Volkswagen Passat 2.3 V5 Highline (2003)
Niet lekker genoeg...
Wat Volkswagen ook doet, een Passat is een succesnummer, en elke nieuwe Passat is dat weer. En ook al roepen we soms: 'Wat zijn die dingen duur!', het publiek valt nog steeds massaal voor Volkswagens. Niet zo vreemd, want ze voelen degelijk aan, zijn waardevast en het imago varieert van neutraal tot ingetogen chic. Natuurlijk hebben ze minder uitstraling dan auto's van concerngenoot Audi, maar toch, een Passat-rijder is géén sukkelaar. En in dit geval heb je een lekkere V5 onder de carport. Die motor is een lekkere roffelaar, die de Passat heus snel maakt. Op alle fronten is 'ie ook gretig, trouwens. Volkswagens V5 loopt als een zespitter. Die krachtige, ietwat hoge brom als het toerental klimt, da's een feest voor het oor. Dan is het echt net een zescilindermotor. Geen onbalans dan? Nee, niet storend in elk geval. Een V6 loopt nog wel iets mooier, maar een V5 komt zo dicht in de buurt, daar kunnen wij goed mee leven. Da's dus dik voor elkaar: de Passat is een fijne, snelle reisauto. Het verbruik is niet onrustbarend en ook het geluidsniveau blijft binnen de perken.We zijn met een handgeschakelde vijfbak onderweg. De pook is vrij kort en laat niet erg duidelijk voelen wat er gebeurt. De koppeling van de Volkswagen grijpt erg laat aan en als 'ie dan eindelijk aangrijpt, is 'ie er ook meteen. Niet fijn te doseren, dus. Jammer voor de Passat, want het doet afbreuk aan het rijplezier en de handelbaarheid.
Niet overtuigend
'Kies maar weer voor de veilige weg, voor de saaie Passat.' Nou, die is niet zo heel saai meer. Die V5-krachtbron zou de VW allesbehalve saai moeten maken. Maar toch heeft het rijgedrag van die Passat ons niet overtuigd. Omdat er geen keuze is gemaakt tussen sportief en comfortabel. Da's toch juist mooi, zult u zeggen, een beetje van allebei! Ja, maar juist daardoor is de Volkswagen niet uitgesproken in z'n rijden. Vlees noch vis, dus. Wel is 'ie met een top van 228 km/h (240 op de klok!) snel. En het moet gezegd dat de VW bij die snelheden vertrouwenwekkend op de weg ligt. Totdat je een flinke dwarsrichel ontmoet. Dan blijkt dat Passat-onderstel toch iets te beweeglijk. Dat mag nog wat strakker van ons. Iets wat ook geldt voor het gedrag bij snel bochtenwerk. Hij kan het goed, maar je voelt dat het niet zijn favoriete bezigheid is. Want hij helt best veel en graag over in bochten en dat is jammer. Kortom, een middle-of-the-road-rijgedrag. Goed, maar niet bijzonder. Het interieur is bekend. Vanbinnen is 'ie nog heel gewoon, maar toch sprankelender dan vroeger. VW-getrouw kun je een lekkere werkplek vinden. De beenruimte achterin is trouwens niet bijzonder. Wat kunnen we verder nog melden over de Passat? Dat de afwerking uitmuntend is. Je krijgt het rijke gevoel dat je in een met zorg in elkaar gezette auto onderweg bent. De perfectie van het Volkswagen-interieur maakt het gebrek aan originaliteit weer ruimschoots goed.
Stoelverwarming
De VW Passat scoort qua uitrusting met hoogteverstelling van het stuurwiel, een regensensor, uitschakelbaar ESP, het elektronische stabiliteitsprogramma en een relatief gunstige meerprijs voor leren be-kleding. Ook stoelverwarming hoort bij het Highline-pakket. Een automatische airco en cruise control heeft deze VW ook. Bovendien is er op de Passat een automaat leverbaar.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat 2.3 V5 Highline |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.785 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V5 |
Cilinderinhoud | 2.324 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.703 mm / 1.746 mm / 1.462 mm |
Wielbasis | 2.703 mm |
Massa leeg | 1.393 kg |
Laadvermogen | 587 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 700 kg |
Banden | 205/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 228 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,1 s (fabrieksopgave: 9,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,4 s / 7,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,4 s / 13,0 s |
Brandstofverbruik | 9,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 218 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.