Volvo V70 2.4 140 pk (2002)
Nuchtere kwaliteit
Zowel zakelijk als privé mag je in de Volvo V70 worden gezien. Dat mag ook wel, als je bedenkt dat de prijs van deze 'instapper' dik € 35.800 bedraagt. Maar je hebt wel een Volvo. De Zweden willen groeien en breiden daarom het modelprogramma uit. Het geeft aan dat Volvo zich serieus in het topsegment begeeft. Maar wat zie je daarvan terug in deze basisuitvoering van de V70?
De motor van de V70 maakt duidelijk dat je met een instapper te maken hebt. Volvo levert hem met een 140 pk sterke 2,4-liter vijfcilinder. Dat is aan de
magere kant als je weet dat de auto ruim 1.500 kg weegt. Hij moet dus flink aan de bak, maar omdat de motor daarbij erg fraai klinkt, is dat helemaal
niet zo erg.
Het dashboard staat naar je toe gebogen, waardoor alle knoppen op de middenconsole goed binnen handbereik liggen. Strakke lijnen overheersen en het interieur blinkt uit in ergonomie. Neem bijvoorbeeld de bediening van de ventilatie: drie grote knoppen onder elkaar zijn voorzien van één doorlopende afbeelding. Op de bovenste prijkt het hoofd van een persoon, op de middelste de romp en op de onderste de benen. Het lijkt ons duidelijk welke knop je dan moet indrukken als je voeten wat naar zweet beginnen te ruiken. Volvo heeft bovendien goed nagedacht over de bediening van de cruise control, met twee knopjes op het stuur, en de boordcomputer die zich met een draaiknop aan een stengel laat bedienen.
Vorstelijk
In de V70 zit je op vorstelijke stoelen, lekker breed en met een lange zitting. Bovendien bieden ze veel ondersteuning aan de zijkant, hoewel personen met een wat breder achterwerk daar misschien minder van gecharmeerd zijn. En je kunt de zithoogte zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de stoel apart instellen. Als je dan nog geen perfecte zithouding vindt, weten we het ook niet meer. De bekleding is van het type dat wel tegen een stootje kan. Over de rest van de materialen kunnen we zeggen dat ze oerdegelijk aanvoelen. Alleen hoorden we op een klinkerweggetje lichte rammels. Overigens laat het stuur zich uitgebreid verstellen, het is bovendien ietwat dik en pakt lekker aan.
De Volvo sprint best snel van 0 naar 100 km/h, maar blijft wel achter bij de door de fabriek opgegeven tijd. De vijfpitter heeft een fors koppel, 220 Nm, maar dat komt pas bij 3750 tpm vrij. Je moet flink poken om de gang er in te houden op de snelweg en dat zie je aan de tussenacceleraties. De enige troost is het mooie geluid bij vol accelereren, dat had best harder mogen klinken, heren van Volvo! Maar dan zou de Volvo weer niet zo stil zijn. Ook is hij best zuinig.
Het onderstel is stil, maar ook hard. Dat maakt hem weliswaar dynamisch op een bochtig parcours, maar we kunnen ons voorstellen dat de koper in deze prijsklasse toch voor iets comfortabeler veercomfort valt. In de V70 voel je goed wat onder de wielen doorgaat, vooral korte oneffenheden.
Die Zweden zijn dan wel nuchter, maar als het gaat om creativiteit verbazen ze je keer op keer. Neem nu die handige middenconsole tussen de voorstoelen, die voor de achterpassagiers als minitafeltje te gebruiken is. En in het bagagecompartiment zijn voorzieningen voor allerlei klein, rondzwervend spul. Hop, onder de laadvloer en weg ermee. Het is geen pakezel, maar moet je een keer veel vervoeren dan kun je goed uit de voeten. Twee airbags, in het stuur en het dashboard en airbags in de voorstoelen doen al een aardige duit in het zakje voor de veiligheid. Hij beschikt bovendien over een inflatable curtain dat bescherming biedt bij een aanrijding van opzij. De stoelen zijn uitgerust met een anti-whiplash systeem en verder heeft de V70 een stabiliteitsprogramma dat als STC door het leven gaat. Met die wetenschap stap je toch met een veilig gevoel in een Volvo V70?
Voor extra's als cruise control en boordcomputer moet je als Volvo-koper extra in de buidel tasten. Ook daaraan zie je dat Volvo de basis-V70 sober heeft gelaten om de auto zo tegen een aantrekkelijke prijs aan te kunnen bieden.
Toch zouden we proberen een iets duurdere lease-auto los te peuteren, in dit geval de 2.4 met 170 pk. Die biedt net dat beetje extra dat je mist bij de V70 in
deze test.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V70 2.4 140pk |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.035 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.435 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 5.100 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.710 mm / 1.804 mm / 1.488 mm |
Wielbasis | 2.755 mm |
Massa leeg | 1.537 kg |
Laadvermogen | 563 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 500 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,6 s / 17,3 s |
Brandstofverbruik | 9,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 217 g/km |