Ford Mondeo Wagon 1.5 Ecoboost Titanium - Klokje Rond Special
Niet voor de eeuwigheid
- AutoBild
- Klokje rond
Een kleinigheid als een verkeerde schroef bracht onze Mondeo bijna definitief tot stilstand. Dat is jammer, want we hebben hem leren kennen als een heerlijke auto voor de lange afstand, met goed werkende, moderne techieken. Hij maakt de verwachtingen waar.
Na 58.562 kilometer stond onze duurtester in de werkplaats, hulpeloos en ontdaan van zijn motor. Wat was er gebeurd? Een schroefje van de intercooler was losgetrild en nu wilden de monteurs graag weten of dat rampzalig was. In het kort: de rode stationwagon was stil gevallen, blies witte stoomwolken uit en verloor koelvloeistof. Einde verhaal of kunnen we nog verder rijden, dat was waar het nu om ging. We hadden helemaal niets te klagen over onze Ford Mondeo. Hij voldeed aan de waarden waar we deze grote middenklasser al generaties van k ennen: groot, ruim en niet duur. De basisprijs was € 37.700; wij bestelden er wat extra’s op en dat bracht de teller op € 39.550 voor een auto met een 160 pk sterke, maar 1,5-liter kleine viercilinder benzinemotor.
Anderzijds is een top van 217 km/h niet flauw en toonde hij zich aanvankelijk met een verbruik van 7,2 l/100 km bijna zo bescheiden als een diesel. Maar de twijfel over de geringe cilinderinhoud bleef knagen, te meer daar het motortje een bekend nadeel bevestigde: als je het gas meer dan driekwart intrapte, begon het ineens te slurpen. Zodoende kwam het doorsnee verbruik over de hele duurtest uit op 9,8 l/100 km en dat is toch andere koek.
HEEL RUIM
Goed, de kleine had dan ook het één en ander mee te slepen. Met een laadlengte van net geen twee meter kun je achterin nog heel wat extra kwijt, waar de meeste (dure) concurrenten het dan laten afweten. Diepe bergvakken in de vloer had hij niet, maar bevestigingsrails met sjorogen (optioneel) en het bijbehorende laadsysteem bewijzen opnieuw dat Ford wel weet hoe je een stationwagon bouwt. Het zou fijn zijn als de gordels achterin wat langer waren, want dan kunnen kinderen die zelf vastmaken. Te kort waren ook de zachte zittingen van de stoelen voorin. Binnenin is het tijdens de rit heerlijk stil (dubbel glas).
Het infotainmentsysteem en de elektronica daarentegen kunnen beter. Zo gaan meters en wijzers al snel achter het met knoppen bezaaide stuur schuil. Het menuinfodisplay is te klein en de monitor op de middenconsole reflecteert te veel, reageert soms traag en de bediening moest je eerst onder de knie zien te krijgen. Dat kan beter.
Dat geldt ook voor de keyless entry die de auto weliswaar snel ontgrendelt, maar vaak ook weer afsluit voor je de deurgreep beet hebt. Heel prettig is de snelle mediakoppeling en de aanwezigheid van vijf usb-aansluitingen in de auto. Een wereldrecord, aldus een IT-onderlegde collega van de redactie. Positief is hij ook over de uitstekende grootlichtassistent en de dito presterende afstandsradar: “Altijd doordacht; zou prima bij een zelfrijdende auto passen.”
Dat laatste geldt dan weer niet voor de elektronische regeling van het onderstel (optie). Die doet juist erg afbreuk aan een traditioneel sterke kant van Ford, klaagde één onzer redacteuren. “De stand Comfort voelt sponzig aan, Normaal is zo zo en Sport is vooral hard. Extra stabiliteit is ver te zoeken”, moppert hij in het logboek. Het resultaat? Nou, passagiers achterin klaagden over hobbels, terwijl de stug geveerde vooras oneffenheden van het wegdek nog altijd tot aan het stuur toe doorgaf. In zijn pogingen om de vroeger ietwat straf afgestelde vering comfortabeler te maken, is het Ford niet gelukt een goed compromis te vinden.
Daar komt nog bij dat harde zijwind de Wagon uit zijn evenwicht brengt. Daar dacht een collega net zo over toen hij met de caravan op pad wilde, maar de elektrische bediende trekhaak niet naar buiten kwam. Eerst zocht hij de oorzaak nog in het lastig bereikbare zekeringenkastje. Een defecte aansturingsmodule bleek bij nader onderzoek in de werkplaats echter de schuldige. Die is onder garantie gerepareerd. Zelf olie peilen was er al evenmin bij, tenzij we dat bij koude motor en op een vlakke ondergrond deden. Alleen dan was de peilstok redelijk afleesbaar. Toch onhandig, omdat de motor op 100.000 km toch 4,5 liter olie heeft verbruikt. En dat is dan een nadeel van het downsizen van de cilinder inhoud.
GEEN GEVOLGSCHADE
Zo zijn we terug bij de crisissituatie waarmee we begonnen. Heeft de koelvloeistof die door een scheur is weggelekt schade veroorzaakt aan de motor? De compressie bleek echter dik in orde en de motor liep gewoon. Dus werd hij weer ingebouwd en konden we de duurtest voortzetten. Achteraf vernamen we van Ford dat dit probleem bij slechts dertig Mondeo’s is op getreden. Ja, je moet maar pech hebben. Vanaf dat moment verliep alles naar wens. Bijna dan. Op een nare dag raakte een truck de achterkant. De schade bleef beperkt, maar bij de totale demontage aan het einde van de rit ontdekte de Dekra de eerste roestafzetting aan de onderzijde van onze Mondeo.
DIT ZEGT FORD OVER … HET PROBLEEM MET DE INTERCOOLER
“Van de Mondeo met 1.5 EcoBoost-motor zijn er in 2017 rond de 6.000 stuks verkocht. Daarvan kampten zeven auto’s met ditzelfde probleem. In heel Europa ging het om dertig gevallen. Naar aanleiding van dit probleem hebben we de productie eind 2016 iets aangepast. Sindsdien wordt er een ander type schroef gebruikt. We gaan ervan uit dat het euvel hiermee is verholpen.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Een bewezen concept, deze Mondeo. De stationwagon uit Keulen kan meer verhapstukken dan menig SUV of MPV. Helaas is Ford met de doorontwikkeling het spoor enigszins bijster geraakt. Het onderstel was vroeger beter en de bediening is er ook niet op vooruitgegaan. Voor wat de betrouwbaarheid betreft heeft alleen die ene schroef een beetje roet in het eten gegooid.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Mondeo Wagon 1.5 EcoBoost Titanium |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.867 mm / 1.852 mm / 1.501 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.404 kg |
Laadvermogen | 856 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.450 kg / 750 kg |
Banden | 215/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 217 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 137 g/km |