Volkswagen Polo of Golf GTI Performance - Test

Fikkie steken

Volkswagen Polo Golf GTI Performance
AutoWeek 09 2019
AutoWeek 09 2019

Je leest het in AutoWeek 09 2019

De hete hatchbacks in het B-segment zijn inmiddels zo heet dat ze hun grotere broers het vuur na aan de schenen kunnen leggen. Een mooi voorbeeld is de VW Polo GTI, die ook al een 2.0 TSI heeft! We gaan eens kijken hoe hij zich verhoudt tot de Performance-variant van zijn grote broer, de Golf GTI. Uiteraard kijken we daarbij vooral naar het rijplezier.

In de loop der jaren is de Polo GTI zijn grote broer Golf GTI steeds dichter op de huid gekropen. Serieus aanvallen mocht hij zijn legendarische broer echter nooit: de motoren hadden een kleinere cilinderinhoud en hij bood minder dwarsdynamiek. Zo werd altijd een respectabele afstand aangehouden.

Voor altijd? Nee, want terwijl de zevende generatie van de Golf GTI op zijn laatste benen loopt, benadert de begin 2018 aan de wereld voorgestelde Polo GTI hem dichter dan ooit. Hij heeft namelijk nu ook een 2,0-liter TSI turbomotor onder de kap, die maar 30 pk en 30 Nm minder biedt dan in de Golf. De Golf wordt echter gered door de marketingstrategie: hij wordt voortaan alleen nog in de sterkere Performance-uitvoering geleverd met 245 pk en 370 Nm. De oude basisversie van de Golf GTI met 230 pk – zonder mechanisch sperdifferentieel – is uit het modellengamma gehaald.

Om hem helemaal op smaak te brengen, hoef je bij de Performance alleen nog de 18-inch wielen voor een schappelijke € 632 te bestellen, alsmede de adaptieve demping voor een bedrag van € 1.027. Een lastige beslissing moet je daarentegen nemen op transmissie-vlak. Betaal je € 2.501 bij voor de snel schakelende DSG-bak met 7 versnellingen of ga je voor de soepele handgeschakelde zesbak? Als je de laatste tienden van een seconde eruit wilt persen en als je vaak met hoge snelheid over de snelweg rijdt, is de zevende versnelling een nuttige toevoeging. Traditionalisten zijn daarentegen in hun nopjes met de markante golfbal-pookknop van de handbak, die zich met speels gemak en een hoge mate van nauwkeurigheid door de zes versnellingen laat loodsen. De DSG-bak van de Polo GTI heeft een versnelling minder. Een handbak behoort sinds kort eveneens tot de mogelijkheden.

Net als bij de Golf zijn 18-inch wielen en variabele dempers als optie verkrijgbaar. Een volwaardig mechanisch sperdifferentieel is niet verkrijgbaar, wel een systeem dat met remingrepen een sperwerking simuleert. Is dat voldoende om zijn grote broer eindelijk te kunnen evenaren?

KLEIN VERSCHIL IN TEMPERAMENT

Bij het sprintduel vanuit stilstand met launch control weet de lichtere Polo tot 100 km/h de sterkere Golf probleemloos bij te benen. Boven die snelheid neemt de Golf echter stukje bij beetje afstand. Bij een snelheid van 200 km/h zit er een tijdsverschil van ruim zes seconden tussen de twee VW’s. Terwijl de Golf bij dit tempo nog enthousiast versnelt tot de begrenzer ingrijpt bij 250 km/h, heeft de Polo een behoorlijk stuk snelweg nodig om zijn topsnelheid van 237 km/h aan te tikken. Hij mag dan ruim 140 kilo lichter zijn dan zijn grote broer, de elektronische begrenzing van zijn koppel en de langere zesde versnelling zitten hem op hoge snelheid duidelijk in de weg.

In beide Volkswagens hebben de motoren door hun riante koppel een voorkeur voor middelhoge toerentallen. Ook al is er qua temperament toch seerde. Nu is het echter kouder dan bij eerdere tests, en dat maakt wel verschil. De Polo rijdt in alle rust zijn rondjes, neutraal tot licht onderstuurd. Met zijn lichte, zeer nauwkeurige besturing kun je bochten goed ronden, waarbij de goede balans in het onderstel ook een flinke duit in het zakje doet. Het ESP kan net als bij de Golf nooit helemaal worden uitgeschakeld, het grijpt echter ook niet op een storende wijze in. In de gedeelten waar heuvelop wordt gereden en op de rechte stukken ontbreekt het een beetje aan vermogen.

De Golf weet er enige afstand te creëren. Dat neemt echter niet weg dat de Polo het circuit maar liefst twee seconden sneller weet te ronden dan bij de vorige test! Uiteindelijk laten de meetgegevens zien dat de topsnelheid 5 km/h hoger was en dat er in tal van bochten tienden van een seconde werden gewonnen. Een indrukwekkende prestatie.

Ook de Golf laat zien dat hij in vorm is. Hij passeert de finishlijn net wat eerder dan de Polo. Het mechanische sperdifferentieel grijpt op een verfijndere manier in dan de elektronische tegenhanger in de Polo. Het ESP is bovendien wat fanatieker, zonder dat dit een negatieve uitwerking heeft op het rijgevoel. Als puntje bij paaltje komt, is de sterkere motor van de Golf zowel op als buiten het circuit in het voordeel. Dat is echter niet voldoende om de veel goed kopere Polo achter zich te houden bij deze test.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De kleinere GTI stookt het vuurtje aardig op en biedt voor € 15.000 minder, méér lichtvoetigheid, een lekker brutaal geluidje en een dagelijkse inzetbaarheid die bijna net zo allround is als die van de Golf GTI Performance. Die weet zijn broer alleen af te schudden op een circuit of op de autobahn.

Praat verder op het forum