Volvo XC90 T8 R-Design (2016)

Ambitieuze Zweed

Volvo XC90 T8 R-Design
Volvo XC90 T8 R-DesignVolvo XC90 T8 R-DesignVolvo XC90 T8 R-DesignVolvo XC90 T8 R-DesignVolvo XC90 T8 R-Design
Door de toepassing van plug-inhybridetechniek wordt de topklasse SUV maatschappelijk meer aanvaardbaar. Nieuw in dit genre is de Volvo XC90 T8, die met een opvallend kleine motor ten strijde trekt. Met succes?

Zeker in de geteste R-Design-uitvoering staat er een stoere en bovenal gigantische SUV voor je neus. Maar wel één met een klein hartje, of eigenlijk twee: naast een 2,0 liter viercilinder turbobenzinemotor heeft hij ook een elektromotor. Deze combinatie is niet alleen goed voor ruim 400 pk, maar ook voor een theoretisch brandstofverbruik van 1 op 40 en 15 procent bijtelling. In de praktijk is de T8 echter helemaal niet zo zuinig. Met een beheerste rijstijl haalden we 22 kilometer op elektrokracht en reden we gemiddeld 1 op 9. In de Volvo levert de benzinemotor 320 pk aan de voorwielen; de elektromotor stuurt aanvullend 87 pk naar de achterwielen. De ontbrekende cardanas levert een gigantische laadruimte op, maar de voorwielen weten zich soms geen raad met de enorme trekkracht. Je moet beheerst wegrijden om wielspin te voorkomen. De 8-trapsautomaat brengt de combinatie van elektro- en verbrandingsmotor wel naadloos samen. Het interieur draagt bij aan een rustige rijstijl; je wordt helemaal zen in de XC90. De Zweedse ontwerpers hebben de meeste bedieningselementen in het goed functionerende touchscreen verstopt. De stoelen zitten vorstelijk en er is op elk van de drie zitrijen verbazingwekkend veel ruimte. Opmerkelijk is de manier waarop de optionele luchtvering het karakter van de Volvo beïnvloedt: in de stand 'comfort' dein je gemoedelijk naar je bestemming, in 'dynamic' houdt het onderstel de 2.250 kilo zware SUV bewonderenswaardig goed onder controle. De standaarduitrusting is zeer rijk en er zijn veel gadgets, zoals een app om de laadtoestand mee te controleren en de standkachel te bedienen. De techniek is aanwezig en zit in een verpakking die eveneens meekan met de topklasse.

***AANVULLING***

Tijdens de opmaak van de multitest met onder meer deze Volvo XC90 T8 zijn er helaas enkele fouten ingeslopen in de scorekaart. Bij het onderdeel 'Ruimtegebruik' hoort de XC90 4,5 bolletje te krijgen in plaats van drie. Bij 'Gebruikskosten' moet een score van 3,5 staan in plaats van 3 en bij 'Funfactor' 4 in plaats van 3,5. De totaalscore van 32,5 bol is dus wel correct, maar er zit een fout in de inkleuring van de bolletjes. De conclusie blijft dus ongewijzigd de XC90 is de winnaar van de test. Onze excuses voor de slordigheden en dank aan de vele lezers die de moeite hebben genomen ons via diverse kanalen hierop te wijzen.

Video

Oordeel

4 sterren

Het brandstofverbruik is wat hoger dan verwacht, maar verder is de nieuwe Volvo XC90 T8 een schot in de roos. Hij rijdt erg goed en zit vol slimme details.

Signalement

Merk Volvo
Model XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD R-Design
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 82.685

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.969 cc
Maximaal vermogen 299 kW / 407 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 640 Nm bij 2.200 tpm
Accu capaciteit (bruto) 10 kWh
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.950 mm / 1.958 mm / 1.775 mm
Wielbasis 2.984 mm
Massa leeg 2.182 kg
Laadvermogen 828 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.400 kg / 750 kg
Banden275/45R20Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,1 s (fabrieksopgave: 5,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,9s
Brandstofverbruik 2,1 l/100km
CO2-uitstoot 49 g/km

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.