Volkswagen Multivan 2.5 TDI 174pk Comfortline (2004)

MultiPurpose Busje

Volkswagen Multivan 2.5 TDI 174pk Comfortline
De Multivan stamt af van de Transporter-bestelwagen, maar is ingericht als een multifunctionele personenvervoerder. Hij is vlot, maar je merkt dat je eigenlijk in een besteller rijdt. Aan het stuur heb je, vergeleken met de gemiddelde personenauto, redelijk zwaar werk.

Voor de komst van de MPV was de autowereld nog overzichtelijk. Behalve de gewone personenauto's had je busjes. Een typisch voorbeeld is het legendarische Volkswagenbusje, een bestelwagen ingericht voor personenvervoer. VW brengt nog steeds een rechtstreeks van het busje afstammend model op de markt: de op de Transporter gebaseerde Multivan. Die is ruim en net als 'n ruimtewagen is de Multivan, zoals z'n naam al aangeeft, ingericht voor multifunctioneel gebruik. Op de tweede zitrij heb je twee losse stoelen en op de derde zitrij een driezitsbank. De rugleuningen van de stoelen van rij twee kun je voorover klappen, de stoelen kun je verschuiven en omdraaien. De bank laat zich verschuiven en je kunt z'n rugleuning voorover klappen. Een vernuftig soort 'kampeertafeltje' is standaard. In opgevouwen toestand valt het nauwelijks op. Maar als je over genoeg inzicht beschikt, of de aanwijzingen van het instructieboekje nauwkeurig volgt, krijgt je een rond tafeltje op één poot. Maar dat is lang niet alles, het tafeltje is voorzien van bekerhouders, een asbak, een afvalbak en een krantenbak of -vak.

De Multivan heeft een 'gewoon' dashboard met ronde klokjes en metertjes onder een koepeltje. Bovenaan de console zit een display voor het navigatiesysteem. De pook van de handgeschakelde zesversnellingsbak steekt uit de middenconsole.
De VW is hoog; je komt via een opstapje aan boord. Logisch dat hij ook een hoge zitpositie heeft. De stevige stoelen staan nogal rechtop en ver naar voren. Dat zorgt meteen voor een busjesachtige beleving. Door de hoge zitpositie voel je duidelijk dat de koets in bochten wat gaat hangen.


Controle
Dat komt zeker niet doordat de wagen slap geveerd is. In tegendeel, de vering van de VW is juist behoorlijk stevig afgestemd. Maar echt stug is hij ook weer niet. Toch heeft de Multivan het niet zo op oneffenheden in de weg. Je kunt niet zeggen dat de wagen snel uit de startblokken komt, maar op de tussenacceleraties scoort hij zo slecht nog niet. Z'n zesbak schakelt niet soepel, wel trefzeker en rap. Met de besturing, die vergeleken met personenauto's nogal zwaar werkt, heb je de 'Van' keurig onder controle. Maar voor het betere bochtenwerk is 'ie natuurlijk niet bedoeld.
Voorin kun je best wat rommel kwijt. In de twee portieren vinden we twee vakken. Vakken met een klep komen we bovenaan en in de middenconsole tegen. Die console herbergt ook bekerhouders en een asbak, en een groot vak voor een fles. Met zijn broer die bestelwerk doet, deelt de VW de schuifdeuren opzij. Die deuren, die toegang geven tot het achtercompartiment, zijn reuze handig, omdat ze niet openslaan. Zo kun je gemakkelijk in- en uitstappen als je krap geparkeerd staat. Het spreekt bij hedendaagse auto's vanzelf dat alle zetels zijn voorzien van hoofdsteunen en driepuntsrolgordels. Hoofdairbags achter zijn niet bij de prijs inbegrepen. Zij-airbags achter worden op de VW niet geleverd.
Hoeveel bagage er mee kan, hangt af van hoe het interieur is ingedeeld. Eén ding is zeker, als het zitmeubilair is opgesteld om zoveel mogelijk passagiers mee te nemen, blijft er weinig plaats over voor bagage. De VW Multivan in Comfortline-uitvoering en met handgeschakelde zesbak komt op € 55.404.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Multivan 2.5 TDI 174pk Comfortline
Carrosserie 5-deurs, personenbus
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 66.773

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.460 cc
Maximaal vermogen 128 kW / 174 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.890 mm / 1.904 mm / 1.944 mm
Wielbasis 3.000 mm
Massa leeg 2.174 kg
Laadvermogen 826 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.500 kg / 700 kg
Banden215/65R16Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,1 s (fabrieksopgave: 12,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,4 s / 6,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,1 s / 13,1 s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
CO2-uitstoot 216 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum