Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk 4Motion Comfort & Des. (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tiguan 1.4 TSI 150pk 4Motion Comfort & Des. |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 103.000 km |
Ervaringen na bijna 4 jaar Tiguan
- 103.000 km
In 2011 hebben we deze auto gekocht, een ex-leaser uit 2008, omdat we in een (andere) Tiguan onder de indruk waren geraakt van het reisconfort en dynamiek van deze auto naar de wintersport, vergeleken met onze Golf van toen. De auto is gespoten in een bijzondere, felblauwe lakkleur uit de introductieperiode. In combinatie met de hoogte hoefden we dus nooit lang te zoeken naar de auto op een parkeerterrein.
Eerste jaar na aanschaf
We hebben de auto gekocht bij een VW dealer met een jaar garantie. En van die garantie hebben we gebruik gemaakt, want in dat jaar is de turbo gerepareerd. Op weg naar de wintersport kregen we de motor niet boven de 3.000 toeren. Even stoppen met de sleutel eruit en weer starten leek het gereset en was alles weer normaal, tot het de volgende dag weer terug kwam. Dit hebben we de hele vakantie gehad. Onhandig in de bergen, te pas en te onpas zonder hoge-toeren-power! Erger was dat het op de terugweg niet meer lukte om te resetten (inclusiief permanent oplichtend motormandement lampje). Na telefonisch overleg met de dealer in NL zijn we toch verder gereden, maar met max.90km/uur was dat niet fijn op de Autobahn. De reparatie zelf viel onder de garantie. Een half jaar later hadden we een probleem met de versnellingsbak (die niet meer in zijn 1 kon). Of dat normale slijtage is kan ik niet beoordelen, maar het kan dat de voorgaande berijder grof met het mechaniek is ingegaan. De bak is in elk geval vervangen, samen met de platen en het massavliegwiel. Dat was wat complexer dan gewoon door het 4Motion-systeem. Van die 4-wiel aandrijving hebben we de afgelopen jaren vooral op wintersport plezier gehad. Waar anderen voor sneeuwketting-montage aan de kant stonden, kon ik door alsof er niets loos was.
Los van het bovenstaande bleek de Tiguan inderdaad een heerlijke auto om mee te rijden. De pech hierboven is natuurlijk een smet op zijn blazoen, maar in 2012 en in 2013 bleven we verschoond van problemen en maakten we heerlijke probleemloze kilometers. Met genoeg power in de 1.4-motor en een veilig gevoel van een robuuste auto om je heen. Regulier beurtje op zijn tijd, en weer lekker kilometers maken.
Het laatste jaar (2014)
De motor (1.4 TSI) heeft eigenlijk altijd al niet echt schokvrij gelopen, zeker koud, maar in de zomer van 2014 ging de motor (1.4 TSI) zelfs inhouden en in combinatie met het motormanagementlampje was een reparatie nodig. Bleek dat de distributieketting speling had die de kettingspanners niet meer konden compenseren. Niet meer in de garantie, dus dat was een dure, zelfs bij een niet-dealerbedrijf. Daarna liep de motor weer als een zonnetje en eigenlijk bleek de auto wel een verjongingskuur gekregen te hebben; alles werkte net wat soepeler. Aan het interieur kun je merken dat het met zorg in elkaar is geschroefd, want van de carrosserie hebben we geen enkel probleem ondervonden en er is ogenschijnlijk geen merkbare slijtage.
De auto hebben we begin 2015 verkocht, na nog een laatste keer in de bergen te hebben gereden en te hebben genoten en van het 4Motion systeem. Verkocht niet omdat we ontevreden zijn, maar omdat de ruimte op de achterbank voor onze 3 kinderen (waarvan twee bomen van kerels) te klein werd en de auto inmiddels toch 7 jaar oud was; tijd voor een nieuwe, een ruimere.
Al mer al is de Tiguan een fijne, robuuste auto waar je fijn in kunt sturen, met best een pittige motor, maar zijn de motor- en versnellingsbankproblemen een smet. Qua betrouwbaarheid kan ik dus niet de volle score toekennen. Niettemin hebben we na bijna 4 jaar rijden goede herinneringen aan de Tiguan. Het is een doordachte auto, goed gebouwd en robuust, maar wel een duidelijk tip voor 2e-hands belangstellenden/kopers in de markt voor een Tiguan: controleer of de distributieketting probleemvrij is of vervangen is en check de belangrijkste punten in de aandrijflijn. Is dat goed, dan kun je volgens mij niet echt een buil vallen aan eenregulier onderhouden, gebruikte Tiguan.
NB: Deze Tiguan is door Autoweek op de rollenbank gezet (de video ervan staat nog on-line op de Autoweek-site). Hierbij bleek het vermogen niet 150pk maar bijna 170pk te zijn zonder dat deze (bij mijn weten) ooit getuned is. Van binnen kerngezond dus. Of dat betekent dat alle 1.4 TSI motoren meer vermogen leveren dan de boekjes vertellen kan ik echter niet beloven ;-).
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Uitgelicht aanbod

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Comfort&Design Airco | Cruise control | Trekhaak | Elek ramen 4x | Dakraling | Isofix | NAP |
- 2009
- 113.915 km

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk Sport&Style ECC/Cruise/Navi/PDC/Schuifdak/Trekhaak
- 2009
- 157.905 km

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Sport&Style 4Motion Lees Tekst!
- 2008
- 184.002 km
Lees ook

Volkswagen Tiguan - Occasion aankoopadvies

Op de rollenbank - Volkswagen Tiguan 1.4 TSI

Volkswagen Tiguan 2.0 TFSI 4Motion aut. Sport & Style (2009)

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk 4Motion Sport & Style (2008)

Test: Ford Kuga - Volkswagen Tiguan - Toyota RAV4 - Nissan Qashqai
