Volkswagen Passat 1.9 TDI 90pk Trendline (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat 1.9 TDI 90pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 243.000 km |
KM-stand laatst | 256.000 km |
Dieselen
- 256.000 km
Omdat ik een goede 25-30.000 km per jaar reed was ik verder aan het kijken dan de neus van mijn toenmalige Honda Concerto lang was. Met een verbruik van een op tien, en de huidige brandstofprijzen lag de Honda zwaarder in de portemonee dan nodig.
Uiteraard keek ik naar diesels. Het liefste met cruise-control en airco. Ook moest de auto representatief zijn, wat de Honda naar mijn mening niet echt was.
Ik had niet naar Volkswagen Passat's gekeken, tot dat een collega vertelde dat zijn vader een Golf 5 wilde kopen. Hij wilde zijn huidige Passat graag inruilen, en kreeg daar een x-bedrag voor terug. Waarop ik zie dat ik hem voor dat geld wel van hem overneem...
De dingen kunnen snel lopen en s'avonds maakte ik samen met mijn vriendin een proefritje, wat goed beviel. Oké het hele interieur plakte aan alle kanten, en het stuur stond scheef. Daarnaast was er een homokineet aan het einde van zijn leven waardoor we knakkend de hoek omgingen. Daarnaast was er een stuk van het afdekkapje van de buitenpiegel af, hier moest dus ook een nieuwe op. De auto kwam erg betrouwbaar over en alles werkte naar behoren.De draagarmen waren reeds vervangen en de auto kreeg altijd mooi op tijd zijn beurtjes.
De week erop de auto op mijn naam overgeschreven en naar de garage met dat ding! Homokineet laten vervangen en de hele zooi opnieuw uit laten lijnen + 2 nieuwe voorbandjes (Michelin Energy Saver). Een hemels breed verschil, remmen zonder uit te wijken en het stuur stond weer recht!
Via marktplaats nieuwe (nep)volkswagen wieldoppen gekocht, en op de sloop een complete buitenspiegel gekocht. Voor het vervangen van de buitenspiegel moest wel de halve deur uit elkaar. Vervolgens zag de wagen er weer netjes uit...
Ik heb nu een goede 13.000km mee gereden en de wagen bevalt erg goed. Dat VW 12 jaar gelden al zulke fijne wagens maakte...
Met 90 pk is het geen strepen trekker maar de auto komt toch lekker vlot van zijn plek. Op de snelweg in z'n vijf versnelt ie behoorlijk rap zelfs. De cruise-control is daarbij onmisbaar. Het verbruik hangt rond de 1/18, maar ik denk dat deze auto niet heel erg goed is voor het milieu gezien het roet dat ie bij het accelereren uit braakt. (wel lachen, dat dan weer wel)
De auto is ovrigens erg stil, bij acceleren hoor je de turbo een beetje suizen en that's it. Als ie koud is laat ie wel van zich horen.
De muziek klinkt in de auto ovrigens erg lekker. Ik heb ook mijn bluetooth carkit overgezet.
De airco heeft ovrigens een erg grote invloed op het verbuik. Ik heb nu een tank met de airco aan gereden en het verbuik is nu gestegen naar 1/16. Daarnaast merk je dat deze ook wat vermogen van de motor vraagt. (auto is trager)
In maart vond ik het wel tijd voor een grote beurt +apk. Dus bracht ik de auto naar onze grote vrienden van de Kwik-fit. Collega's zeiden al "wat ga je daar toch liggen doen" maar ik had tot dusver goede ervaringen, en de afspraak stond al.
Tijden de grote beurt hebben ze een stabilisatorstangetje vervangen, ik voelde al iets rammelen, en de gebruikelijke vloeistoffen, filters ed.
Toen ik hem op had gehaald en thuis op de oprit had staan, liep er alleen wat olie onder de auto uit. Bleek de hele onderkant zeik-nat te zijn. Daarnaast ontbraken er wat afdek-dopjes van de plastic kap van de motor. Ik vermoedde dat men de carterplug of het oliefilter niet goed had aangedraaid.Maar dit was niet zo volgens de Kwikfit, de dopjes lagen ovrigens nog op de gereedschapswagen en werden er opgezet.
Een week later hoorde ik een hoop "geflapper" op de snelweg, en vervolgens een hoop geschraap en geschuur op de 60km weg. Kom ik thuis hangt de complete onderplaat er onderuit. Uiteraard was daar nog weinig van over. Ook lekte er nog steeds olie.
Bezorgt even de olie gepeild, zit er een halve liter teveel in.
Toen was ik echt boos. De auto naar kwikfit gebracht en het hele verhaal verteld. Ik breng een goede auto en daar werd hij vakkundig naar de klote geholpen, ik had het beter zelf kunnen doen.
De oliefilter zat toch wel los, deze is aangedraaid. Men heeft een halve liter olie afgetapt, en ze waren vergeten de onderplaat terug vast te zetten. Deze hebben ze met stukken plastic en een hoop pop nagels hersteld, en toch maar wel vastgezet.
Vriendelijke mensen daar, maar ik vond dit compleet achterlijk.
De passat tuft nu weer vrolijk verder en doet het gelukkig weer erg goed. Onder de motor-kap is het weer zo droog als de sahara en de onderplaat zit gelukkig goed vast.
In augustus rijden we er 1400km mee naar italie, dan mag deze auto doen waar hij het beste in is; kilometers vreten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.