Volvo S60 T5 Summum (2005)

Bescheiden krachtpatser

Volvo S60 T5 Summum
De Volvo S60 T5 is een ware krachtpatser. Je ziet het niet direct aan hem af, maar dat komt door zijn nogal zakelijke uitvoering. Niet alleen uiterlijk, maar ook in het interieur is de Volvo nogal Spartaans. Veel functies die bij andere merken gewoon zijn, moet de Volvo ontberen.

De Volvo S60 T5 is een zeer bescheiden ogende krachtpatser. Deze auto heeft in onze ogen iets van de gouverneur van Californië: op het eerste gezicht zie je hem aan voor een keurig heerschap, zo in zijn onberispelijke pak. Maar als je hem even tegen de schenen trapt, komt ineens weer die gek naar boven die hij in zijn loopbaan als acteur ooit speelde en die met een doorgeladen mitrailleur door het bos struinde en alles wat voor zijn voeten kwam, overhoop schoot. Tjonge, wat oogt de Volvo S60 T5 gewoontjes. Normaal gesproken zijn de van doorsneeauto's afgeleide snelle versies wel te herkennen aan hiep-hiephoera-velgen, brede zijskirts en diepe spoilers. Maar deze stiekemerd uit Zweden moert het stellen zonder dergelijke toeters en bellen. Een kleine T5-badge achterop, daar moet je het mee doen.


Mooi compromis
De Volvo oogt dan wel tam, maar toch is hij razendsnel van zijn plek. Wij klokten de handgeschakelde T5 in de standaardsprint van 0 naar 100 kilometers per uur in slechts 7,5 seconden. De Volvo vormt bovendien een mooi compromis tussen comfort en stuurgedrag. Het onderstel van de S60 is voor een auto in dit segment redelijk soepel, maar beslist niet week. Dat is te danken aan een behoorlijk straffe demping. Je kunt bochten lekker fel nemen (iets waartoe de auto met deze motorisering ook uitnodigt) zonder dat de koets noemenswaardig gaat hellen. Wanneer we een stevige kuil in de weg met 100 km/h nemen – zo eentje van het soort dat alleen Franse limousines onmerkbaar weten te passeren – gaat de Volvo daar toch ook heel goed mee om. Sterker nog: hij lijkt er zijn schouders voor op te halen, zou je kunnen zeggen. Het toch al bescheiden motorgeluid wordt met succes buiten het interieur gehouden. Het blijft lekker stil aan boord, zelfs wanneer je even het gas flink intrapt, verliest de stille Zweed zijn integriteit geen moment.


Spartaans
De Volvo heeft een netjes, strak en overzichtelijk vormgegeven dashboard. Maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de Volvo S60 eigenlijk nogal Spartaans is uitgevoerd. Functies die bij andere merken gemeengoed zijn, moet de bestuurder van de Volvo S60 gewoon helemaal ontberen. Zo kunnen wij ook een dashboard overzichtelijk en strak maken.

Zestig mille
Dat laat onverlet dat je in de S60 een lekkere zitpostie hebt. De riante zetels geven goede steun en de verstelmogelijkheden zijn voldoende om iedereen zijn juiste instellingen te bieden.

Bij de Volvo S60 T5 ligt de drempel van de prijslijst op ruim zesenveertig mille, maar de S60 T5 in onze test is allesbehalve standaard uitgevoerd. Het Summum-pakket (met onder meer een leren interieur, elektrisch bedienbare voorstoelen, lichtmetalen 17-inchwielen en bixenonkoplampen), gelaagde en waterafstotende zijruiten, een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en een uitschakelbare passagiersairbag drijven de prijs op tot maar liefst zestigduizend euro.

Signalement

Merk Volvo
Model S60 T5 Summum
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 51.600

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.319 cc
Maximaal vermogen 191 kW / 260 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 2.100 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.603 mm / 1.804 mm / 1.428 mm
Wielbasis 2.715 mm
Massa leeg 1.461 kg
Laadvermogen 549 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,4 s (fabrieksopgave: 6,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,9 s / 5,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,8 s / 7,4 s
Brandstofverbruik 9,3 l/100km
CO2-uitstoot 220 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum