Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest

Stekkeren waar je kan, maar hoe blijft je accu daaronder?

331 reacties

Video

Terence Woods uit Aalsmeer gaat dagelijks per Volvo V60 T8 volledig opgeladen vanaf huis op pad. Eenmaal op het werk in Amsterdam laadt hij zijn stekkerhybride weer helemaal op voor de terugreis van 25 kilometer. Het gemiddeld brandstofverbruik staat nu op een fantastische 3,1 liter per 100 km. Tot zover niets aan de hand.

Op papier klinkt het leuk

De plug-In hybride beleeft een enigszins grillige carrière. Eerst was het dé auto voor de zakelijke markt. Toen het belastingvoordeel verdampte, stortte de verkoop finaal in. En nu krabbelt de PHEV weer een beetje op uit het dal. Ook op de occasionmarkt.

Op papier klopt het principe heel aardig: volledig elektrisch rijden in de bebouwde kom of tijdens korte ritjes. Voor de langere ritten kun je altijd terugvallen op een conventionele verbrandingsmotor. Maar die veelzijdigheid vervalt als de op zichzelf al bescheiden accu aan het eind van zijn Latijn is. Als ook je woon-werk ritten of de boodschappen lastig worden met de PHEV, dan is het klaar. Weg ermee. Hoe zit dat met deze Volvo V60 T8? De auto is uit 2019 en heeft een ton op de klok.

Ervaring

Terence heeft voor de aanschaf van deze Volvo goed nagedacht over zijn logistiek. Een plug-in hybride past hem perfect, concludeerde hij. Dat zijn keuze op een V60 viel, is niet heel verrassend. Vóór deze zwarte stationwagon reed hij een V60 D4 en daarvoor weer een V50. Allemaal Zweden. “Heerlijke auto’s om mee onderweg te zijn, en ze zitten fantastisch”, aldus Terence.

De familie Woods heeft een eigen parkeerplek met laadpaal. “Daarnaast zijn er vrij recent nog acht openbare laadpalen bij gekomen. Dat is fijn, want mijn vrouw heeft een Renault Zoe en die moet ook één keer in de week aan de laadpaal.” Aalsmeer lijkt behoorlijk EV-vriendelijk.

Zoveel mogelijk elektrisch

De laadstress van een volledige EV blijft Terence bespaard, hij komt altijd thuis. Maar hij neemt het stekkeren zeer serieus. “Ik rijd zoveel mogelijk elektrisch. Ik wil er het maximale uithalen wat betreft verbruik en emissieloos rijden. Als we met vakantie gaan, dan laat ik dat los, maar de rest van de tijd laad ik op waar ik opladen kan.” Ook als hij op bezoek gaat bij zijn schoonouders in Deventer. De kilometers die hij elektrisch kan afleggen, legt hij ook echt elektrisch af.

Terence houdt zoveel mogelijk gegevens bij van zijn auto, dus ook de actieradius. “Mijn beste score was 41,9 kilometer volledig elektrisch. Veertig kilometer haal ik ‘s zomers wel als ik een beetje mijn best doe. Je best doen betekent niet als een dolle optrekken. Maar ook hard rijden op de snelweg met 120 kilometer per uur vreet natuurlijk stroom. In de winter haal ik dit soort afstanden niet. Dan houdt het met een bereik van 25 kilometer wel op.”

De Aalsmeerder kocht de auto in juni 2022 met 67.000 kilometer op de teller. Anderhalf jaar later wijst de klok bijna een ton aan. Is de actieradius stabiel of loopt hij enigszins terug? “Zeggen jullie het maar”, klinkt het opgeruimd.

Hoe is de accu van de Volvo V60 T8 er aan toe?

Vooralsnog doet de Volvo exact waarvoor hij is aangeschaft en doet dat zonder piepje, kraakje of mankement. “Maar er doemen donkere wolken op”, kondigt Marcel van Renselaar enig onheil aan. Marcel is manager business development van Aviloo en heeft de uitslag van de over the air-meting. “De meting wijst erop dat de accu zijn beste tijd heeft gehad. Dat heeft deels te maken met normale slijtage, en deels met het gebruik dat die slijtage in de hand werkt. De eigenaar rijdt feitelijk dagelijks de accu van vol naar leeg. Hij rijdt zoveel mogelijk elektrisch en dan zie je dat de batterij met zijn beperkte capaciteit het nu al zwaar krijgt, na een ton op de teller en vier jaar.” De test geeft aan dat er nog 80 procent capaciteit over is.

Terence kan hiermee onmogelijk tevreden zijn. Hij had begrijpelijkerwijs verwacht toch iets langer plezier te hebben van zijn huidige logistieke strategie. “Ik ga mijn licht eens even opsteken bij de Volvo-dealer, want ik kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is.” Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Signalement

Merk Volvo
Model V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 57.785

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.969 cc
Maximaal vermogen 228 kW / 310 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.200 tpm
Accu capaciteit (bruto) 10 kWh
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.761 mm / 1.850 mm / 1.433 mm
Wielbasis 2.872 mm
Massa leeg 1.969 kg
Laadvermogen 601 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h
Brandstofverbruik 2,1 l/100km
CO2-uitstoot 49 g/km

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (331) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum