Volkswagen Polo 1.9 TDI 100pk Comfortline (2006)

autoreview

Volkswagen Polo
Volkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo - interieurVolkswagen Polo - interieurVolkswagen Polo - interieurVolkswagen Polo - interieur

Signalement

UitvoeringPolo 1.9 TDI 100pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf136.727 km
KM-stand laatst136.727 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Polo 2006 9N3 1.9 TDi

  • 136.727 km

Omdat ik een nieuwe baan had gevonden, en daarvoor iedere dag 90 km moet reizen, was ik op zoek naar een zuinige, degelijke auto. Aan opties had ik twee eisen, 'Cruise Control', 'Airco' en het liefst een 5-deurs.

In het begin op zoek naar een 206 van rond 2006, maar bij bezichtigingen alleen maar rommel aangetroffen. Toen de afweging gemaakt om iets meer geld uit te geven, maar ook wat meer degelijkheid en comfort te kopen.

Al snel kwam ik uit bij de Volkswagen Polo. Daar ik het model van voor 2005 (9N), maar een vrouwenauto vindt kwam ik al snel uit bij het 9N3 model. Na wat zoeken op 'Autoscout' kwam ik alleen maar 1.4TDI Polo's tegen. Doordat ik voornamelijk snelweg rij had ik het idee dat deze daar niet zo geschikt voor is. Op Autoweek o.a. vond ik inderdaad een bevestiging van mijn vermoeden.

Toen ben ik voor een 1.9TDI over de grens gaan zoeken bij onze oosterburen. Hier vond ik een mooie 1.9TDI met de gewenste opties. Cruise Control, Airco (zelfs een ECC) en zelfs stoelverwarming. Ook een extra set winterbanden op stalen velg zat erbij. Helaas was dit een 3-deurs. Na wat verder zoeken en 'wikken en wegen' toch besloten eens te gaan kijken.

De auto zag er super uit. Natuurlijk had hij wel de gebruikelijke gebruikerskrasjes, maar het blijft een auto van dik 7 jaar oud. Tijdens het testrijden werd al snel duidelijk dat het 1.9TDI blok zeer goed raad weet met de Polo. Het reed heerlijk en dus besloten de Polo te kopen.

Het invoeren was zo gedaan, de meeste tijd gaat zitten in het zelf uitvoeren van de BPM-berekening. Keuring en dergelijke stelt weinig voor. Al met al 1.5 week later waren de papieren binnen en kon ik eindelijk genieten!

De eerste indruk van de auto is zeer degelijk. Ook de stoelverwarming is met de koudere temperaturen echt wel aangenaam! De Polo laat zit door het 1.9 blok erg goed rond manoeuvreren. Bij een snelheid van 120 km/h is het geluidsniveau prima, vanaf 130 km/h wordt hij wat geruisloos, maar hier heb ik geen moeite mee. Bij 120 km/h in de 5e versnelling is versnellen helemaal geen probleem en dat is echt wel lekker als je veel snelweg rijdt.

Om even de proef op de som te nemen ben ik naar de Nordschleife gereden. Uiteraard niet alleen om te kijken, maar ook om de auto even aan de tand te voelen. Kwa vermogen is het prima te noemen, niet beangstigend snel, maar lekker vlot rijden zit er wel in! In merkte alleen in snelle langere bochten dat hij een beetje begon te zweven. Uiteraard spelen de winterbanden (die op een iets te hoge spanning staan), het koude weer en het half natte wegdek ook parten.

Al met al heb ik helemaal niets te klagen tot nu toe! Achteraf ben ik heel blij dat ik de keuze voor de 1.9TDI Polo gemaakt hebt. a wat zoeken op internet heb ik gevonden dat de Polo te chippen is van 101/250 naar 140/320 Pk/Nm, dit wil ik toch nog gaan proberen. Helaas kan ik over de gebruikskosten en betrouwbaarheid niets zeggen, daar ik pas 4000 km gereden heb. Over 800 km moet de auto een beurt hebben en dan zal ik ook weer een update geven.

Update:
Km-stand: 141476 km

Auto heeft gisteren een beurt gehad. De kosten vielen me aardig tegen, maar dat is wel vaker bij de eerste beurt na aankoop denk ik.

Hij heeft een long-life beurt gehad, dus kan er wel weer 30k tegen aan (hopelijk)! Remblokken bleken versleten, achterrem bleef hangen en achterruitenwisser versleten.

Helaas bleek dat er een beunhaas aan de auto heeft gewerkt en dat een bout die in de fusé zit half was afgebroken en de helicoil zat er half in. Dit dus ook verholpen, maar de rekening is daardoor wel wat duurder uitgevallen. De totale kosten zijn uiteindelijk €567,05. Hopelijk kan ik er nu wel probleemloos 30k tegen aan!

Update 10-03-2014
KM-stand: 146022

Auto heeft ons probleemloos naar Oostenrijk gebracht voor een welverdiende wintersport!
3 personen + bagage + twee snowboards/bindingen/paar schoenen. Even gecontroleerd, maar hij loopt feilloos 200 en bergaf nog flink harder.
Ik ben nog steeds dik tevreden over de polo! Ook bij 200 km/h blijft hij lekker rustig en zijn er geen vreemde neveneffecten.

Na de wintersport gelijk de zomerbanden/velgen eronder. Twee nieuwe Goodyear efficiënt grip banden gekocht voor 155 euro excl. 35 euro omleggen en balanceren. Nu kan ik mooi bijhouden hoe lang ik met een paar banden rij. Verder geen vreemde dingen tot zover.

Update: 01-05-2014
Km-stand: 149400

Ik had al een paar keer last dat de ruitenwissers van de voorruit soms moeite hadden op- en neer te gaan. Uiteindelijk kwam er een moment dat ze dus helemaal niet meer bewogen. Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat het waarschijnlijk vastzittende scharnieren zijn.

Om kosten te sparen wilde ik dit zelf verhelpen, met hulp van schillende stukken op internet heeft me dit uiteindelijk 2 avonden gekost (lastig als je niet weet hoe de vork in de steel zit voor wat betreft opbouw van de auto) aangezien de halve motorkap hiervoor leeg moet. Het bleek inderdaad een scharnier te zijn dat muur vast zat. Na deze uit elkaar gehaald te hebben, schoongemaakt en gesmeerd werkt het weer als een zonnetje.

Helaas brandt nu het motor management lampje doordat ik de auto op contact heb gezet zonder de control unit terug aan te sluiten. Het kost €12,50 om dit te laten uitlezen, dus uiteindelijk spaart het me aardig wat geld door het zelf te doen.

Ook is de achterruitenwisser arm afgebroken tijdens normaal gebruik, het plastic was oud geworden en afgebroken. Nieuwe arm kost ~€25 euro, dus deze ook maar gelijk besteld.

Al met al rijdt de auto nog steeds erg fijn en hoop ik dat ik het nu wel weer even gehad heb met het onderhoud!

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens