Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline DSG-7 95 pk (2018)
De lat ligt weer hoger
De nieuwe Volkswagen Polo voldoet in alle opzichten aan de verwachtingen. Niet spannend of spraakmakend qua design, maar wel weer op alle vlakken een flinke stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger.
Deze generatie Polo is weer een maatje groter dan de versie die hij opvolgt en deelt zijn platform met onder meer de nieuwe Seat Ibiza. Hij is groter dan een Golf van de derde generatie, maar loopt qua formaat toch keurig in de pas met de rest van het segment. Het design is strak en zakelijk. Ook zal het, zoals altijd, goed tegen de tand des tijds bestand zijn. De doelmatigheid die het exterieur van de Polo typeert, komt ook terug in het interieur. En ook hier straalt de klasse ervan af. Doordacht design, mooie materialen, perfecte pasvormen; het is domweg helemaal af. Zeker, er is hier en daar hard kunststof toegepast, zoals voor de deurpanelen en de middentunnel. Maar dat is niet vreemd in dit segment en bovendien ziet ook dat er goed uit. De stoelen zijn royaal van formaat en – net als het stuur – goed verstelbaar. Kortom, een erg fijne werkplek. En achterin? Ook daar is voldoende ruimte.
Volwassen en evenwichtig
De basismotoren, driepitters zonder turbo, kun je beter links laten liggen. Wij rijden de Polo met de 95 pk sterke 1.0 TSI mét turbo en daarmee ben je uitstekend bediend. In dit geval is hij gekoppeld aan een zeventraps DSG, die € 1.800 extra kost. Een fijne combinatie, merken we spoedig. De bak schakelt snel door naar een hogere versnelling en houdt het motortoerental laag. Geen punt, er is onderin genoeg pit. Er klinkt dan een vrij zware brom, die niet doet vermoeden dat er een kleine driecilinder aan het werk is. Pas als je de Polo flink op zijn staart trapt, verraadt de TSI zijn ware aard. Eenmaal hoog in de toeren zakt de trekkracht langzaam weg; tussen 1.500 en 3.500 toeren is deze machine het meest in z'n element. Hij is stil en soepel. Ook op de snelweg valt de rust in het interieur op. Niet alleen vanwege de stilte, maar ook dankzij het onderstel. De Polo doet, om de term maar weer eens te gebruiken, volwassen aan. Weer dringt zich de vraag op waarom je nog een Golf zou kopen, zó goed rijdt de op één na kleinste VW. Comfortabel, maar zeker niet week en heel koersvast. Nieuw en standaard voor de Highline is de optie Drive Select, waarmee onder andere de schokdempers een tandje sportiever werken. Onze testauto heeft deze voorziening nog niet. De besturing werkt op lage snelheden licht en naarmate de snelheid toeneemt, komt er meer gevoel in. De Polo stuurt niet uitgesproken direct of sportief, maar wel heel evenwichtig. Ook dat draagt bij aan de prettige rijeigenschappen van de deze Volkswagen. Dat geldt ook voor de adaptieve cruisecontrol (standaard), die zijn werk goed doet. Het is jammer voor al die mensen die de Polo een saaie auto vinden: er valt feitelijk niets op aan te merken.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo 1.0 TSI 95pk Highline |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.115 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.053 mm / 1.751 mm / 1.446 mm |
Wielbasis | 2.564 mm |
Massa leeg | 1.080 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 590 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 187 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 11,6s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km (fabrieksopgave: 4,7 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 137 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter
Hoe zuinig is de Volkswagen Polo in de praktijk?
Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Occasion Test
Volkswagen Polo GTI binnenkort in nieuw jasje
Volkswagen Polo laat nieuwe achterlichten zien
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (124) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.