Volvo C30 Electric

Snuffelen aan de elektroauto

Volvo C30 Electric
AutoWeek 27 2011
AutoWeek 27 2011

Je leest het in AutoWeek 27 2011

In navolging van diverse merken heeft nu ook Volvo een elektroauto ontwikkeld. Voor massaproductie is de C30 Electric voorlopig echter niet bedoeld, de productie blijft beperkt tot 250 stuks. Heeft dit proefkonijn genoeg talenten in huis voor een grootschalig vervolg daarop?

Als autofabrikant tel je vandaag de dag welhaast niet meer mee als je geen elektroauto in het gamma hebt. Helemaal als je zoals Volvo milieuvriendelijkheid en duurzaamheid hoog in het vaandel hebt staan. Nu de banden met het Ford-concern zijn verwaterd, konden de Zweden echter niet teruggrijpen op de techniek die bijvoorbeeld voor de Focus Electric zal worden gebruikt. Vandaar dat men het heft in eigen handen nam en zelf een elektroaandrijving ontwikkelde, samen met onder meer de Zwitserse specialist Brusa. Als platformdonor diende de C30, omdat dit het kleinste en lichtste model uit de range is en daarmee de beste uitgangsbasis vormt. Waar een fabrikant als Nissan echter groots uitpakt en de elektroauto in massaproductie heeft genomen, doet Volvo het voorlopig rustig aan. In eerste instantie worden 250 stuks van de C30 Electric gebouwd, die aan leasemaatschappijen en overheden zullen worden geleverd. Zie het als een soort veldtest, a la Mini E.

Het productieproces is behoorlijk gecompliceerd. De carrosserie wordt in het Belgische Gent gebouwd en vervolgens naar Zweden verscheept, waarna de auto's bij Volvo Special Vehicles grotendeels met de hand worden geassembleerd. Denk echter niet dat dit een halfslachtig gebouwde auto is. "We hebben geen compromissen gedaan wat veiligheid betreft, hij heeft alle crashtests doorlopen", aldus Annelie Gustavsson, product manager Volvo Electric. We vragen ons dan wel af hoe het met die middentunnel zit, de ruimte daarin is oorspronkelijk bedoeld om de energie bij een botsing van opzij te absorberen, maar die ruimte is nu gevuld met accu's.

Zwaarlijvig

In februari 2009 is men begonnen met twee C30-prototypes, die werden doorontwikkeld tot de huidige versie. Deze is voorzien van een compleet nieuwe frontstructuur en aluminium motorophanging, die speciaal zijn ontworpen voor elektromotoren. Zo is de motor laag geplaatst ter verbetering van de voetgangersprotectie en zijn alle zware componenten eveneens laag in de carrosserie gemonteerd voor een gunstige gewichtsverdeling. Zoals de lithium-ion accu's bijvoorbeeld die zijn ondergebracht op de plek waar gewoonlijk de brandstoftank is te vinden. Desondanks is de C30 Electric met 1.660 kilo bepaald geen lichtgewicht en dat merk je tijdens het rijden. De relatief directe reacties van de huis-tuin-en-keuken C30 zijn verleden tijd, de zware body moet zich echt even zetten bij snel bochtenwerk. Ondanks het forse meergewicht van 300 kilo (waarvan 280 kg voor rekening komt van het accupakket) is het echter ook weer geen dweil, tijdens de korte rij-impressie doet de Electric veilig en voorspelbaar aan. En verrassend volwassen, mede door de extra verstevigingen in de bodemplaat. Hoewel hij wat trager reageert, lijkt alles mooi in balans. Met zijn 82 kW sterke elektromotor accelereert de Volvo in zes seconden rond naar de 70 km/h, waardoor hij zeker bij het optrekken vanuit stilstand bijzonder kwiek aandoet. Temeer omdat vibraties en schakelmomenten (uiteraard) schitteren door afwezigheid.

Zeilen

De transmissie kent twee standen, een City- en een Highway-modus. De laatste variant is zoals de naam al zegt vooral bedoeld voor hogere snelheden, waarbij de auto niet meer wordt afgeremd door de regeneratie van de remenergie. Zodra je in City namelijk het 'gaspedaal' loslaat, remt de auto daardoor zó sterk af dat je de gewone remmen alleen nog maar nodig hebt als je heel hard moet remmen. Daardoor heeft de C30 op de achterwielen zelfs (lichtere) schijven van aluminium, wat prima kan aangezien ze veel minder sterk worden belast. Aangezien je op de snelweg in veel gevallen het gaspedaal wilt kunnen loslaten zonder direct sterk te vertragen, kun je in de Highway-stand zonder noemenswaardig snelheid te verliezen 'zeilen'.

Wat het rijden betreft, hoef je dus maar weinig compromissen te doen. Ook de binnenruimte is volledig behouden gebleven, inclusief de bagageruimte. De topsnelheid is begrensd op 130 km/h, om te voorkomen dat de actieradius al te sterk terugloopt. "Officieel is de actieradius 163 km, maar dat haal je alleen als je alle stroomverbruikers uit hebt", aldus Gustavsson. "Ga ervan uit dat je in de praktijk 120 tot 140 kilometer haalt als je geen gekke dingen doet." Overigens heeft Volvo voor de stroomverbruikers een slim trucje toegepast. In de C30 Electric is namelijk een kleine brandstoftank van 14,5 liter te vinden, die bijvoorbeeld de kachel separaat kan voeden en daarmee de accu kan ontzien. Bovendien kan bij extreme kou de auto sneller op temperatuur worden gebracht. Strikt genomen is de Volvo dan echter niet meer helemaal emissievrij, want het tankje moet gemiddeld na twee tot drie weken weer worden bijgevuld. In het derde kwartaal van dit jaar gaat de C30 Electric in de lease, 50 stuks komen ervan naar Nederland. Volvo heeft geen plannen om deze auto in massaproductie te gaan nemen, de huidige bouwkosten zijn met circa € 75.000 per stuk te hoog om dit rendabel te maken. Voor een echt grootschalig elektro-offensief uit Zweden moeten we vermoedelijk wachten tot de C30-opvolger arriveert. Maar de eerste stap is gezet.

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.