Volkswagen Passat 1.9 TDI 110pk (1998)
Minder blijkt meer
Hoeveel A4 van concerngenoot Audi zit er nu eigenlijk in de Volkswagen Passat verwerkt? Het is een vraag die we regelmatig om de oren krijgen als we met deze auto op stap zijn. Welnu: als wielophanging, motorenaanbod, motorplaatsing (noord-zuid) en 'bolletjesvorm' van het passagierscompartiment identiek zijn, kun je toch wel spreken van een 'hoog A4-gehalte' in de Passat. Volgende vraag: is dat erg? Natuurlijk niet! Want hoe vaak hebben we de A4 al niet geroemd? Een auto die een Mercedes C-klasse en een BMW 3-serie aankan, dat is geen doetje - dat is een kanjer. En stel je nu toch eens voor dat die Passat net zo'n kanjer blijkt te zijn... Er hangt, vergeleken met Audi, nog 'n iets plezieriger prijskaartje aan ook; een A4 met deze motor kost bijna 64 mille, deze Passat net f 54.000.
Voor deze test gingen we op pad met de sterkste TDI: de direct ingespoten turbodieselmotor met tussenkoeler, variabele lengte van het inlaatkanaal van de turbo en zodoende... 110 pk. Wat heeft de krachtbron aan trekkracht te bieden? 235 Nm bij 1900 tpm. Dit Passatje is een waar koppelbeest. Houd uw rechtervoet in toom, want in de tweede versnelling trek je nog de klinkers uit de straat. Spinnende wielen! De motor is zo beresterk dat je op nat wegdek gaat verlangen naar een tractiecontrolesysteem. Moet je nagaan: tractiecontrole op je dieseltje. Tijden veranderen... Bruikbaarder dan die brute kracht is de souplesse van de viercilinder. Geen vier-cilinder is zo schakellui en soepeltjes te rijden als deze TDI. En daar heb je dus écht wat aan. De TDI is inmiddels ruim bekend. De motor is bij de koude start goed hoorbaar, bij optrekken evenmin muisstil, maar paart indrukwekkende prestaties aan een bijzonder bescheiden verbruik. Wat wil je dan nog meer? Als je jaarlijks flink wat kilometers maakt, is deze TDI een tractatie.
De bestuurdersplek is één van de sterke punten van de Passat. De pook van de licht, kort en precies schakelende vijfbak is vanuit de pols te bedienen. Het stuurwiel ligt lekker in de hand. Het uitzicht op het belangrijke gedeelte van het instrumentarium is goed. De stoelen geven uw testredacteur (1,81 m en 74 kg) aan alle kanten voldoende steun. Al die loftuitingen samen leveren een groot pluspunt op voor de Passat. Namelijk dat je je er heel snel in thuisvoelt. Alsof-ie al jaren voor je klaar staat. Vertrouwd is ook het sleutelwoord als het gaat over weggedrag. De enorme motorkracht is dus iets waarmee je rekening moet houden in bochtenwerk. Doseert u verstandig, dan is de Passat een aan de weg klevende voorwielaandrijver die niet onaangenaam verrast met heftige onder- of overstuurreacties. Stabiel, safe, zeker.
Achteruitgang
Zoals gezegd: over de stoelen geen klachten. Het motorgeluid is op constante snelheid ook ruim voldoende gedempt. Wat levert dat voor algeheel beeld op van het reiscomfort van de Passat? Hij moet dwarsrichels op de snelweg nog wat soepeler verwerken. Op zo'n moment is de auto best stug.
Behalve zakenauto was de Passat ook altijd een echte gezinsauto. De ruimte op de achterbank en het forse inhoud van de kofferbak boden altijd genoeg voor de meest uitgeschoten pubers achterin. Slecht nieuws: dat is minder geworden. Het duidelijkst er op achteruit gegaan is de hoofdruimte op de achterbank. En de toegang van de kofferruimte is smaller geworden. Een omklapbare achterbank is standaard. Nog iets: reken op een kleinere actieradius vergeleken met de voorganger. We hebben nog maar 62 liter brandstof aan boord in plaats van de 70 liter van voorheen.
Je kunt veel van de VW Passat zeggen, maar niet dat hij karig is uitgerust. Elke Passat heeft twee airbags aan boord én ABS. Dat laatste is moedig. Want het is veel verleidelijker voor een fabrikant om met zichtbare veiligheids- of comfort-extra's rond te strooien.
Dus? Als gezinsauto heeft de Passat iets ingeleverd ten opzichte van zijn voorganger. Als rij-auto is de VW dynamischer geworden. Nog meer voelt de auto aan als een prettig handelbaar geheel, de bediening is top, het kwaliteitsgevoel overtuigend. Wij durven best te zeggen: met deze TDI is het de beste middenklasse-diesel voor dit geld.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat 1.9 TDI 110pk |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.399 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V4 |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 4.150 tpm |
Maximaal koppel | 235 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.675 mm / 1.740 mm / 1.459 mm |
Wielbasis | 2.703 mm |
Massa leeg | 1.289 kg |
Laadvermogen | 621 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 650 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 196 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,7 s / 14,4 s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 143 g/km |