Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline - Klokje Rond Special
Rimpelloos ouder geworden
- AutoBild
- Klokje rond
De standaard duurtest bleek een makkie te zijn voor de Passat Variant 1.8 TSI. Daarom deden we er een schepje bovenop. Maar ook na anderhalve ton gaf hij geen krimp.
Diesels worden een steeds moeilijker verhaal. Het lijkt wel alsof het publiek zich er van afkeert. Met name Volkswagen ligt onder het vergrootglas als het om zelfontbranders gaat. Juist om die reden kozen wij een Passat met 180 pk sterke benzinemotor voor onze duurtestvloot. In de lente van 2016 stond hij op de stoep en werkte aansluitend 100.000 kilometer weg. Dat deed de Variant 1.8 TSI Highline zó goed, dat we hem niet meer kwijt wilden. Vandaar dat de redactie besloot om de wedstrijd met een halve ton te verlengen. Nu is zo’n tellerstand in de leasewereld aan de orde van de dag en de mensen in Wolfsburg maakten zich er dan ook niet druk over: die hadden alle vertrouwen in de kwaliteit van de Passat en de duurzaamheid van hun huidige techniek.
‘DROOMAUTO’
Het is niet dat we onze Passat in de watten hebben gelegd. Verre reizen, fotosessies, zwaar beladen ritten – zonder morren en zonder haperen deed hij waarvoor Volkswagen hem heeft gebouwd. Het leek bijna alsof hij zich onzichtbaar wilde maken. Wat overigens niet lukte, want daarvoor waren we veel te veel in onze sas met dit praktische ruimtewonder. Een collega ging zelfs zo ver om hem in het rittenboek als ‘droomauto’ te omschrijven. Behalve enorm ruim was hij namelijk ook rijkelijk van extra’s voorzien, wat de aankoopprijs voor de redactie op een slordige € 45.442 bracht. Let wel: leasemaatschappijen betalen daar een stuk minder voor. Maar die kopen – of kochten – meestal diesels, terwijl juist de benzinemotor ons zo goed beviel.
Alleen al de rust aan boord: wat een verschil met een diesel. Bovendien bleek de 1.8 TSI veel minder dorstig dan we verwachtten. Wie een beetje lichtvoeting reed, kon zonder moeite onder de 8 l/100 km blijven (ons testgemiddelde: 8,7 l/100 km).Is de 1,8-liter benzinemotor dan toch een alternatief voor de diesels? Nou nee. Voor kilometervreters in elk geval niet, want een diesel verbruikt bij een vergelijkbare rijstijl tot dertig procent minder brandstof. Dat de turbomotor met 250 Nm genoeg koppel op de voorwielen overbrengt om die, ook bij volle belading, op nat asfalt te laten doordraaien, is niet verrassend.
Net zomin als het feit dat de automaat met dubbele koppeling (DSG) zich bij vol gas wat schokkerig gedraagt of dat het inleggen van een andere versnelling soms wat minder soepel verloopt dan bij een sequentiële automaat. Die verschijnselen kennen we wel. Soms reageerde het stop/startsysteem te traag in het stadsverkeer en soms sloeg de motor al af terwijl de auto voor een verkeerslicht uitrolde, waardoor de rembekrachtiging wegviel. Dat probleem heeft VW nu verholpen – net als bij de waterafvoerslang bij de camera-uitsparing in de achterklep en het mechanisme van de massagestoel. Over dit laatste schreef een collega: ‘Dit klinkt als een ouwe kerel met reumatiek’. Wie wil zich met al dat geknars eens lekker laten verwennen? Bij de werkplaats kennen ze het. Monteurs kunnen het verhelpen door het mechanisme volgens fabrieksvoorschrift te smeren.
TRAGE ASSISTENT
Bij het infotainmentsysteem zou de Passat van het voortschrijdende rijpingsproces van Volkswagens bouwdoossysteem moeten profiteren, maar hier gooide een ongelukkig gekozen moment uit de ontwikkelingscyclus roet in het eten. Al bij de komst van de nieuwe duurtester waren enkele hulpsystemen verouderd. We noemen de trage grootlicht-assistent, de verkeersbordenherkenning en de navigatie, die met een simkaart werkt en daardoor in het buitenland onbruikbaar is. Anderzijds waardeerden we de digitale snelheidsmeter en de achteruitrijcamera – die duidelijk hoorbaar inklapt, maar daarvoor een mooi scherp beeld levert in plaats van een verzameling wazige regendruppels. Goed, en dan nu de vele positieve eigenschappen van onze duurtester. De ‘ergoactieve’ stoelen zitten zo fijn, dat je nauwelijks nog wilt opstaan.
Het adaptieve onderstel, waarvan je de eigenschappen met een druk op de knop regelt, is vooral tijdens lange ritten een ware zegen. De voorruitverwarming, zonder de bij andere merken soms zo hinderlijke draadjes in het glas, heeft zich bewezen.
De bagageruimte is zo groot, dat je er desnoods in kunt slapen. Of je daarbij kunt genieten van het hoogwaardige muzieksysteem? Daarover zwijgt het rittenboek, maar over de kwaliteit van het geluid is iedereen vol lof.
Toen brak, bij 132.984 kilometer, het moment aan waarop een van ons zich ongerust afvroeg of de Passat er toch de brui aan ging geven. Oorzaken: een krakend geluid bij de vooras en stommelende achterdempers. Dat de voorste schokdempers er soms wat olie uitpersen, is bij VW bekend. Op de betrouwbaarheid van onze testauto had het evenwel geen invloed.
Vier en een half jaar na de start heeft de fabriek een facelift voor de Passat doorgevoerd. Die omvat onder meer een opwaardering voor de hulpsystemen, een nieuw infotainmentsysteem en optische aanpassingen. De bouwkwaliteit is onveranderd gebleven en terecht, want ook tot aan de grens van 150.000 kilometer ging er niets stuk. Anders dan de eerder genoemde kritiekpunten – waterafvoerslang, stop/start, massagestoel en de verouderde hulpsystemen – hebben we geen aanmerkingen en zodoende heeft de Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI zijn positie bovenin onze betrouwbaarheidslijst terecht verdiend. Ook terecht is dat de (zakelijke) klanten weer vertrouwen hebben in de kwaliteit van producten uit Wolfsburg.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat Variant 1.8 TSI Highline |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.390 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.798 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 5.100 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.767 mm / 1.832 mm / 1.477 mm |
Wielbasis | 2.791 mm |
Massa leeg | 1.405 kg |
Laadvermogen | 685 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s |
Brandstofverbruik | 5,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 130 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI 150pk DSG Comfortline Business Virtual Cockpit Stoelverwarming Parkeersensoren DAB+
- 2019
- 148.474 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Highline Aut. *PANO | LEATHER-ALCANTARA | FULL-LED | NAVI-FULLMAP | ERGONOMIC-SPORT-SEATS | CARPLAY | CAMERA | DAB+ | ECC | HEATED-SEATS | PDC | TOWBAR | SHIFT-PADDLES | AMBIENT-LIGHT | 17''ALU*
- 2015
- 249.976 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI 150pk ACT Highline Business / Trekhaak
- 2017
- 182.278 km