Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Volvo S60

Dynamisch offensief

Volvo S60
  • Mario Prinsen
  • Eerste rijtest
13 oktober 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2000 week 43
AutoWeek 2000 week 43

Je leest het in AutoWeek 2000 week 43

Met de S60 zet Volvo nog een stap verder in de richting van een niet louter veilig, maar ook sportief imago. Een trend die door de 850 werd ingezet, krijgt nu een nieuwe dimensie met de coupé-achtige S60. Het wachten waard?

Bij velen leeft nog steeds de gedachte dat Volvo op zijn thuisbasis in het Zweedse Gothenburg werkt aan afgeronde tanks. Dat is echter ver bezijden de waarheid, want sinds de lancering van de 850, een kleine tien jaar geleden, is een Volvo toch een duidelijk andere auto geworden. De oerdegelijke Volvo-kwaliteiten zijn natuurlijk behouden gebleven, maar dat hoekige karakter is verdwenen. Daarnaast hielpen sterkere krachtbronnen en een prachtwegligging de auto aan een veel dynamischer karakter. Een Volvo werd leuk genoeg om er eens een flink potje mee te sturen. Om dat subtiel te accentueren, werd in 1994 de vla-gele 850 T5-R gelanceerd; kon je echt oeoerrrrendhard mee gaan. En er bleek een onverwacht grote interesse voor dit model te zijn. Een signaal uit de markt dat Volvo beslist op de goede koers zat.

Sportief en Volvo zijn dus geen woorden meer die met elkaar vloeken. Dat gaf de ontwerpers van de S60 de ruimte voor een vrij unieke aanpak: een design dat van achter naar voren tot leven kwam. Uitgangspunt was de sportieve daklijn van de C70, die voor de S60 als het ware werd gekopieerd, met daaraan 'gesmeed' de achterkant van de S80. Vervolgens werd een optimale positie voor de achterbank gekozen en pas daarna de cockpit met meubilair geplaatst. Tot slot moest de techniek nog worden ondergebracht in een wat krappere machinekamer. Ziedaar Volvo's S60, die er met name van opzij uitziet als een vierdeurs coupé.

Achterin beginnen

Net zoals de ontwerpers dat deden, zijn we voor deze eerste rij-impressie ook maar achterin begonnen. In de kofferbak dus. Die heeft met 424 liter doorsnee afmetingen en is voorzien van diverse handigheidjes waardoor bijvoorbeeld boodschappentassen niet meer omkukelen. Een nadeel is het extreem korte kofferdeksel: grote dingen krijg je er niet in en je moet door de knieën om te zien waar kleinere zaken in het gapende gat blijven.
Buitengewoon nieuwsgierig zijn we natuurlijk naar de ruimte op de achterbank. Is daar nog wel 'n beetje plaats door die aflopende daklijn? Heeft Volvo niet te veel opgeofferd? Valt alleszins mee, want met onze 1,81 meter is er nog een paar centimeter speling tussen hoofd en hemel. De beenruimte vinden we echter voor een auto van 4,58 meter lengte te krap. Maar gauw voorin stappen.

Ze zijn er weer

Als bestuurder en voorpassagier is er in ruimtelijk opzicht weinig te klagen over de S60. Je wordt zelfs heel vrolijk, want ze zijn er weer, die stoelen die zo goddelijk goed zitten. Precies de juiste instelmogelijkheden en steun op de plaatsen waar het moet. De rijpositie is eveneens uit de kunst en het dashboard is een ergonomisch meesterwerk. Wel reflecteert de bovenkant bij felle zonneschijn wat teveel in de voorruit.
Tijd om eens een stukje te gaan rijden en als we de contactsleutel omdraaien klinkt uit het vooronder die wat hese vijfcilinderroffel. Lekker soundje dat nog beter wordt als je op het gas trapt om de motor echt te laten werken. Alle S60's hebben het want de auto wordt enkel met vijfpitters geleverd. De onze heeft de 170 pk 2.4 met een vijftraps automaat dwars tussen de voorwielen staan. Helmuth en ik begeven ons op weg naar de Zweedse binnenlanden, op zoek naar mooie fotolocaties en kronkelige weggetjes met als het even kan een matige staat van onderhoud. Beide werden gevonden: de plaatjes mag u zelf beoordelen en de wegligging prikken we het predikaat goed op. Hoewel de besturing rond de rechtuitstand ietsje zwaarder zou mogen aanvoelen, kunnen we er in bochten mee lezen en schrijven. De installatie is behoorlijk direct en vergeet niet met de bestuurder te communiceren. Het onderstel weet goed raad met de 170 paardenkrachten en de 230 Nm's, daarbij geholpen door de automaat die de krachten altijd iets geleidelijker doorstuurt naar de wielen. De S60 is dan ook goed te rijden zonder traction control; het binnenste wiel wil dan overigens wel eens een gil slaken als er voluit vanuit een krappe bocht wordt geaccelereerd. Naast goede rij-eigenschappen doet de S60 ook van zich spreken door een prima veercomfort. De banden slaan best op gaten in het plaveisel, maar je derrière blijft vrijwel verschoond van de schokken. Een kraakje hoor je dan overigens nog wel eens in de auto.

Vlotte rakker

In de dagelijkse praktijk ontpopt deze turboloze 170pk-versie zich zelfs met de vijftrapsautomaat tot een hele vlotte jongen. Op de startbaan van een militair vliegveldje konden we even een 0-100-sprintje klokken en dat zat dicht bij de negen seconden. Past goed bij het dynamische karakter van de S60. Altijd heb je lekker vermogen onder de rechter voet en de vijftraps automaat leidt dat bijna zonder merkbare schakelmomenten naar de voorwielen. Leuk sporty detail is dat de motor bij volgas gewoon het oranje gebied inwandelt dat bij 6000 toeren begint; overschakelen gebeurt pas bij 6500. De meeste automaten schakelen al ruim voor het oranje toerengebied door. Overigens heeft Volvo de S60 wel 'lange benen' gegeven want met de automaat in D draait de motor bij 100 km/h slechts 2000 toeren. Vandaar dat we de pook ook geregeld in standje 4 parkeerden voor net even iets alerter reageren.

Wachten loont

Volvo richt met deze S60 zijn offensief heel nauwkeurig op Audi's A4, BMW's 3-serie en de C-klasse van Mercedes. Allemaal auto's met veel prestige, een stevig prijskaartje en een relatief bescheiden ruimteaanbod. Uiteraard wordt de S60 standaard geleverd met een hele berg veiligheidsattributen, maar ook zoiets unieks als een radiateur die is voorzien van een ozonvretende coating. Wordt ons milieu (met name op warme dagen) beter van. Voor de simpelste S60, de 2.4 met 140 pk, vraagt Volvo bijna 67 mille. De afgebeelde 170pk-versie met automaat staat voor zo'n f 76.400 in de prijslijst. Prijzen die verbluffend veel overeenkomst vertonen met die van de drie aangehaalde Duitse concurrenten. Daarmee staat de S60 naar onze mening goed in de markt en moet Volvo met zijn apart gelijnde, dynamisch presterende nieuweling goede sier kunnen maken.

Volvo on Call

In de tweede helft van volgend jaar komen de Zweden onder de naam Volvo on Call met een veiligheidssysteem op de markt dat optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van GPS-navigatie en digitale mobiele telefonie. Als die opties in de auto aanwezig zijn, dan volgt en controleert de computer hem. Na diefstal kan de auto meteen worden opgespoord. Daarnaast neemt het systeem tegelijk met de activering van airbags contact op met de Volvo-centrale en zorgt dat de telefoonlijn met de auto open blijft. Hoef je na de klap niet eerst zelf te gaan bellen, maar kun je meteen melden hoe ellendig je eraan toe bent. Daarnaast kun je terecht voor advies omtrent je Volvo. Een interessant systeem met grote voordelen, maar het feit dat in principe elk moment van de dag bekend is waar je bent, zit ons toch niet helemaal lekker.

  • Houd me op de hoogte over de Volvo S60
Volvo Volvo S60

Uitgelicht aanbod

    Volvo S60 T3 Polar+ Dynamic | Intallisafe Pro Line | Comfort Line | Scandinavian Line |

    Volvo S60 T3 Polar+ Dynamic | Intallisafe Pro Line | Comfort Line | Scandinavian Line |

    • 2017
    • 27.159 km

    € 27.995

    Volvo S60 2.4 Edition II

    Volvo S60 2.4 Edition II

    • 2006
    • 298.151 km

    € 3.950

    Volvo S60 B4 Aut.8 R-Design, Lounge, Power Seats, Climate, Driver As

    Volvo S60 B4 Aut.8 R-Design, Lounge, Power Seats, Climate, Driver As

    • 2021
    • 6.024 km

    € 46.900

Meer Volvo S60 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volvo S60/V60

    199
    • 13 augustus 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo S60 specificaties
  • Volvo S60 occasions
  • Volvo S60 video's
Advies en informatie
  • Volvo S60 tests
  • Volvo S60 gebruikersreviews
  • Volvo S60 index
PREMIUM
Rover 75 2.5 Sterling - Volvo S60 2.4 Edition

Rover 75 2.5 Sterling - Volvo S60 2.4 Edition

In de tijd dat de driecilinder doordruppelt naar het D-segment, moet je een beroep doen op...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo S60 B4 R-Design (2021)

    Volvo S60 B4 R-Design (2021)

    12
    • 12 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S60 2.4 140pk (2003)

    Volvo S60 2.4 140pk (2003)

    2
    • 23 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S60 2.4 140pk (2001)

    Volvo S60 2.4 140pk (2001)

    • 1 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S60 D5 Drivers Edition II (2007)

    Volvo S60 D5 Drivers Edition II (2007)

    1
    • 12 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S60 2.4 140pk Edition (2005)

    Volvo S60 2.4 140pk Edition (2005)

    2
    • 6 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S60 2.4 140pk Drivers Edition II (2009)

    Volvo S60 2.4 140pk Drivers Edition II...

    2
    • 24 december 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S60 2.4 140pk Sports Edition (2005)

    Volvo S60 2.4 140pk Sports Edition (2005)

    3
    • 30 oktober 2021
meer reviews
Volvo S60 2.4i (2001) - Volvo S60 T4 - Oud & nieuw

Volvo S60 2.4i (2001) - Volvo S60 T4 - Oud & nieuw

Met zijn hoekige vormen, stoere uitstraling en Thors Hammer-koplampen is onze duurtest-S60...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Modeljaarupdate voor Volvo S60 en S90

    Modeljaarupdate voor Volvo S60 en S90

    17
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Terugroepactie voor Volvo S60 en S80: niet voor Nederland

    Terugroepactie voor Volvo S60 en S80: niet...

    9
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Volvo verbetert plug-in hybride aandrijflijn

    Volvo verbetert plug-in hybride aandrijflijn

    39
    • 8 september 2021
  • Mercedes-Benz C-klasse vs. Volvo S60 - Dubbeltest

    Mercedes-Benz C-klasse vs. Volvo S60 -...

    • 16 juli 2021
  • Volvo S60 - Afscheid Duurtest

    Volvo S60 - Afscheid Duurtest

    48
    • 15 juli 2020
  • Volvo S60 2.4i (2001) - Volvo S60 T4 - Oud & nieuw

    Volvo S60 2.4i (2001) - Volvo S60 T4 -...

    • 19 mei 2020
  • PREMIUM
    Met de duurtest-Volvo S60 naar Sedan - Reportage

    Met de duurtest-Volvo S60 naar Sedan -...

    • 6 mei 2020
Merk
Merk
  • Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

    Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje...

    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden