Volvo V90 vs. Ford Mondeo Vignale - Vergelijkende test
Combi's voor de fijnproever
99 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Onlangs zag je al hoe de Volvo S90 het ervanaf bracht in een test met de BMW 5-serie. Voor de Volvo V90, de stationwagon, halen we er een ander soort concurrent bij. De Ford Mondeo Vignale Wagon wil ook hogerop en de middenklasse onder zich laten. Hoe pakt een vergelijkende test tussen de twee uit?
Volvo lanceert tegelijkertijd de S90 en de V90, waarbij de S de sedantegenhanger is van de stationwagon in deze test. In de vorige AutoWeek trad die grote Volvo aan tegen een van de grote Duitse drie, de BMW 5-serie. Nu neemt de V90 het op tegen een auto die in eerste instantie misschien van mindere komaf lijkt, maar vergis je niet in wat er allemaal schuilgaat achter het Vignale-logo dat trots op de voorschermen van de Ford Mondeo Wagon prijkt. Het merk creëert een speciale sfeer rondom de Vignale-lijn. Zo bestel je deze auto niet zomaar in een hoek van een Ford-showroom, maar stel je hem met een Vignale-relatiemanager samen in een heuse Vignale-lounge, waarbij op de website al expliciet vermeld staat dat die handeling onder het genot van een kopje Nespresso plaatsvindt. Niet de gebruikelijke plastic beker met koffie, dus. Op de sleutel ontbreekt het Ford-logo en vanaf het moment dat je Vignale-rijder bent, heb je 24 uur per dag telefonisch een Vignale-relatiemanager tot je beschikking voor al je vragen op autogebied. De auto wordt thuis afgeleverd. Je mag altijd de auto laten wassen bij de dealer, hij wordt opgehaald voor beurten en weer thuis afgeleverd, waarbij in de tussentijd vervangend vervoer ter beschikking staat. Een andere, imposante grille, veel chroom en nogal opvallende wielen zijn de uiterlijke kenmerken waarmee hij zich van de gewone Mondeo onderscheidt.
Toch heeft de Ford moeite de aandacht te trekken wanneer hij zich in het gezelschap van de Volvo V90 bevindt. Diens indrukwekkende neus is niet alleen breed en lang, met de enorme grille en de koplampen met daarin ledbalken die de hamer van de Noorse Vikinggod Thor moeten voorstellen, eist de grote Volvo alle aandacht voor zich op. Voor een Volvo-stationwagon is hij laag, maar – nog opmerkelijker – de D-stijl loopt schuin in plaats van recht, net als bij de V40 en V60. Natuurlijk is er een verschil in afmetingen tussen de twee stations die we hier met elkaar vergelijken. De V90 opereert in het E-segment, de Mondeo Vignale in het D-segment. De Volvo meet van voor- tot achterbumper 4,94 meter, de Ford 4,87. Toch blijkt, wanneer het op totale bagageruimte aankomt, dat de Ford meer kan meeslepen dan de Volvo. Door de vrij ver naar achter doorlopende daklijn en de rechtere achterkant kan er in totaal 1.620 liter mee. Of je zulke mooie stationwagons met hun weelderige leer vanbinnen nog als pakezel wilt gebruiken, is een ander verhaal … Wel is het belangrijk hoe je achterin zit. In beide stationwagons kunnen de achterpassagiers hun benen met gemak kwijt. Er loopt in de Volvo wel een vrij hoge tunnel van voor naar achter en daar kan de middelste passagier hinder van ondervinden. Ook is er genoeg hoofdruimte, maar de V90 biedt op dat gebied minder dan zijn voorgangers.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hoe zuinig is de Ford Mondeo in de praktijk?

Op zoek naar een gebruikte middenklasse stationwagon met diesel voor 14.000 euro

Zo komt de Ford Mondeo uit 100.000 kilometertest van AutoBild

BMW 520dA Touring vs. Volvo V90 D4 - Occasion dubbeltest

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCI - Volvo V70 D3 Dynamic Edition – Occasiondubbeltest

Lezersreacties (99) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.