Volkswagen Polo GTI
Nog steeds allround, maar meer plezier
Als je concurrenten de ene na de andere ultrasportieve auto op de markt brengen terwijl jij om je allround karakter bekend staat, moet je dan mee, of moet je ze laten gaan? Volkswagen houdt de rug recht met de nieuwe Polo GTI.
De standaard positionering lijkt binnen het Volkswagenconcern aan verandering onderhevig. Tot zeer onlangs communiceerde VW officieus dat deze nieuwe Polo GTI 170 pk zou krijgen. Da's 20 pk meer dan de Ibiza FR, maar 10 pk minder dan de Ibiza Cupra. Beide auto beschikken over dezelfde 1.4 TSI-motor met turbo en compressor en op deze manier blijft de wrangorde – FR daarboven GTI, daarboven Cupra – gehandhaafd. Maar vlak voor de lancering kreeg de Polo er toch nog 10 pk bij. Evenveel als de Cupra dus. Hiermee komt de GTI wel erg in het vaarwater van zijn Spaanse neef. Een voor Nederland zeer belangrijk verschil tussen de twee auto's is dat de Polo GTI met 139 gram CO2 per kilometer onder de belangrijke 140 gram-grens blijft, iets wat de Cupra niet lukt. Hierdoor valt de VW in de 20-procent bijtelling-categorie, leuk voor leaserijders. Niet uniek voor dit kaliber auto's overigens: Mini wist door aanpassingen zijn Cooper S al eerder onder de 140 gram te krijgen. Om dit lage verbruik te realiseren, is de Polo GTI enkel leverbaar met een zeventraps DSG-automaat. Zelf schakelen is niet mogelijk. Een trend die duidelijk meer en meer navolging zal gaan vinden.
Braaf
Aan de buitenkant is de auto duidelijk te herkennen als GTI, maar Volkswagen heeft het wel braaf gehouden. Aan de voorkant zien we de inmiddels bekende rode strepen rond de grille en standaard LED-verlichting, aan de achterkant een iets sportievere bumper en een dubbele uitlaat. Standaard krijg je de beschikking over 17-inch lichtmetalen wielen in GTI-stijl. Aan de binnenkant ziet het er leuk uit. Rondom de middenconsole heeft de auto zwarte pianolak gekregen en het leer rondom de pook en het sportstuurtje is bewerkt met rode stiksels. De klokken zijn aangepast tot een versie die tot 280 kilometer per uur gaat. Dat is wellicht wat optimistisch, maar heuvel-af op de autobahn kregen we de teller wel richting de 240 kilometer per uur. VW geeft zelf een top van 229 km/h op, de sprint naar honderd gaat in 6,9 seconden. Geen onaardige waardes in dit segment.
Het TSI-blok biedt uiteraard trekkracht over de hele linie. Power genoeg dus, maar de beleving lijdt er wel een beetje onder. Je hebt zelfs bij sportief rijden de neiging veel te vroeg op te schakelen omdat er toch wel trekkracht voorhanden is. Terwijl doorhalen weldegelijk loont, pas bij 6.200 toeren heb je het maximum vermogen voorhanden. Het motorgeluid valt wel tegen. De sonore brom is eerder irritant dan sportief: bij de 2.0 TSI klinkt het allemaal beduidend beter. Het schakelen gaat even soepel als bekend met de DSG-bak, die je bij sportief rijden echter niet zelf de regie moet geven. In 'D' blijven de toeren veel te laag, maar in 'S' blijft de bak weer te lang hoog in de toeren hangen. Leuk op het circuit, maar op de bochtige wegen in de Eifel gewoon te veel van het goede. De oplossing is simpel: zelf flipperen. Houd hierbij wel in de gaten dat de automaat altijd de baas wil spelen: loop je in de begrenzer dan schakelt hij altijd op en vloer je je pedaal dan schakelt hij (indien mogelijk) terug. VW kiest hier bewust voor: veiligheid is de belangrijkste reden. Men is bang dat onervaren rijders met de bak in het zevende verzet gaan inhalen, waarna er geen reactie volgt op de kickdown omdat ze vergeten zijn dat de bak in 'M' staat. "Dit zou tot gevaarlijke situaties kunnen leiden", aldus VW. Tsja.
Sturen
In veel sportieve VW's zou de besturing wel een tandje directer mogen. We waren daarom blij verrast toen na een paar bochten bleek dat de besturing van de Polo GTI op dat vlak is aangepast. Je hoeft net even minder ver te draaien bij het nemen van bochten, wat zeer waardevol is voor je rijplezier. Desondanks heeft men het zo ingesteld dat je in de middenstand enige marge hebt. Op die manier heeft de Polo geen last van hypernerveus gedrag op hoge snelheid.
De koets is sowieso 1.5 centimeter lager dan die van de gewone Polo, maar uiteraard waren er meer aanpassingen nodig om de relatief comfortabele auto te veranderen in een GTI-waardig karretje. Vooral de demping werd goed bekeken. Waar de Seat Ibiza Cupra aan de voorzijde een relatief zachte demping heeft – waardoor hij toch wat onderstuurd is – zijn de technici bij de Polo een stapje verder gegaan. Hierdoor is de auto bij zeer hoge snelheden (180+) wat onrustig, maar zodra je de snelweg verlaat, word je beloond. De auto is verrekte laat onderstuurd, zowel bij het insturen als bij het uitaccelereren. De mechanische grip ligt op een hoger niveau dan verwacht. Zelfs op nat wegdek was de Polo tot meer in staat dan we hadden vermoed. Ga je vervolgens de boel bocht-uit forceren, zeker 'op nat' natuurlijk een eitje, dan is daar altijd nog het elektronische differentieel XDS, dat het binnenste voorwiel indien nodig afremt. Hierdoor blijf je mooi in je spoor.
Waar de Polo tegenwoordig op veel vlakken een kleine Golf is, doet de Polo GTI ons wel heel erg denken aan de Golf GTI. En dat is natuurlijk een compliment. Extreem bruikbaar bij dagelijkse inzet, maar evengoed op technisch vlak een zeer rappe en leuke auto die gemakkelijk te rijden is. Nog altijd kunnen eigenaren van een Clio RS of Corsa OPC met recht minachtend doen over het gebrek aan felheid of hardcore-karakter (vooral de motor mist toch wat bite, zowel qua karakter als qua sound) maar op technisch vlak is de Polo GTI zo uitontwikkeld, dat diezelfde mensen hem op een bochtige weg niet snel uit hun binnenspiegel zullen krijgen. De auto is degelijk, een tikje braaf, maar wel weer verrekte goed.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.