Volvo XC40 - Occasion aankoopadvies

Veel benzine-, diesel- en PHEV-versies en ook elektrisch

51 reacties

Video

Cross-overs en SUV’s zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld en Volvo is wat dat betreft een van de toonaangevende merken. Niet in de laatste plaats door de succesvolle XC40.

De Volvo XC40 is populair

Alweer zes jaar loopt de XC40 mee en in die periode heeft de hoge opvolger van de V40 zich ontpopt tot populairste Volvo binnen onze landsgrenzen. Ondanks de stevige concurrentie van de Skoda Karoq, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Kia Sportage tot en met de Audi Q3, Mercedes GLA en de BMW X1 houdt de XC40 zich tot op heden prima staande. Dat zal met de komst van de compactere EX30 ongetwijfeld enigszins veranderen. Bij Volvo-dealer Serva aan de A28 in Nijkerk vinden we een T4 AWD uit 2018 met liefst 186.000 kilometer ervaring. Een ideale kandidaat voor de Koopwijzer.

Met meer dan 30.000 verkochte exemplaren kom je de in Gent (B) geassembleerde XC40 bijna letterlijk op elke straathoek tegen. Er is alle reden voor want het is op en top een Volvo: Scandinavisch nuchter en stoer, betrekkelijk tijdloos, mooi en degelijk gebouwd, comfortabel, veilig en in een enorm breed pallet aan uitvoeringen en motoriseringen voorhanden. Met 21 centimeter bodemvrijheid haakt hij in zwaar terrein al vrij vlot af, maar daarvoor is hij niet ontwikkeld op het CMA (Compact Modular Architectuur) -platform waarvan ook merkgenoten binnen het Geely-concern gebruik maken.

Degelijk

Van de basic Core tot en met de sportieve R-Design en luxueuze Inscription, de XC40 biedt voor ieder wat wils. Je kunt hem zelfs in two-tone kleuren vinden. Het dak is in dat geval afwijkend zwart of wit gespoten. Het interieur is verzorgd, voelt degelijk en robuust aan, heeft een paar praktische zaken zoals een haak waaraan je je tas kunt ophangen, een riant opbergvak in de middenconsole, een prullenbak en een laadstation voor twee smartphones. De telefoons staan daar schuin in, zodat ze afleesbaar blijven.

De aandrijflijnen ondergaan gedurende zes jaar ettelijke veranderingen. De eerste jaren gaat het er overzichtelijk aan toe: De viercilinders T3, T4 en T5 zijn alle benzinegestookt. Tot 2020 zijn er twee diesels D3 en D4. De eerste plug-in hybride T5 Twin Engine verschijnt in 2019. Een jaar later versterkt de driecilinder T2 het gamma. De T4 verandert in een B4 mild-hybrid. Bovendien zijn er nu twee PHEVs T4 en T5. De laatste twee krijgen de toevoeging Recharge. De Rechargemodellen P6 en P8 met techniek van de Polestar 2 zijn volledig elektrisch. Twee jaar later vervangt Volvo de elektroaandrijving met voorwielaandrijving voor efficiëntere uitvoeringen die de achterwielen aandrijven.

De benzine en dieselvarianten zijn er met een handgeschakelde zesbak en met zeven of achttraps automaat. Tevens is voor-, vier of achterwielaandrijving mogelijk. Door de vele varianten dreig je te verdwalen in het gevarieerde aanbod. Afhankelijk van je wensen heb je in elk geval keus te over. Bovendien is het aanbod van gebruikte XC40's tamelijk groot.

Intensief gebruik

Onze auto kruipt al richting de twee ton, waarmee we kunnen vaststellen dat hij in zijn zesjarig bestaan intensief is gebruikt. Dat is op sommige punten zichtbaar, maar over het algemeen ziet hij er keurig uit. Een rondje om de auto verraadt een enkel lepeldeukje in een portier en we signaleren een beschadigde velgrand. Dat laatste is vrij opmerkelijk, gezien de hoge 50-serie banden. Verder hebben de parkeersensoren en de achteruitrijcamera hun nut bewezen: hij is verder onbeschadigd.

In de motorruimte zien we sporen van strooizout. Sommige aluminiumonderdelen zoals de dynamo en de ECU hebben een laagje oxidatie. Dat kan echter geen kwaad. De distributieriem is al vervangen bij 100.000 plus, terwijl Volvo 240.000 voorschrijft. Hoewel de XC40 zijn sporen inmiddels heeft verdiend, komen er toch wat klachten bovendrijven. Zo krijgen de Volvo's relatief vaak te maken met een kapotte startmotor. Waarschijnlijk een effect van de start-stopinstallatie. In sommige gevallen draait de motor niet regelmatig stationair en staken turbo’s hun dienst. Let dus op of de motor zijn prestaties levert. De hybrides zijn geliefd. Vroege exemplaren worden vrij vlot warm, hoorbaar aan de koelfan die voortdurend draait en overuren maakt. Een reviewer durft zijn auto niet ‘s nachts op te laden, bang als hij is overlast te veroorzaken.

Van onderen zien we geen opzienbarende zaken. Eerder in positieve zin: subframes van de wielophangingen vertonen alleen vooraan een miniem spoortje roest. De uitlaat heeft ook al nauwelijks te lijden gehad. Een voordeel van veel lange stukken rijden. Dit in contrast met berichtgeving van onze Duitse collega’s bij Autobild: bij vroege exemplaren zijn overgangen tussen dorpels en bodemplaat niet optimaal afgedicht en vertonen voorste subframes te veel roest. Dat verdient enige aandacht.

Echte Volvo

De XC40 is in rijeigenschappen een typische Volvo: verwacht geen sportieve aspiraties. Het onderstel houdt voorbeeldig rekening met de talloze drempels, veert voldoende comfortabel en stuurt ietwat loom. Bij het manoeuvreren met volledig uitgedraaide voorwielen brengt een fusee- of stuurkogel een ‘klonk’ geluid ten beste. Of is het een homokineet? Iets om op te letten tijdens je proefrit. Op een auto met deze kilometerstand mag je gerust schokdempers met verminderde werking en versleten remmen verwachten. Doe daarom een remproef en rijd door een woonwijk met veel drempels. De meeste XC40's zijn uitgerust met een achttraps automaat. Controleer of hij moeiteloos door alle versnellingen gaat. Sommige reviewers melden wat trillingen bij het optrekken.

De hoge kilometerstand van onze XC40 lees je amper af in het interieur. Ook al zijn sommige kunststoffen minder hoogwaardig en krasgevoelig, het is opgewassen tegen langdurig gebruik. De stoelen zitten - typisch Volvo - uitstekend. Je houdt het er lang op uit. En na zes jaar voelen we geen achteruitgang of vermoeidheid van de materialen. Hooguit glimt het leer als teken van gebruik. Heb je een XC40 met half alcantara interieur in het vizier: dat materiaal slijt hard. Controleer dus het oppervlak van zitvlak en rugleuning. De matten van de stoelverwarming geven wel eens de geest, schakel die beslist even in als je op weg gaat. Check daarnaast of het onderhoud op tijd en correct is uitgevoerd.

Bekende problemen

De XC40 is over het algemeen betrouwbaar, maar hij ontkomt niet aan ergernissen en malheur van AutoWeek-reviewers. Zo ergert een B4-rijder zich aan de start-/stopinstallatie die niet meer uitschakelbaar is: “Kom ik met een gloeiende hete auto van de snelweg tot stilstand bij een verkeerslicht, slaat ie af. Daar kan een turbo toch slecht tegen”, is zijn terechte commentaar. Daarnaast geven soms elektronische functies de geest en zijn er vaak klachten over onlogische menustructuren.

Software updates voert Volvo ‘over the air’ uit. Die moeten wel slagen, want anders vertoont de auto een storing. Kijk of de recentste update is uitgevoerd. Het liefst voordat je je handtekening onder een koopcontract zet. Typisch laadmalheur kun je verwachten met de laadstekker die blijft vastzitten aan de laadpaal. Meestal verhelp je het euvel als je de auto opnieuw vergrendelt.

Test verder alle functies van het Sensus Connect (met 9-inch Touchscreen) infotainment. Neem in je op hoe lang het duurt voordat het is opgestart. Volgens diverse gebruikers is het traag en vooral onlogisch ingedeeld. Intuïtief gebruik zit er niet in. De elektrische uitvoeringen van de XC40 hebben behalve de Polestar-aandrijftechniek ook het Android Automotive met Google Maps infotainment. In theorie een beter systeem, maar juist hierover melden AutoWeek-reviewers vaker problemen. Het valt bijvoorbeeld zomaar uit.

Let op als je een zonnedak op je verlanglijst hebt staan: het kan klapperende geluiden voortbrengen. Een reviewer meldt dat zijn batterij ontlaadde doordat hij ‘uitgesteld laadde‘. Dat overkwam hem bij het instellen van zijn favoriete laadpunten in de Volvo On Call app. Als je die instellingen in de app doet, verwacht de auto dat je direct de laadkabel inplugt. Als je dat niet meteen doet, wordt de 12V batterij leeg getrokken.

Rijtje terugroepacties

Geen enkele auto komt onder terugroepacties uit, deze Volvo evenmin. Uit het niets stilvallen (of accelereren!) als gevolg van een productiefout in de kabelboom naar het stroompedaal in de elektrische XC40 gebouwd tussen 8 september 2020 en 13 augustus 2021, is een serieuze misser. Er kan water binnentreden waardoor de stoomverzorging verstoord raakt. Verder vermeldt het terugroepregister van de RDW onder meer verkeerde montage van een ring van de turbo, uitvallende remhulpsystemen door een softwarefout, lostrillende bevestigingsbouten van de dwarsbalkbeugels, wegvallende hoofdrelaisspanning door een softwarefout, een verdraaide kabelboom tijdens de montage waardoor de kabel van de remvloeistofniveausensor het hitteschild van de uitlaat raakt, een onjuist geklonken klinknagel van het rempedaal , een mogelijk falen van het Automatic Emergency Brake System. Best wel wat dingen dus.

Zoals gezegd is een gebruikte XC40 er in tal van uitvoeringen en motoriseringen. Onder aan de ladder staat de T2 met 1,5-liter driepitter van 129 pk die in een eerdere AutoWeektest enige kritiek te verduren kreeg: het koppel voldoet, maar zodra je om vermogen vraagt schiet hij te kort. Iets om in je achterhoofd te houden als je een gebruikte XC40 zoekt. Onze T4 van vandaag komt met 190 pk niets te kort. In ons land rijden er ook vele plug-in hybride XC40's rond en inmiddels zijn de Pure Electric-modellen mondjesmaat gebruikt te koop. Rijd je nooit over de grens en is de smartphone je beste vriend, zet dan je handtekening onder een contract voor een T2 Core. Rijd je veel kilometers, speur dan het web af naar een zeldzame D4. Ga je all the way: zet dan in op een P8 R-Design. Met 408 pk aan vermogen zit je binnen vier seconden op de 100 km/h!

Signalement

Merk Volvo
Model XC40 Recharge T4 Plug-in Hybrid Core
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 48.640

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.477 cc
Maximaal vermogen 155 kW / 211 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 405 Nm bij 1.600 tpm
Accu capaciteit (bruto) 11 kWh
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.425 mm / 1.873 mm / 1.658 mm
Wielbasis 2.702 mm
Massa leeg 1.712 kg
Laadvermogen 578 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden235/55R18Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s
Brandstofverbruik 2,1 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 47 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum