Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volvo
  • S80

Volvo S80 D5 Summum (2012)

Ingetogen genieten

32
Volvo S80 D5 Summum (2012)
  • Autotest
3 maart 2013 om 08:57
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In het E-segment maken Audi, BMW en Mercedes-Benz de dienst uit, maar voor wie wat anders wil, is er ook nog de Volvo S80. Die is wat exclusiever dan De Grote Drie en bovendien veel ingetogener. Politiek correcter kun je het in dit segment amper treffen.

De Volvo S80 gaat alweer sinds 2006 mee. Twee jaar geleden kreeg hij een facelift. Nogal bescheiden, zodat de S80 in 2011 wat bedaagder oogt dan veel concurrenten. Het is mede daardoor echter ook de meest ingetogen auto in deze klasse en dat kan voor sommige mensen juist een sterk argument zijn om voor de S80 te kiezen. Toch is er sinds de facelift van 2009 nog iets veranderd. Het interieur was echt ouderwets aan het worden en daar is kort geleden iets aan gedaan. En met succes, want het ziet er nu stukken moderner uit. De koepel boven de klokken is smaller geworden, om plaats te maken voor een tweede koepel die het navigatiescherm omhult. En dat is stukken mooier dan dat scherm dat voorheen wat scheef uit het dashboard stak. Het paneel dat de kloof tussen dashboard een middentunnel overbrugt, lijkt er nu los op te liggen en bestaat grotendeels uit mooi aluminium. Achter dat paneel heb je nog een flinke ruimte waar losse spullen kunnen worden opgeborgen. De bedieningsknoppen voor airco en muziek zitten nu in een eilandje gegroepeerd. Intuïtief de knoppen bedienen kun je aanvankelijk vergeten, maar na enkele dagen weet je de weg wel. Volvo heeft erg fijne stoelen gemonteerd. Het stuur ligt fijn in de hand, maar flippers ontbreken. Zelf schakelen kan alleen met de pook, die erg conventioneel oogt.

Achterin heb je bakken ruimte voor zowel hoofd als landingsgestel. De brede middenarmsteun heeft een flink vak en twee bekerhouders. De kofferruimte is niet overdreven groot, maar alleszins acceptabel. Aan de bovenrand van de opening zitten twee hendels waarmee je vanuit de kofferbak de rugleuningen van de achterbank kunt wegklappen.

Zelfverzekerd

De S80 is vooral op comfort afgestemd. Het lijkt erop dat Volvo de voortrein flink onder handen heeft genomen. Die was voorheen nogal week, waardoor de auto bij stevig sturen wat onzeker aanvoelde. Daar is nu geen sprake meer van; de S80 duikt zelfverzekerd de bochten in en is een stuk minder onderstuurd dan voorheen. De vijfcilinderdiesel met twee turbo's voelt geweldig krachtig aan en dat zie je in de cijfers terug. We kregen de Volvo in 7,5 seconden op de 100 km/h, bijna één hele tel sneller dan de fabrieksopgave. Complimenten dus voor de aandrijflijn van de Volvo, al moeten we daar wel bij aantekenen dat de zestrapsautomaat wat te traag reageert.

De Volvo S80 wordt allesbehalve kaal afgeleverd. Standaard staat de S80 op 17-inch lichtmetaal. Hij heeft 4x40 watt geluid, parkeerhulp achter, regensensor en elektrisch inklapbare buitenspiegels met bodemverlichting. De Summumuitvoering heeft meesturende bixenonverlichting, elektrische stoelverstelling met geheugen voor de bestuurder, elektrisch neerklapbare hoofdsteunen achter en navigatie met kleurenscherm. Onze S80 is bovendien aangekleed met wat extra pakketten. Security Line biedt onder meer een alarm uit klasse 3. De Driver Support Line levert blindehoeken voetgangerdetectie, botspreventie, adaptieve cruise en lane departure warning. Verder een elektrisch bediend schuif-/kanteldak, een elektrisch verstelbare passagiersstoel, verwarmde voorstoelen en parkeersensoren voor.

Oordeel

4 sterren

Een discretere executive-auto is nauwelijks denkbaar. Het nieuwe interieur doet hem goed. Ook het onderstel is veel beter dan voorheen.

Signalement

Merk Volvo
Model S80 D5 Summum
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 59.395

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.400 cc
Maximaal vermogen 158 kW / 215 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 420 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.851 mm / 1.860 mm / 1.493 mm
Wielbasis 2.835 mm
Massa leeg 1.543 kg
Laadvermogen 657 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,5 s (fabrieksopgave: 8,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,9s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volvo S80
Volvo Volvo S80

Uitgelicht aanbod

    Volvo S80 1.6 T4 179pk Summum | Schuifdak | Memory stoelen | Keyless | Adaptive Cruise | Navigatie

    Volvo S80 1.6 T4 179pk Summum | Schuifdak | Memory stoelen | Keyless | Adaptive Cruise | Navigatie

    • 2011
    • 111.236 km

    € 15.950

    Volvo S80 2.0 T Kinetic

    Volvo S80 2.0 T Kinetic

    • 2011
    • 181.738 km

    € 9.999

    Volvo S80 2.0T Momentum Automaat | Leder | Cruise Control | Bluetooth | Climate Control | Park assist voor en achter

    Volvo S80 2.0T Momentum Automaat | Leder | Cruise Control | Bluetooth | Climate Control | Park assist voor en achter

    • 2011
    • 167.506 km

    € 13.199

Meer Volvo S80 occasions

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo S80 specificaties
  • Volvo S80 occasions
  • Volvo S80 video's
Advies en informatie
  • Volvo S80 tests
  • Volvo S80 gebruikersreviews
  • Volvo S80 index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo S80 2.0 (2009)

    Volvo S80 2.0 (2009)

    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    6
    • 22 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 D2 Momentum (2012)

    Volvo S80 D2 Momentum (2012)

    5
    • 20 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T5 Summum (2012)

    Volvo S80 T5 Summum (2012)

    6
    • 15 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 D5 Executive (2008)

    Volvo S80 D5 Executive (2008)

    24
    • 6 november 2018
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 2.4 D Elite (2004)

    Volvo S80 2.4 D Elite (2004)

    5
    • 24 juni 2018
meer reviews
Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

Een keuring waarbij alle elementen aanwezig zijn om een succes te worden: een Volvo die ‘net...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    16
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Terugroepactie voor Volvo S60 en S80: niet voor Nederland

    Terugroepactie voor Volvo S60 en S80: niet...

    9
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sedans

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 13 november 2020
  • Nieuws
    Terugblik: 'Volvo wil toplimousine'

    Terugblik: 'Volvo wil toplimousine'

    33
    • 4 augustus 2020
  • Volvo S80 T6 - 1999 - 598.739 km - Klokje Rond

    Volvo S80 T6 - 1999 - 598.739 km - Klokje...

    108
    • 20 december 2017
  • PREMIUM
    Volvo S80 T6

    Volvo S80 T6

    • 12 december 2017
  • Volvo S80 V8 - Op de Rollenbank

    Volvo S80 V8 - Op de Rollenbank

    29
    • 27 september 2017
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volvo gaat EV-fabriek in Slowakije bouwen

    Volvo gaat EV-fabriek in Slowakije bouwen

    29
    • 1 juli 2022
  • Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

    Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje...

    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden