Volkswagen Passat
Frisse wind
- Bas Heideman
- Eerste rijtest
"Goh!" jubelden we in de rubriek Journaal toen de foto"s van de nieuwe Volkswagen Passat binnenkwamen. "Eindelijk een facelift waarbij je kunt zíen dat er iets veranderd is!" Kun je nagaan hoe diep wij, of liever de facelift-gevers van autoland, inmiddels gezonken zijn. Want wie een nieuwe Passat voor het eerst en profil ziet, heeft alleen de chroomlijst rond de ramen die hem vertelt dat dit toch echt een nieuwe is. Nou zijn we niet helemaal eerlijk, want het front van de Passat is ingrijpender veranderd dan het profiel doet vermoeden. Laten we meteen maar een nieuw woord op u loslaten: de Volkswagen Passat is verAudiseerd. De nieuwe, een stuk langere neus (er moet op termijn immers ook een V8 in passen...), met dat chroom rond de grille, de smalle koplampen, de twee vouwen in de motorkap die tot helemaal onderin de voorspoiler doorlopen, en de bijna luxaflex-achtige hoeveelheid openingen in die voorspoiler - het doet allemaal erg aan VW"s duurdere broertje denken.
Gefeliciteerd!
Dat is op zich geen toeval: de doelstelling was dat de Passat een wat luxere uitstraling moest krijgen, en dan hoeven ze in Wolfsburg voor de broodnodige inspiratie niet ver in het concern om zich heen te kijken. Oh, ze ontkennen het van harte, hoor: de ontwerpers staan en masse "nee" te schudden en om het hardst te roepen dat de Audi- en VW-ontwerpafdelingen geheel onafhankelijk van elkaar werken en zoiets als concerndesign niet bestaat. Maakt ook allemaal niet uit: u hebt zelf ogen in uw hoofd en als u van plan was een Passat te kopen of leasen, dan weet u zelf ook wel dat u in een "mini-Audi" gaat rijden. Alvast gefeliciteerd.
Hoe dan ook, het Passat-front ziet er weer vers, degelijk en krachtig uit, en op de een of andere manier komt dat in het echt beter over dan op de foto"s. Aan de achterkant zijn de wijzigingen kleiner: de blikvangers zijn de achterlichtunits, die bestaan uit één groot vlak, met twee "bolletjes" die optisch van elkaar gescheiden worden door kek vormgegeven achteruitrijlampen. Niet schokkend, wel fris.
Toch typisch Passat
Van binnen werd de Passat ook up-to-date gebracht - en hoe doen ze dat bij Audi? Juist: onder meer door alu ringen rond de meters, met tussen de twee grootste meters een displaytje voor wat secundaire gegevens of eventueel navigatie-informatie. Daarnaast was het vooral voor de Amerikaanse markt van levensbelang dat er een paar joekels van bekerhouders kwamen. De handrem werd daartoe wat naar links verplaatst, zodat er daarnaast plaats voor twee bekerhouders gecreëerd werd. Achter die houders zit nu een verschuifbare middenarmsteun. Verder verscheen in de duurdere uitvoeringen een groot display in de middenconsole, waarop boordcomputer-, audio- en navigatie-informatie af te lezen is. En mede door oude Passat-successen als die lamel-achtige ventilatieroosters, ziet het er allemaal tóch typisch Passat uit.
Oeps...
Belangrijker dan al deze wijzigingen zijn de motoren: daar veranderde behoorlijk wat. Benzine-basis is de vernieuwde 1.6 van 102 pk. De gewone 1.8 verviel, daarvoor is er nu een tweeliter van 115 pk. Daarna komt de 1.8 Turbo, waar niets aan veranderde. Ook de V5-motor werd vernieuwd (kreeg o.a. vier kleppen per cilinder), waardoor hij 20 pk extra levert en 0,3 liter per 100 km minder verbruikt. De top blijft de V6, die voortaan staandaard de 4Motion vierwielaandrijving krijgt. Ook op dieselgebied ging het een en ander om. Vergeet de 90, 110 en 115 pk-TDI"s - dat blijven 1.9"s, maar ze leveren dankzij pompverstuivertechniek nu 100 pk en 130 pk. We hebben ze beide gereden en de trekkracht is weer zwaar indrukwekkend. We dachten eerst het 130 pk-exemplaar in handen te hebben en waren daar allesbehalve ontevreden over - scheppen trekkracht en altijd wat over. Typisch gevalletje van "oeps" toen ons bij het inleveren van de sleutels gevraagd werd "of we dan nu misschien de 130 pk-variant wilden proberen?" Maar dit was toch..? Nee meneer: deze heeft óók een rode D en een rode I, maar toch echt maar 100 pk. Juist. Doe maar dan...
Waar moet dat heen?
En inderdaad: waar de 100 pk-versie ophoudt, begint de 130 pk-versie doodleuk opnieuw. Wát een beul is die motor zeg! Om u een idee te geven: het koppel, de trekkracht dus, van een Porsche Boxster bedraagt 245 Nm. Een 911 zit op 350 Nm. En zo"n simpele Passat diesel gooit er tussen neus en lippen door zomaar 310 Nm uit. Aargh! Waar moet dat heen? Betekent dus dat je om "m een steile heuvel op te krijgen, alleen de boel in 1 hoeft te zetten en de koppeling omhoog moet laten komen. De rest doet "ie vanzelf - stationair, dus. En dan tóch gemiddeld maar 5,6 l/100 km verbruiken... Ongelooflijk. Wel blijven we vinden dat die TDI"s bij accelereren nogal érg nadrukkelijk van zich laten horen, en dat ze daarbij ook zo ontzettend chagrijnig klinken. Maar ja, je kunt blijkbaar niet alles hebben. Overigens is het, zeker bij dit soort koppels, niet onprettig dat alle Passats voortaan standaard over het stabiliteitsprogramma ESP beschikken - bij de rijstijl die al dat motorgeweld oproept, kón je het nog wel eens nodig hebben. Ook standaard op alle Passats is vanaf heden trouwens een boordcomputer en afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Dat u het maar weet.
Blokje om
Het kan overigens nóg erger, want ook de V6 TDI van 150 pk blijft in het programma. Standaard is daar een handmatige zesbak aan gekoppeld, maar een vijftraps Tiptronic kan ook, net als vierwielaandrijving. Ook met de nieuwe tweeliter benzinemotor hebben we een blokje om gereden: hij is niet overbemeten maar ook verre van "underpowered" en voldoet uitstekend om de bepaald niet lichte Passat vooruit te krijgen. Ook deze motor vonden we wat aan de lawaaiige kant, maar dat zou goed te maken kunnen hebben met het feit dat het onderstel fluisterstil is en van buiten maar weinig geluid doordringt - dan lijkt een motor al gauw een herrieschopper.
"t Is en blijft een heerlijke auto, zo"n Passat. Hij veert en dempt voorbeeldig, stuurt wat vaag rond de middenstand maar verder uitstekend, zit goed, biedt veel ruimte en een werkelijk enorme keus aan motoren en uitrustingsniveaus en opties. Zelfs zonnecellen in het schuifdak, wier energie het interieur van een geparkeerde Passat "alvast" voor u kunnen koelen, behoren tot de mogelijkheden. De nieuwe Passat staat eind november in de showroom bij u op de hoek.