Volvo 240 Turbo Estate - Op de Rollenbank

Opa Baksteen

25 reacties

Video
AutoWeek 14 2019
AutoWeek 14 2019

Je leest het in AutoWeek 14 2019

Snelle Volvo’s staan onder liefhebbers bekend als ‘vliegende bakstenen’, vanwege hun hoekige uiterlijk. Aan het begin van de jaren 80, toen werd begonnen met het gebruik van turbotechniek in personenauto’s, kwam Volvo met deze geblazen 240. Dat was de eerste ‘vliegende baksteen’. Heeft deze begeerlijke klassieker 36 jaar na dato al zijn vermogen nog?

Ruben van Boheemen is de opvallend jonge eigenaar van deze bijzondere Volvo. “Ik heb samen met mijn vader een dynamische verzameling van wel vijftien van deze Volvo’s 240 Estate. We vinden het leuk om deze auto eens aan het publiek te laten zien. Wist je dat dit de eerste stationwagon is met een turbomotor? Maar natuurlijk willen we ook graag weten of de techniek helemaal oké is. We zijn namelijk net klaar met het optisch helemaal in orde maken van de auto. Over een tijdje verdwijnt hij in de stalling en gaan we verder met een 265. Dat is een zescilinder-variant die we met de Turbo in een gezamenlijke koop hebben opgehaald in Groningen. Overigens is deze 240 Turbo oorspronkelijk in Luxemburg geleverd.”

Als Ghisbert de auto insnoert op de rollenbank, vertelt Ruben honderduit over de 240 Turbo. “We verkopen wel eens een 240, maar dit exemplaar houden we echt zelf, al is het maar omdat hij steeds meer waard wordt. Verder heb ik er veel samen aan gewerkt met mijn vader – de auto heeft inmiddels dus ook een beetje emotionele waarde. Ze zijn inmiddels zeldzaam geworden; de meeste exemplaren zijn weggeroest. Het is trouwens niet alleen de motor die deze auto bijzonder maakt; hij heeft ook een sportonderstel en er zitten extra meters in het dashboard.” Het spreekt voor zich dat de onderdelen die uniek zijn voor deze auto, die op zijn beurt ook nog eens in een beperkte serie is gemaakt, prijzig zijn. “Een set wielen kost zomaar € 1.000 en een embleempje voor op de grille kost online 175 dollar.”

En de motor, is die nog gezond? “We hebben hem deze zomer gebruikt tijdens een toerrit, toen accelereerde hij op de snelweg nog gemakkelijk naar 170 km/h; hij kan dus nog wel wat.” Maar als de meting eenmaal is gestart, komen de winnende getallen niet in beeld bij lange na niet zelfs. “Dat is wel zonde hoor”, vindt Ghisbert, “want het is echt een prachtige auto. Het is grappig dat je op de grafiek bij 3.000 toeren de boost van de turbo terugziet. Maar er moet wel iets aan de techniek worden gedaan. De motor loopt niet heel mooi en de turbo heeft een revisie nodig. Grote kans dat je daarna weer het volledige vermogen hebt.”

Kortom: Ruben wordt met huiswerk weggestuurd.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Volvo
Model 240 Turbo Estate
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.076

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.127 cc
Maximaal vermogen 114 kW / 155 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.790 mm / 1.710 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.343 kg
Laadvermogen 557 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 670 kg
Banden195/60HR15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s
Brandstofverbruik

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.