Volkswagen Polo GTI (2006)

Gretig ding

Volkswagen Polo GTI
Als één merk weet hoe je een GTI maakt, dan is het Volkswagen wel. Dat heeft de formule van de Golf GTI gekopieerd voor de snelste Polo. Die moet de boel in de klasse van de kleinste hete hatchbacks op de kop zetten.

Het lijkt eenvoudig: lepel een dikke motor in een compacte auto en je hebt een aardige GTI. De Volkswagen Groep beschikt over zat krachtige machines, maar in plaats van het kersverse, enerverende 1,4-liter TSI-blok met compressor en turbo – dat furore maakt in de Golf GT – kreeg de Polo GTI de 1,8-liter twintigkleps turbomotor. Die doet al sinds 1995 dienst. Met 150 pk is deze motor in de Polo GTI tamelijk tam; we weten dat er nog veel meer vermogen uit te halen is. Maar omdat de Polo GTI niet moet concurreren met de 200 pk sterke Golf GTI, moet hij het met minder vermogen doen. De Polo roffelt en ploft dat 't het een aard heeft. Dat is wat je van zo'n sportief 'bakkie' wilt.


Knallen!
Volkswagen heeft werk gemaakt van de aankleding van de GTI. Met zijn zwarte grille en de koplampen met donkere achtergrond springt hij er duidelijk uit. Nergens op de auto staat de naam Polo, alleen de trotse letters 'GTI' op voor- en achterkant laten zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Twee stoere uitlaatpijpen onder de achterbumper, een achterspoiler en lichtmetalen wielen, die sterk lijken op die van de Golf GTI.

Om zo snel mogelijk vanuit stilstand naar 100 km/h te knallen, schakelen we het ESP en de tractiecontrole uit. De GTI schiet als een duveltje uit 'n doosje vooruit.
Dankzij de lange overbrengingen hoeven we maar één keer te schakelen om 100 km/h te bereiken. De 1,8-liter turbomotor fluit, roffelt en brult, sprinten is een sensationele belevenis. De Polo knalt in 7,8 tellen van 0 naar 100. Bij plotseling gas geven reageert de motor gretig. Daarbij klinkt hij in de GTI gewoon super. Als we Duitsland inrijden, geeft de snelheidsmeter 225 km/h aan, maar zijn werkelijke top is 216 km/h. Na al dat getrap zakt de brandstofmeter sneller dan je lief is. Maar om onder een gemiddeld verbruik van 1 op 10 uit te komen, moet je het wel érg bont maken.


Gooi-en-smijt-autootje
De vijfbak in de Polo maakt wat lange slagen en bovendien geeft de pook wat weinig info over hoe het eraan toe gaat in het tandwielstelsel. De Polo GTI laat echter gewillig met zich spelen. Daarbij helt de carrosserie wel over, door de vrij zachte afstelling van de vering. Bij alledaags gebruik stel je zoiets op prijs: hoe hard je 'm ook de bocht instuurt, de GTI blijft goedmoedig, ook als je in de bocht het gas loslaat.
Helemaal goed is de zitpositie. De stuurkolom laat zich naar de bestuurder toehalen en ook de hoogte is regelbaar. Een dikker stuur zou het feest compleet maken. En de ruitjesbekleding herinnert aan de oervader der GTI's, de Golf uit '76. Staat prima. Net als het zwarte hemeltje. Verder herinnert het GTI-logo je er continu aan in wat voor auto je rijdt: in het stuur, in de stoelbekleding en op de speciale dorpellijsten.
Volkswagen levert de GTI als enige Polo standaard met ESP, wat gekoppeld is aan tractiecontrole. Verder beschikt de Volkswagen over 'n bandenspanningscontrolesysteem.
Qua bedieningsgemak scoort de Polo hoge ogen. Doordat alle knoppen en schakelaars op de juiste plek zitten, vind je blindelings je draai. Opmerkelijk genoeg kun je de snelle Polo ook als vijfdeurs bestellen. Aan praktische zaken denkt Volkswagen ook bij een GTI: onder de rechterstoel zit een schuiflade
en de achterbank is in twee delen neerklapbaar.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Polo 1.8 Turbo GTI
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.916 mm / 1.650 mm / 1.467 mm
Wielbasis 2.465 mm
Massa leeg 1.139 kg
Laadvermogen 561 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 610 kg
Banden205/45R16Prijzen
Topsnelheid 216 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,4 s / 4,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,6 s / 7,7 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 186 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum