Volvo 240 Turbo Estate - Op de Rollenbank
Opa Baksteen
25 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Snelle Volvo’s staan onder liefhebbers bekend als ‘vliegende bakstenen’, vanwege hun hoekige uiterlijk. Aan het begin van de jaren 80, toen werd begonnen met het gebruik van turbotechniek in personenauto’s, kwam Volvo met deze geblazen 240. Dat was de eerste ‘vliegende baksteen’. Heeft deze begeerlijke klassieker 36 jaar na dato al zijn vermogen nog?
Ruben van Boheemen is de opvallend jonge eigenaar van deze bijzondere Volvo. “Ik heb samen met mijn vader een dynamische verzameling van wel vijftien van deze Volvo’s 240 Estate. We vinden het leuk om deze auto eens aan het publiek te laten zien. Wist je dat dit de eerste stationwagon is met een turbomotor? Maar natuurlijk willen we ook graag weten of de techniek helemaal oké is. We zijn namelijk net klaar met het optisch helemaal in orde maken van de auto. Over een tijdje verdwijnt hij in de stalling en gaan we verder met een 265. Dat is een zescilinder-variant die we met de Turbo in een gezamenlijke koop hebben opgehaald in Groningen. Overigens is deze 240 Turbo oorspronkelijk in Luxemburg geleverd.”
Als Ghisbert de auto insnoert op de rollenbank, vertelt Ruben honderduit over de 240 Turbo. “We verkopen wel eens een 240, maar dit exemplaar houden we echt zelf, al is het maar omdat hij steeds meer waard wordt. Verder heb ik er veel samen aan gewerkt met mijn vader – de auto heeft inmiddels dus ook een beetje emotionele waarde. Ze zijn inmiddels zeldzaam geworden; de meeste exemplaren zijn weggeroest. Het is trouwens niet alleen de motor die deze auto bijzonder maakt; hij heeft ook een sportonderstel en er zitten extra meters in het dashboard.” Het spreekt voor zich dat de onderdelen die uniek zijn voor deze auto, die op zijn beurt ook nog eens in een beperkte serie is gemaakt, prijzig zijn. “Een set wielen kost zomaar € 1.000 en een embleempje voor op de grille kost online 175 dollar.”
En de motor, is die nog gezond? “We hebben hem deze zomer gebruikt tijdens een toerrit, toen accelereerde hij op de snelweg nog gemakkelijk naar 170 km/h; hij kan dus nog wel wat.” Maar als de meting eenmaal is gestart, komen de winnende getallen niet in beeld bij lange na niet zelfs. “Dat is wel zonde hoor”, vindt Ghisbert, “want het is echt een prachtige auto. Het is grappig dat je op de grafiek bij 3.000 toeren de boost van de turbo terugziet. Maar er moet wel iets aan de techniek worden gedaan. De motor loopt niet heel mooi en de turbo heeft een revisie nodig. Grote kans dat je daarna weer het volledige vermogen hebt.”
Kortom: Ruben wordt met huiswerk weggestuurd.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | 240 Turbo Estate |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.076 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.127 cc |
Maximaal vermogen | 114 kW / 155 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.790 mm / 1.710 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.343 kg |
Laadvermogen | 557 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 670 kg |
Banden | 195/60HR15Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.