Volkswagen Touareg

Stadsmastodont

Volkswagen Touareg
Volkswagen TouaregVolkswagen TouaregVolkswagen TouaregVolkswagen TouaregVolkswagen TouaregVolkswagen Touareg
AutoWeek 8 2007
AutoWeek 8 2007

Je leest het in AutoWeek 8 2007

Volkswagen heeft de Touareg na vijf jaar een opfrisbeurt gegeven. Het uiterlijk werd met de retoucheerkwast bestreken en ook werd de techniek tegen het licht gehouden. Het resultaat: geen dramatische veranderingen, maar kleine verfijningen.

Z'n eerste levensfase zit erop, Volkswagens Touareg heeft z'n facelift achter de rug en is klaar voor een tweede leven. Op het eerste gezicht lijkt de auto slechts in beperkte mate glad getrokken te zijn, maar volgens Volkswagen zitten er maarliefst 2.300 nieuwe onderdelen in, op en aan de opgefriste SUV.

Het meest in het oog springend zijn de nieuwe koplampunits, die nu een ronding aan de onderkant hebben. Verder zijn ook de grille en de bumpers aangepast, waardoor het front nu grote overeenkomst vertoont met dat van andere Volkswagens, zoals de Eos en de Passat. Touaregs met vijf en zescilindermotoren krijgen een chroomkleurige grille, de acht-, tien- en twaalfcilinder-versies krijgen een matzwart rooster. Aan de achterkant blijven de wijzigingen beperkt tot een ten behoeve van een betere aerodynamica aangepaste spoiler bovenaan de bovenkant van de achterklep en donkere achterlichtunits met uit leds opgebouwde rem- en achteruitrijlampen.

Het interieur is vrijwel ongewijzigd gebleven. Alleen de stoelen zijn verder verfijnd en het display in het instrumentarium is groter geworden om zodoende meer informatie te kunnen weergeven. Verder is voor muziekliefhebbers nu een 600 watt hifi-installatie van Dynaudio verkrijgbaar.

Voortschrijdende elektronica

Het zijn niet alleen voor het oog opvallende retouches, ook in technisch opzicht hebben ze in Wolfsburg het nodige aan de Touareg gedaan. Op veiligheidsgebied beschikt de auto nu over onder meer ABSplus, een dodehoeksensor en een zogenaamde roll over-sensor. Verder is er een nieuwe V8 en is het luchtgeveerde onderstel nu ook met sportpakket te krijgen, waardoor de auto twee centimeter lager komt te liggen.

ABSplus is een verbeterde variant van het bestaande ABS. De plus van het nieuwe systeem is dat het op losse ondergrond beter werkt. Volkswagen claimt een reductie van de remweg op grind en zand met maar liefst twintig procent. Op losse ondergrond wordt de kortste remweg gerealiseerd met honderd procent blokkerende wielen. Alleen is een auto met blokkerende wielen onbestuurbaar en dat is niet de bedoeling. Vandaar dat de ABS-werking wenselijk is. Samen met de elektronica van het ESP-systeem is het ABS-systeem in staat om een losse ondergrond te herkennen (dat is toch wel essentieel in dit verband). Door tijdens het remmen met enige regelmaat de wielen kortstondig te laten blokkeren, wordt er voor de wielen een soort wig van grind of zand opgeworpen, waardoor de auto wordt afgeremd. Op deze manier wordt de remweg ten opzichte van een normaal ABS iets korter, zonder dat dat ten koste gaat van de bestuurbaarheid van de auto.

Niet zo zeer voor gebruik in het terrein, maar meer op de verharde wegen is de roll over-sensor. Op basis van informatie van verschillende sensoren bepaalt de elektronica hoe groot de kans is dat de auto om zal slaan. Wordt het risico onaanvaardbaar hoog, dan wacht het systeem een eventuele koprol niet af, maar worden de veiligheidsgordels aangetrokken en de hoofdairbags geactiveerd.

FSI-techniek uit Audi RS4

Op één uitzondering na is het motorenpalet ongewijzigd gebleven. De enige motor die in de gefacelifte Touareg niet meer terugkomt, is de 310 pk sterke V8-benzinemotor. Deze is vervangen door een 350 pk en 440 Nm leverende V8 FSI-motor. Deze achtpitter met een cilinderinhoud van 4,2 liter kennen we in aangepaste versie ook uit de Audi's RS4 en R8, al is hij in die auto's goed voor 420 pk en een koppel van 430 Nm. Hiermee is de Touareg de eerste VW met een V8 FSI-motor. Later zal de motor ook z'n opwachting maken in de Phaeton, waarvan tijdens het de autoshow in Genève ook een facelift zal worden gepresenteerd. Voorlopig is de V8 FSI-machine de sterkste benzinemotor in de Touareg, later dit jaar komt er via Volkswagen Individual (VW's afdeling die speciale auto's op bestelling bouwt) een 450 pk sterke W12-motor beschikbaar.

Dat de roll over-sensor werkt, hebben we voor waarheid aangenomen. Waar we wel zeker van zijn dat het functioneert, is het sportpakket in combinatie met de luchtvering. Het sportpakket is als het ware een aanvulling op de al bestaande sportstand die het luchtgeveerde onderstel al kende. Dankzij de stabiliserende werking van het systeem helt de carrosserie in bocht net iets minder ver over, terwijl vering en demping een tandje straffer staan voor meer rijdynamiek. Wanneer de keuzeschakelaar overigens in de comfortstand wordt gezet, is de auto net zo comfortabel als de versies zonder sportonderstel. En een rit door een duingebied met mul zand (waar de meeste stads-SUV's niet of nauwelijks komen) leert ons dat zijn sportieve eigenschappen op het asfalt de terreincapaciteiten van deze mastodont niet in de weg staan. Manmoedig baant de Touareg zich een weg door het zand, het wordt hem niet snel te veel. Dit laatste ook doordat de V8 FSI-motor in samenwerking met de automatische zesbak over meer dan genoeg reserves beschikt. Ogenschijnlijk onvermoeibaar gaat de auto door, de motor laat niet of nauwelijks van zich horen. Hetzelfde eigenlijk als op het asfalt, waar de motor de auto indien gewenst bovengemiddeld rap weet te versnellen, zonder enige wanklank of ongewenste trilling. De Volkswagen-mensen hebben flink hun best gedaan om de kwaliteit van deze SUV met succes naar een nog net iets hoger plan te tillen.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum