Volkswagen Tiguan 2.0 TFSI 4Motion aut. Sport & Style (2009)

Hippe krachtpatser

Volkswagen Tiguan 2.0 TFSI 200 pk 4Motion
Met de Tiguan haalde Volkswagen het Touareg-concept naar de klasse van midi-SUV's: goede prestaties op het asfalt in combinatie met terreinwaardige capaciteiten. Wij reden hem met 200 pk sterke TFSI-motor, 4Motion-aandrijving en automaat.

Volkswagen kwam rijkelijk laat met z'n midi-SUV en één ding moet je het merk nageven: áls VW iets doet, doet het dat  goed. De Volkswagen Tiguan is beslist geen grijze muis in dit segment. We treffen een uiterlijk dat geen twijfel laat bestaan over zijn afkomst; de Tiguan is in al zijn poriën een echte Volkswagen.  Een grote, glimlachende grille, scherp gesneden koplampen, uitgeklopte wielkastenmet lichte knik in de buiging en mooie, langwerpige achterlichten geven de koets flair. Allesbehalve standaard aan onze testauto zijn wel de enorme 19-inchwielen.

Het interieur van de Tiguan is vrij conventioneel, maar scoort beslist punten. Het is één op één overgenomen uit de Golf Plus, met dezelfde goede afwerking en mooie materialen. Met name het geborstelde aluminium met  een zweem van champagnekleur geeft het geheel een hoogwaardig karakter. Het stuurwiel doet daar helaas wat aan af; dat zou je eerder in een standaard Polo verwachten. Dankzij de vele luchtroosters (maar liefst vier per persoon voorin en nog eens twee achterin) kan het interieur mooi gelijkmatig worden verwarmd of gekoeld.

Prachtig is het enorme glazen panoramadak. Je moet er extra voor betalen, maar het is die meerprijs meer dan waard omdat het open kan. Ook achterin zit je in de Tiguan erg goed. De rugleuning is te verstellen, zodat ieder zijn eigen positie kan kiezen. Van stram rechtop tot lekker lui achterover.

Indrukwekkend vermogen

Onder de motorkap van de midi-SUV bevindt zich een 200 pk sterke TFSI motor met een inhoud van 2,0 liter. Deze krachtbron, die ook in de Golf GTI is te vinden, produceert een indrukwekkend vermogen van 200 pk. In onze Tiguan is hij gekoppeld aan een conventionele automaat en helaas niet aan de DSG transmissie met dubbele koppeling. Beweegreden daarvoor is dat de DSG volgens Volkswagen minder geschikt is voor terreinrijden, omdat die te snel opschakelt. Nu vragen wij ons af hoeveel Tiguans er echt in het terrein zullen belanden, maar los daarvan: hoe moeilijk kan het zijn de software van de DSG aan te passen om de schakelmomenten terreinwaardiger te maken? Wie de DSG gewend is, zal in de gewone automaat wat teleurgesteld worden. Onderin heeft de koppelomvormer wat te veel tijd nodig om op het gas te reageren, en dat maakt de combinatie met deze potente Motor minder geslaagd. Wij zouden voor de handgeschakelde zesbak gaan. Die heeft bovendien een energielabel E.

Hoewel de vierwielaangedreven Tiguan in bochten wat overhelt, is hij in de klasse van de SUV's zeker een voorhoedespeler als het om stuurplezier gaat. Hij is wat afstandelijk, maar wel neutraal. Ook is de besturing niet bijzonder direct, maar beslist levendig genoeg.

De Tiguan Sport & Style zoals wij die hebben getest, is zeker geen goedkope auto. Daar staat tegenover dat de Tiguan is opgewaardeerd met een navigatiesysteem, 19-inchwielen, een panoramaschuifdak,  bixenonverlichting, parkeerassistent met achteruitrijcamera, klimaatregeling, mistlampen vóór (niet standaard!) en telefoonvoorbereiding.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Tiguan 2.0 TFSI 200pk 4Motion Sport & Style
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 47.490

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 5.100 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 1.700 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.427 mm / 1.809 mm / 1.686 mm
Wielbasis 2.604 mm
Massa leeg 1.584 kg
Laadvermogen 646 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.200 kg / 750 kg
Banden235/55R17Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,8s
Brandstofverbruik 9,9 l/100km
CO2-uitstoot 234 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum