Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk Trendline (1999)

TDI in de HDI-tang

Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk Trendline
Eén van de maatstaven op dieselgebied in de middenklasse is Volkswagens Passat met de 110 pk sterke 1.9 TDI-motor. Met de komst van een nog sterkere pompverstuiverdiesel niet meer VW's krachtigste, maar nog wel een goede motor. Getuige deze test.

Wie tegenwoordig een nieuwe diesel lanceert en daarbij serieus genomen wil worden, moet minimaal de brandstof direct in de cilinder spuiten. Volkswagen was daarbij een van de pioniers.
De 1,9-liter krachtbron wordt door een turbo met variabele geometrie opgejaagd naar precies 110 pk. Het maximum koppel is 235 Nm. Naast deze 110 pk is er inmiddels ook een 115 pk sterke 1.9 TDI met pompverstuivertechniek. En daarnaast kun je de Passat bestellen met een V6 TDI.
Een prettig kenmerk van een directe diesel is de minimale voorgloeitijd. Pas als het bitter koud is, moeten de cilinders even worden voorgewarmd, maar normaal gesproken is het sleutel om en meteen lopen. De TDI komt luid ratelend tot leven. Eenmaal op een behaaglijke temperatuur klinkt de Passat dan een stuk beter, maar nog steeds ietwat primitief. Ook zijn de zware motortrillingen van zo'n directe diesel niet zo goed onderdrukt; stationair trilt de Passat in stuur, stoel en pook. Daaruit blijkt toch een beetje de leeftijd van het concept. Echt beroerd vinden we de Passat nog steeds niet, maar er zijn concurrenten die de lat een flink eind hoger hebben gelegd. Werk aan de winkel voor de geluids- en vibratietechneuten van Volkswagen. 

Pittige prestaties

Met flink wat pk's en een hele berg newtonmeters mag je pittige prestaties verwachten. De Passat stelt daarin niet teleur. Het sprintje van 0 naar 100 km/h lukt in 12,1 tellen. Deze waarde lijkt niet supersnel, maar bedenk wel dat een diesel in de eerste meters wat moeilijker op gang komt. Hij werkt 80-120 af in respectievelijk 12,0 en 15,9 s voor de 4e en 5e versnelling. Dat is langer dan verwacht, omdat zijn motor zo'n gretige indruk maakt. Vanaf 1400 toeren sleurt 'ie er als een gek aan; de trekkracht lijkt dan explosief te stijgen. Overigens komt de Passat wel heel fraai uit de bus bij de verbruiksmeting. 1:15,8 als gemiddelde is een prettige score. Wie zich echt inhoudt, kan dicht bij de 1:18 komen.
Met zoveel trekkracht op de voorwielen is het prettig als het onderstel genoeg tractie heeft. Bij het uitaccelereren van een bocht gaat de Passat dan wel heel nadrukkelijk ondersturen en het gegil van de banden geeft aan dat de grenzen in zicht zijn. Ook reageert de VW op gas los in een snelle bocht. Het sturen gaat prettig: ruim voldoende gevoel en nauwkeurigheid. De afstemming van vering en demping verdient het predikaat comfortabel. De Passat is ietwat stug, maar geenszins hinderlijk. Het remsysteem voldoet goed, al is het niet zo makkelijk doseerbaar bij remmen tegen het blokkeren aan. Maakt eigenlijk niet uit, want ABS is standaard.

Veel leefruimte

Met een lengte van 4,67 meter mag je best flink wat ruimte verwachten. Zowel voor- als achterin heb je behoorlijke bewegingsvrijheid. Zeker op de achterbank biedt de Passat lekker veel centimeters leefruimte. Overigens moet de VW-koper wel extra betalen voor de derde hoofdsteun en extra driepunts gordel achterin. Verder is het laadruim handig hoog en de wielkasten springen er niet zo ver in. Solide haken aan rugleuning en zitting zorgen dat de Passat zware lading probleemloos transporteert.
Wie een dikke diesel koopt, doet dat niet omdat 'ie alleen maar rondjes in de stad rijdt. Kilometers vreten en vele uren per dag achter het stuur, daar is deze auto voor bedoeld. Goede stoelen zijn dus een noodzaak. Onze Passat krijgt als Trendline uitstekend zittende kuipstoelen mee: stevig, goed van vorm, al is iets meer steun boven in de rug welkom.
De meters zitten onder een koepel achter het stuur en het dashboard onderscheidt zich verder door zachte glooiingen. Op de afleesbaarheid valt niets af te dingen en het geheel maakt een opgeruimde indruk. In de uitrusting van de Passat missen we een belangrijk item: airconditioning.
Al met al is de Passat een fijne auto, die zich vooral onderscheidt door zijn degelijkheid en lage brandstofverbruik. Maar als het op motor- en onderstelraffinement aankomt is er voor de Duitsers duidelijk werk aan de winkel.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat Variant 1.9 TDI 110pk Trendline
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 28.643

Specificaties

Brandstof diesel
Motor
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 4.150 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.669 mm / 1.740 mm / 1.496 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.335 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 650 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 189 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s (fabrieksopgave: 11,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,0 s / 15,9 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum