvo herziet leveringsgamma XC90

    Volvo herziet leveringsgamma XC90

    23
    • 10 januari 2022
  • Nieuws
    25 jaar geleden: de concept die leidde tot eerste Volvo XC90

    25 jaar geleden: de concept die leidde...

    • 8 januari 2022
  • Nieuws
    Volvo verbetert plug-in hybride aandrijflijn

    Volvo verbetert plug-in hybride aandrijflijn

    39
    • 8 september 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Volvo XC90 voorbereid op volledig autonoom rijden

    Nieuwe Volvo XC90 voorbereid op volledig...

    54
    • 24 juni 2021
  • Volvo XC90 V8 - 2009 - 374.831 km - Klokje Rond

    Volvo XC90 V8 - 2009 - 374.831 km - Klokje...

    • 10 mei 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    4
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022
  • Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    25
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    67
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo PV544 (1959) - In het Wild

    Volvo PV544 (1959) - In het Wild

    16
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden