Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292 km - Klokje Rond
Tot hier en niet (veel) verder
178 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Op oudejaarsdag miljonair worden. Wie wil dat nou niet? Eilko Nijboer gaat er op 31 december speciaal op uit om zijn Volkswagen Passat, die hij al 21 jaar bezit, over de magische grens te sturen. Een aantal dagen later meldt hij zich aan voor Klokje Rond. Die luidt het einde van de turbodiesel in.
Heb je een auto met een miljoen kilometers op de klok, dan ben je gegarandeerd uitgenodigd voor Klokje Rond, ook al komt zo’n auto uit de verwachte hoek. De 1.9 TDI van Volkswagen staat namelijk bekend als langloper. Er zijn er meer die zo ver komen. Toch is het verhaal van Eilko bijzonder.
Hij kocht zijn auto namelijk ooit als jonge occasion met 134.000 kilometer op de teller. Dat hij de Volkswagen vervolgens 21 jaar trouw blijft en er zoveel kilometers mee rijdt, is erg zeldzaam. “Mijn doel is om de auto te rijden tot 1.134.000 kilometer. Dan heb ik er zelf een miljoen in gereden. Mijn garage ontraadt mij dat. Daar denken ze dat hij in mei niet meer door de apk komt. Hij heeft ook wel wat gebreken. De stuurpomp is versleten en ik moet soms koelvloeistof bijvullen. En hij heeft het nare trekje dat hij af en toe op de snelweg uit zichzelf gaat remmen. Dan zet ik hem stil op de vluchtstrook, druk het rempedaal helemaal in en dan kan ik weer verder.” Een vreemd gebrek, waarvan we vandaag helaas de oorzaak niet gaan vinden. “Hij doet het alleen bij warm weer.”
Uiteraard willen we van deze nieuwbakken miljonair weten ‘wat er door hem heen ging’ toen hij de magische grens bereikte. “Ik heb vier kilometer lang een filmpje gemaakt om te zien hoe de teller weer op nul zou gaan, maar dat gebeurde niet. Ik rijd nu op de dagteller. Ik ben bij de dealer geweest met de vraag wat ik eraan kan doen. Daar werd me verteld dat de teller by design blijft hangen op 999.999. Tot mijn verbazing werd ik doorverwezen naar het illegale circuit om de teller terug te zetten.” Hoewel: illegaal? Als er ooit een reden is geweest om een teller terug te draaien dan is het wel voor dit soort gevallen.
SLECHTE VOORTEKENEN
Keurmeester Tim de Leeuw ziet de bui al hangen als hij de Passat meeneemt voor de proefrit. “Hij staat op drie winterbanden en één zomerband. Achter de bestuurdersstoel liggen twee flessen koelvloeistof en een fles olie voor de stuurbekrachtiging. Dat zijn geen goede voortekenen.”
Als onze techneut onderweg is, vragen we Eilko of hij nog weet waarom hij destijds voor de Volkswagen heeft gekozen. “Ik ben occasions gaan shoppen en er was één Passat met airco en eentje met cruisecontrol. Ik bedacht dat ik aan airco alleen in de zomer iets zou hebben. Aan cruisecontrol beleef je het hele jaar door plezier, dus is het die geworden”, lacht hij. Heeft hij in al die jaren nooit eens aan een andere auto gedacht? “Welnee. Als hij rijdt, vind ik het goed.” Als
Tim terugkomt van de proefrit is er een positieve noot: “De motor loopt nog snaarstrak.” Helaas blijft het daar vandaag bij voor wat betreft de positieve berichten. “Alles eromheen is duidelijk minder.”
Als we een kijkje nemen onder de kap wordt al gauw duidelijk waar de koelvloeistoflekkage vandaan komt. Tim draait de dop van het reservoir en als de druk weg is, laat de Passat van schrik alles lopen. “Er zit een scheur in een van de koelslangen. Nogal logisch dat je dan regelmatig moet bijvullen.” Verder is er aandacht voor een flexibel deel van de uitlaat dat lek is. En als de auto omhoog gaat, ontwaart Tim een aandrijfashoes die al een tijd geleden zijn functie is verloren. “Daar zit volgens mij al jaren geen vet meer in. Ik denk dat je bij je vorige apk ontzettend bent gematst door je garage, want ook het stuurhuis lekt flink veel olie. Dat mag echt niet.”
HET HOUDT OP
Bijzonder vindt Tim de schokdempers. “Die zijn wel versleten, maar nog niet zo ver dat ze het predicaat ‘fietspomp’ krijgen. Ze zijn van Sachs, dat is wat er af fabriek onder zit. Als je het mij vraagt, zijn ze nog van de eerste montage. Die hebben het goed uitgehouden.”
Over de rem linksvoor is hij dan weer veel minder te spreken. “Waarschijnlijk zit er een remklauw vast, waardoor het blok snel is afgesleten. Daar is nu niets meer van over en de auto remt ijzer op ijzer.” Zo is er een waslijst aan gebreken.
Eilko vertelt dat hij tot mei apk heeft. Tim: “Het is niet meer te doen om deze auto klaar te krijgen voor de apk. Je hebt met hangen en wurgen een miljoen kilometers gereden, maar hier houdt het echt wel op.” Dat is geen verrassing voor Eilko. De afgelopen jaren gaf hij zijn auto alleen nog maar – zoals hij dat zelf zegt – ‘palliatief onderhoud’.
Desondanks is het voor hem toch even slikken. “Het is al die jaren een trouwe auto geweest. Het voelt een beetje alsof ik afscheid moet nemen van een huisdier. Ik ga maar eens proefritten maken bij mijn zoektocht naar iets anders.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Ik vind een miljoen kilometers een knappe prestatie en de motor en de carrosserie zijn nog lang niet klaar. Maar deze auto is duidelijk verwaarloosd en versleten. Hij heeft ingezakte stoelen, een versleten ophanging, een uit elkaar vallend interieur, een versleten koppeling en ga zo maar door. Ik heb de hoofdpunten opgeschreven en niet eens alle gebreken genoteerd.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat 1.9 TDI 110pk |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.399 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V4 |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 4.150 tpm |
Maximaal koppel | 235 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.675 mm / 1.740 mm / 1.459 mm |
Wielbasis | 2.703 mm |
Massa leeg | 1.289 kg |
Laadvermogen | 621 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 650 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 196 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 143 g/km |
Lezersreacties (178) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.