Volkswagen Passat 2.8 V6 4Motion (1999)
Lot uit de loterij?
Dus haalde hij een stapeltje folders bij de Audi-dealer. Voor het bedrag dat hij in z'n hoofd had, zo'n 75 mille zou hij net een A6 voor de deur kunnen krijgen. Maar dat model was hem te groot. Een A4 vond hij mooi genoeg en met de vijfenzeventig groene briefjes die hij in de knip had, zou het nog een aardig pittige uitvoering kunnen worden: een 1.8 5V Turbo quattro. Onder de motorkap van die versie, las hij in het meegenomen documentatiemateriaal, zit een mooi stuk techniek. Een vierpits motor met drie inlaat- en twee uitlaatkleppen per cilinder, in beweging gebracht door een tweetal nokkenassen. Bovendien een turbocompressor en een tussenkoeler. Die laatste twee 'hulpstukken' zorgen dat de geblazen 1.8 geen 92 kW/125 pk levert, zoals de 'gewone', maar 110 kW/150 pk. Bovendien peppen ze het koppel - zeg maar de trekkracht - op van 173 naar 210 newtonmeter.
Nu zit de Audi dealer vaak pal naast die van Volkswagen. Niet zelden zitten die twee in hetzelfde pand. En zo kon het gebeuren dat Iks daar de Passat 2.8 V6 4Motion zag staan. Een wagen in dezelfde prijsklasse als de Audi, maar toch een paar mille goedkoper en wel een half maatje groter. En met precies dezelfde vierwielaandrijving, al gaf VW die een andere naam. Onder de kap een motor met maar liefst zo'n duizend cc meer inhoud. Geen opgepepte viercilinder, maar een heuse V6. Modern ook met twee nokkenassen per cilinderrij en vijf kleppen per cilinder. Een krachtbron die ruim veertig pk vermogen en zelfs zeventig newtonmeter koppel méér levert dan de Audi-motor. Iks vergeleek nog meer cijfers en die bevestigden wat hij al meende te zien. De Passat had een bijna tien centimeter langere wielbasis en was twee hele decimeters langer dan de A4. Dat vroeg om een nadere inspectie. Onze gefortuneerde vriend opende het voorportier en nam plaats. Wat hij zag, deed hem versteld staan. Was dit een Volkswagen? Dashboard en instrumentenpaneel, eenvoudig en tegelijk beschaafd van opzet, deden sterk aan de Audi denken. En dan die ventilatieroosters met hun keurige lamellen. En die brede middenconsole. Iks speurde verder. Ja hoor, net als in de Audi een in hoogte en lengte verstelbaar stuur. En niet alleen een bestuurdersstoel met hoogteverstelling, maar ook een bijrijderszetel met dezelfde voorziening. Stevig aanvoelend meubilair trouwens. Ongeveer even veel opbergruimte en op dezelfde plekken als in de A4. Bovendien een extra vak in de standaard - opklapbare - armsteun tussen de voorstoelen.
Na het inschakelen van de verlichting bleef Iks enkele ogenblikken als gehypnotiseerd naar de klokken en meters staren; de cijfers en streepjes op de wijzerplaten lichtten in een geheimzinnig blauw op. Eenmaal van verbazing bekomen werd het tijd het achterste gedeelte van het passagierscompartiment aan een onderzoek te onderwerpen. Wat een beenruimte! Uiteraard ook een middenarmsteun en zelfs twee bekerhouders.
Serene rust
Natuurlijk moest er een proefrit gemaakt worden. De VW bleek nog wat sneller bij het stoplicht weg te kunnen komen dan de Audi en ook inhalen in 4 ging nog vlotter. Bij het schakelen liet de pook zich lekker soepel verzetten. En wat liep die zescilinder mooi soepel. Stil ook. Op de snelweg heerste in het interieur een bijna serene rust. Prettig direct liet de Passat zich sturen en met z'n vierwielaandrijving had hij geen enkel probleem met snelle bochten. De op comfort afgestemde vering en demping wist wegoneffenheden goed te verwerken. Beter dan de sportiever afgestemde Audi, zonder dat de Volkswagen merkbaar minder safe stuurde.
Iks was onder de indruk. In gedachten verzonken reed hij terug naar de dealer. Zou hij ruim zeventigduizend gulden neertellen voor een A4 1.8 5V Turbo quattro? Of nam hij toch liever de grotere, krachtigere en ook nog wat minder dure Passat? Iks moest er nog eens een paar nachtjes over slapen.
Alle gekheid op een stokje: je moet wel érg statusbewust zijn om een dijk van een auto als de topper van het Passat-gamma niet heel serieus te overwegen, naast de iets-meer-dan-basisversies van erkende luxe-mobielen met een Audi, Mercedes of BMW embleem erop.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat 2.8 V6 4Motion Comfortline |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 33.165 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 2.771 cc |
Maximaal vermogen | 142 kW / 193 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.675 mm / 1.740 mm / 1.461 mm |
Wielbasis | 2.702 mm |
Massa leeg | 1.413 kg |
Laadvermogen | 637 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 205/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 238 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s (fabrieksopgave: 7,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,1 s / 10,7 s |
Brandstofverbruik | 10,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 252 g/km |