Volvo C70 2.4 T (1999)
Snelle toerist
Wandel eens om de Volvo heen en je weet meteen dat je in een opvallende en vooral ook behoorlijk eigenzinnige auto terecht komt. Van voren echt Volvo - hoekig en bijna grof van lijn - maar van achteren juist opvallend afgerond. Schuin van voren en schuin van achteren gezien, lijkt het alsof je naar twee verschillende auto"s kijkt. Hij oogt behoorlijk groot... en is dat ook: 472 centimeter lang en 182 breed. Door zijn enorme bumpers en de dikke 225/50 ZR 16-banden om kloeke twaalfspaaks Centaurus-velgen valt het optisch nog wel mee. Alles is qua formaat gewoon met elkaar in balans. Een opvallend detail is de nogal plat gelegde voorruit, die van binnenuit voor de nodige reflecties van het dashboard zorgt.
"n Kijkje achter in de C70 levert een prettige verrassing op: een grote en keurig hoekige bagageruimte. Een skiluikje biedt de enige mogelijkheid om lange objecten mee te nemen, want de achterbank is niet neerklapbaar. De tilrand is vanwege die grote achterbumper aan de hoge kant. Een missertje vinden we de speakers, die onbeschermd in de laadruimte uitsteken.
Interieur
Des Volvo"s interieurdesign volgt de reeds ingezette koers. Ook daar oogt het allemaal nogal hoekig. Met kloeke knoppen en stevig uitgevoerde toetsen. Zelfs het stuurwiel is groot. Dat neemt niet weg dat de C70 punten scoort. Want ook van binnen heeft hij een compleet eigen karakter. Best mooi, met een combinatie van een soort roomkleur en grijsaccenten.
De fraaie leren bekleding is trouwens een extra. Net als de wel heel luxe Dolby Surround Pro Logic-geluidsinstallatie met een fikse verzameling speakers op het dashboard en in de deuren. Bergruimte is er niet bepaald in overvloed, maar dat wordt goedgemaakt door het zitcomfort. Voorin vind je perfect aansluitende en vrij stevige stoelen, goed van formaat en op allerlei manieren verstelbaar. De juiste zithouding vind je dus altijd. Jammer alleen dat de speciale hoofdsteunen juist niet verstelbaar zijn.
Achterin tref je zitkuipjes aan. Zeker niet verkeerd. Dankzij de bovenmodale lengte van de C70 heb je zelfs opvallend veel beenruimte. Boven het hoofd gaat het net aan, maar zelfs daar valt goed mee te leven. Een auto waar je best met vier volwassen personen een lange rit mee kunt maken. En dat kun je van weinig coupés zeggen.
Het valt niet te ontkennen dat de C70 in balans is. Zijn rijeigenschappen passen immers als een handschoen bij het design. De 193 pk sterke vijfcilinder heeft net zoiets "aparts" over zich als het koetswerk. Om te beginnen een prachtig roffelend geluid, dat je er altijd tussenuit haalt. Maar echt verfijnd is de turbomotor niet. Het is weliswaar opvallend hoe makkelijk alles gaat - power is er op zich zat - maar dat beetje extra pit dat je juist van zo"n coupé verwacht, zit er niet in. Het is meer een kwestie van: grote stappen, gauw thuis.
Het schakelen gaat, je kunt "t al bijna raden, trefzeker maar met wat grote slagen. Waarna de motor telkens een kort moment aarzelt om op stoom te komen. Rust is het devies. Niet te veel schakelen ook. De gearing is daar op afgestemd. Rond de 120 draait de dikke vijfcilinder motor maar net 2700 toeren. Onze C70 was als extraatje voorzien van het stabiliteit- en tractiecontrolesysteem, maar echt nodig bleek dat niet. Tractie is namelijk in ruime mate voorhanden. Afijn, misschien is het op een natte weg de moeite waard. Wat in dat hele verhaal een grote rol speelt, is het pure formaat en gewicht van de C70. Een kleine anderhalve ton schoon aan de haak. Dat merk je ook aan zijn weggedrag. De Coupé stuurt op zich strak en voorspelbaar, maar is bepaald geen liefhebber van snelle koerswisselingen. De omschrijving "snelle toerist" of, op z"n Italiaans, Gran Turismo komt als vanzelf opborrelen. De vering? Stevig zonder dat het oncomfortabel wordt. Het onafgeveerd gewicht lijkt aan de hoge kant, zodat hij op ribbels in de weg soms wat grof reageert. Niettemin: een imposante rijmachine die er fiks vandoor gaat, als een rots ligt en nog heel fatsoenlijk vertraagt ook. Al met al is de C70 een imposante en zeer snelle reisauto, maar zijn ontwerp ligt gewoon te dicht bij dat van de S70 om de dynamiek en dat extra beetje pit te brengen, dat je naar onze smaak in een sportief gelijnde coupé zou moeten vinden.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | C70 2.4 T |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 46.905 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.435 cc |
Maximaal vermogen | 142 kW / 193 pk bij 5.100 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.720 mm / 1.820 mm / 1.410 mm |
Wielbasis | 2.660 mm |
Massa leeg | 1.451 kg |
Laadvermogen | 439 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 500 kg |
Banden | 225/50WR16Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s (fabrieksopgave: 7,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,2 s / 9,6 s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 226 g/km |