Volvo S60 D5 (2007)
Krachtpatser zonder zweetdruppels
Omdat de S60 alweer zes jaar meedraait, kreeg hij onlangs een opfrisbeurt die vooral de techniek betrof. Van voren oogt de auto onverminderd ingetogen. Misschien zelfs een tikje bedaagd, getuige de detaillering van de neus en zijn klassieke ruitenwissers bijvoorbeeld. Maar van achteren geven de coupé-achtige daklijn en de uitgebouwde wielkasten hem weer extra cachet.
Kuipvorm
Het interieur is typisch Volvo: strak, functioneel, nergens iets dat de aandacht afleidt, maar ook geen details waar een eigenaar verlekkerd naar zal kijken. Je zit lekker ingesloten door dashboard en middenconsole zonder dat het te beklemmend wordt. In onze testauto wordt de pret nog verhoogd door snufjes als een navigatiebeeldscherm dat uit het dashboard omhoog zoeft en een eersteklas
audiosysteem. Als je nauwkeuriger naar de uitrustingsdetails kijkt, valt op dat de S60 D5 op het gebied van standaarduitrusting wel wat beter bedeeld zou mogen worden. Bij Volvo kun je echter tegen een bescheiden meerprijs pakketten kopen met aardigheidjes als klimaatregeling en lichtmetalen wielen.
Over het zitcomfort is ook nagedacht. De stoelen zijn mooi groot en krijgen een zweem van een kuipvorm mee. Het maakt de instap makkelijker en je kunt het er probleemloos úren op uithouden. De instap achter is iets lastiger, vooral vanwege de aflopende daklijn. Ook spelen de vrij hoge dorpelrand en de dikke rug van de voorstoel een rol. De bank zelf bestaat feitelijk uit twee voorgevormde stoelen en krijgt een plezierig hoge rug mee. Gezien de sportieve lijn van het dak valt zelfs de hoofdruimte alleszins mee. De kofferbak zelf oogt fors, maar heeft in de hoogte niet veel te bieden. Handig is wel dat er een opklapbare laadverdeler in de vloer verwerkt zit.
Hebbeding
Het hoeft nauwelijks betoog dat de D5-krachtbron in belangrijke mate verantwoordelijk is voor de populariteit van de S60. Om toch met een kritische noot te starten; stationair lopend dreunt de vijfcilinder lichtjes. Maar in zo ongeveer alle andere opzichten is de 2,4-liter turbo-dieselmotor een hebbeding. Hij gaat vanaf
lage toerentallen voortvarend aan het werk, legt in het middengebied een mooie souplesse aan de dag en blijft ook daarna vol op stoom. De D5 is niet alleen
erg sterk, maar heeft ook nauwelijks last van 'turbovertraging'. Overigens moet je ondanks de stabiliteitsregeling en traction control wel rekening houden met de 400 Nm trekkracht. Zeker op een natte weg voel je bij optrekken en accelereren uit 'n bocht bijna altijd wielspin. De techniek grijpt in elk geval niet te snel in, zodat je lekker op tempo blijft.
De S60 blijft ook mooi stabiel en laat zich zonder nadenken een bocht omzetten,
mede dankzij het uitstekend afgestemde onderstel. Behoudens de vlot spinnende wielen verloopt het allemaal zonder wanklank. Goed beheersbaar, tegen het sportieve aan. De zesversnellingsbak schakelt netjes, ietsje bedachtzaam misschien, maar dat wordt gelukkig voor een deel goedgemaakt door de snel 'oppakkende' D5 zelf. De acceleratie is ronduit indrukwekkend. De vering voelt bijpassend solide aan, zonder meteen hard te worden. Het maakt de S60 D5 tot een talent als het gaat om comfortabele reiskilometers op hoog tempo.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S60 D5 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.725 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.401 cc |
Maximaal vermogen | 136 kW / 185 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.603 mm / 1.804 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.478 kg |
Laadvermogen | 552 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,4 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,8 s / 4,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,0 s / 7,5 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 174 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (6) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.