Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk 4Motion Sport & Style (2008)
Duits nakomertje
Volkswagen wil met de Tiguan een voet tussen de deur krijgen in het segment van de compacte SUV's. Met de Touareg blaast Volkswagen al sinds 2002 een aardig partijtje mee bij de grote jongens. De Tiguan kun je dan ook best zien als een mini-Touareg. Het is een stoere en tegelijkertijd sympathieke verschijning, waarmee je milieuridders niet direct tegen je in het harnas zult jagen.
Klein van formaat
Voorlopig is de 1,4-liter TSI met 150 pk de enige benzinemotor die leverbaar is in de Tiguan. Met zowel een mechanische compressor als een turbo is deze krachtbron een product uit de nieuwe school van kleine turbomotoren. Als je er logisch over nadenkt, ga je je serieus afvragen wat je nog met méér cilinderinhoud moet als je uit een veertienhonderdje al 150 pk haalt. Het 1,4'tje mag dan klein van formaat zijn, zo klinkt hij niet. Hij produceert een mooi sportief, donker geluidje en bij het accelereren hoor je goed het gezoem van de compressor. Tot ongeveer 3.000 tpm, dan neemt de turbo diens taken grotendeels over en blijft het torretje er lekker aan trekken. Dat zien we terug in de cijfers van de sprint naar 100 km/h en tussensprints. Daar doet de Tiguan het goed, dankzij het koppel van 240 Nm. De goede tijden op de tussensprints zijn ook een verdienste van de prima schakelende zesbak, die er met zijn mooi verdeelde verzetten voor zorgt dat je altijd in een gunstig toerengebied zit. Toch is terugschakelen vaak niet nodig, omdat het hoge koppel er tevens voor zorgt dat je ook in de hogere versnellingen altijd genoeg trekkracht voorhanden hebt om een inhaalactie succesvol af te ronden. Kortom: een lekker levendig ding, deze 140 pk sterke TSI, die bovendien op constant tempo mooi stil is.
Dat geldt ook voor het onderstel; geen gebonk of andere bijgeluiden op oneffen wegdek. De Tiguan stuurt behoorlijk licht, maar dat gaat niet ten koste van de nauwkeurigheid. Omdat onze testauto is voorzien van grote 18-inchwielen met plat rubber eromheen, ligt de auto als een huis in de bochten, in kritieke situaties bijgestaan door de 4Motionvierwielaandrijving.
Bekend dashboard
Volkswagen monteert in de Tiguan bijna hetzelfde dashboard als in de Golf Plus. De lay-out van deze commandopost is prima. Lekker robuust met die hoog geplaatste ventilatieroosters en met alle bedieningsorganen op de juiste plaats. De materialen zijn van vertrouwde VW-kwaliteit, de afwerking is goed en het geheel laat een behoorlijk hoogwaardige indruk achter.
De zitpositie is prima. Fijne, goed verstelbare stoelen en een stuurwiel dat zowel in hoogte als in diepte verstelbaar is, zorgen ervoor dat je niet direct het idee hebt in een SUV te zitten. Achterin hebben de passagiers ruim voldoende been- en hoofdruimte. De achterbankleuning kun je achterover kantelen, zodat je lekker onderuitgezakt kunt zitten. Wil je meer bagageruimte, maar ook achterpassagiers meenemen, dan kun je de achterbank in z'n geheel naar voren schuiven. Natuurlijk kan ook de hele handel platgelegd worden, waardoor er een maximale laadcapaciteit van maar liefst 1.510 liter ontstaat.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Tiguan 1.4 TSI 150pk 4Motion Sport & Style |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 37.890 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.427 mm / 1.809 mm / 1.686 mm |
Wielbasis | 2.604 mm |
Massa leeg | 1.521 kg |
Laadvermogen | 649 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 9,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,2 s / 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,5 s / 10,2 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 185 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Volkswagen Tiguan - Occasion aankoopadvies
Op de rollenbank - Volkswagen Tiguan 1.4 TSI
Volkswagen Tiguan 2.0 TFSI 4Motion aut. Sport & Style (2009)
Test: Ford Kuga - Volkswagen Tiguan - Toyota RAV4 - Nissan Qashqai
Test: Nissan X-Trail - Opel Antara - Volkswagen Tiguan
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.