Volvo S60 2.0T Edition (2004)
'n Fraai curriculum
Door alle consternatie rond de vernieuwingen aan Volvo's S60, raakt een ander nieuwtje bijna ondergesneeuwd, namelijk dat het model leverbaar is met een verse 2,0-liter turbomotor in het vooronder. Dit voorjaar debuteerde de krachtbron al in het 'oude' model van de Volvo S60 en nu zet hij zijn jonge leven voort in de opgefriste sedan.
Spierballen
De vijfpitter van de Volvo kan behoorlijk met z'n spierballen rollen. De krachtbron is in staat om maximaal 180 paardenkrachten op te wekken. Maar nog belangrijker is de trekkracht. Het maximale koppel bedraagt 240 newtonmeters en dat is al beschikbaar bij 2.200 toeren per minuut. Een fraai curriculum; het belooft nogal wat. Vanuit een staande start tikt de S60 2.0T de snelheid van 100 km/h aan in 8,8 tellen. Vervolgens draaft hij door tot een topsnelheid van 225 km/h, als je je voet maar hardnekkig op het rechterpedaal laat staan. Het gemiddelde verbruik van deze S60 komt volgens de fabrieksopgave uit op 9,2 liter per honderd kilometer. Opmerkelijk is de souplesse waarmee de Volvo z'n prestaties neerzet. De vijfcilindermotor pakt ook vanaf lage toerentellen in elke versnelling mooi en zonder enige vorm van hikken op, om de S60 prachtig lineair te laten versnellen.
De prettig functionerende vijfversnellingsbak doet daarbij ook een belangrijke duit in het zakje. De pook laat zich licht en direct van het ene naar het andere verzet dirigeren, zodat op- en weer terugschakelen slechts minimale tijd in beslag hoeft te nemen. Bovendien maakt iets eenvoudigs als de leren Spaceball-pookknop (optie) het schakelen in de Volvo tot 'n plezierige bezigheid. Accelereren gebeurt in alle rust. Het typerende vijfcilindergeluid dat de S60 2.0T voortbrengt, lijkt steeds van verre te komen en doet vertrouwenwekkend aan. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging wordt op snelheid aangenaam zwaar en filtert niet te veel gevoel uit de installatie. De besturing van de Zweed is dus prettig communicatief. De S60 2.0T laat zich al met al aangenaam sportief berijden, maar het is absoluut geen hitsig ding dat zijn bestuurder steeds maar weer uitdaagt en opzweept om tot het uiterste te gaan en de grenzen op te zoeken. De grote kracht van deze Volvo schuilt 'm voornamelijk hierin dat 'ie vlot en moeiteloos door het hedendaagse verkeer te loodsen is. Maar als het eens echt noodzakelijk mocht zijn, dan kan 'ie er behoorlijk stevig de sokken in zetten.
Vier versies
In de vorige versie van de Volvo S60 was de 2.0T louter leverbaar als Edition. Een rijk uitgeruste versie met tal van comforten luxeverhogende zaken aan boord, zoals een boordcomputer, cruise control, climate control, sportstoelen en aluminium strips in het interieur. De vernieuwde S60 is in meer uitvoeringen te verkrijgen met de tweeliter turbomotor. Behalve een instapversie, die 34.500 euro moet opbrengen, levert Volvo de S60 2.0T ook in de uitvoeringen Kinetic, Momentum en Summum. De basisuitvoering is al lekker uitgerust, met onder andere airbags voor de bestuurder en de passagier, curtain airbags, boordcomputer, cruise control, follow me home-verlichting en verwarmbare buitenspiegels.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S60 2.0T Edition |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.135 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 2.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.603 mm / 1.804 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.433 kg |
Laadvermogen | 577 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 205/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 s (fabrieksopgave: 8,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 212 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.