Volkswagen Passat 2.3 V5 Highline (2003)

Niet lekker genoeg...

Volkswagen Passat 2.3 V5 Highline
De Passat kan ons níet helemaal overtuigen. Hij is wel lekker, maar nog niet lekker genoeg. Wij zouden er eentje met automaat willen, en ook een wat straffer onderstel. Maar met die opties zijn er zat andere aanbieders op de markt.

Wat Volkswagen ook doet, een Passat is een succesnummer, en elke nieuwe Passat is dat weer. En ook al roepen we soms: 'Wat zijn die dingen duur!', het publiek valt nog steeds massaal voor Volkswagens. Niet zo vreemd, want ze voelen degelijk aan, zijn waardevast en het imago varieert van neutraal tot ingetogen chic. Natuurlijk hebben ze minder uitstraling dan auto's van concerngenoot Audi, maar toch, een Passat-rijder is géén sukkelaar. En in dit geval heb je een lekkere V5 onder de carport. Die motor is een lekkere roffelaar, die de Passat heus snel maakt. Op alle fronten is 'ie ook gretig, trouwens. Volkswagens V5 loopt als een zespitter. Die krachtige, ietwat hoge brom als het toerental klimt, da's een feest voor het oor. Dan is het echt net een zescilindermotor. Geen onbalans dan? Nee, niet storend in elk geval. Een V6 loopt nog wel iets mooier, maar een V5 komt zo dicht in de buurt, daar kunnen wij goed mee leven. Da's dus dik voor elkaar: de Passat is een fijne, snelle reisauto. Het verbruik is niet onrustbarend en ook het geluidsniveau blijft binnen de perken.We zijn met een handgeschakelde vijfbak onderweg. De pook is vrij kort en laat niet erg duidelijk voelen wat er gebeurt. De koppeling van de Volkswagen grijpt erg laat aan en als 'ie dan eindelijk aangrijpt, is 'ie er ook meteen. Niet fijn te doseren, dus. Jammer voor de Passat, want het doet afbreuk aan het rijplezier en de handelbaarheid.
 

Niet overtuigend
'Kies maar weer voor de veilige weg, voor de saaie Passat.' Nou, die is niet zo heel saai meer. Die V5-krachtbron zou de VW allesbehalve saai moeten maken. Maar toch heeft het rijgedrag van die Passat ons niet overtuigd. Omdat er geen keuze is gemaakt tussen sportief en comfortabel. Da's toch juist mooi, zult u zeggen, een beetje van allebei! Ja, maar juist daardoor is de Volkswagen niet uitgesproken in z'n rijden. Vlees noch vis, dus. Wel is 'ie met een top van 228 km/h (240 op de klok!) snel. En het moet gezegd dat de VW bij die snelheden vertrouwenwekkend op de weg ligt. Totdat je een flinke dwarsrichel ontmoet. Dan blijkt dat Passat-onderstel toch iets te beweeglijk. Dat mag nog wat strakker van ons. Iets wat ook geldt voor het gedrag bij snel bochtenwerk. Hij kan het goed, maar je voelt dat het niet zijn favoriete bezigheid is. Want hij helt best veel en graag over in bochten en dat is jammer. Kortom, een middle-of-the-road-rijgedrag. Goed, maar niet bijzonder. Het interieur is bekend. Vanbinnen is 'ie nog heel gewoon, maar toch sprankelender dan vroeger. VW-getrouw kun je een lekkere werkplek vinden. De beenruimte achterin is trouwens niet bijzonder. Wat kunnen we verder nog melden over de Passat? Dat de afwerking uitmuntend is. Je krijgt het rijke gevoel dat je in een met zorg in elkaar gezette auto onderweg bent. De perfectie van het Volkswagen-interieur maakt het gebrek aan originaliteit weer ruimschoots goed.

Stoelverwarming
De VW Passat scoort qua uitrusting met hoogteverstelling van het stuurwiel, een regensensor, uitschakelbaar ESP, het elektronische stabiliteitsprogramma en een relatief gunstige meerprijs voor leren be-kleding. Ook stoelverwarming hoort bij het Highline-pakket. Een automatische airco en cruise control heeft deze VW ook. Bovendien is er op de Passat een automaat leverbaar.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat 2.3 V5 Highline
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.785

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V5
Cilinderinhoud 2.324 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.703 mm / 1.746 mm / 1.462 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.393 kg
Laadvermogen 587 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 700 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 228 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 9,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,4 s / 7,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,4 s / 13,0 s
Brandstofverbruik 9,4 l/100km
CO2-uitstoot 218 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum