Volkswagen Multivan 2.5 TDI 174pk Comfortline (2004)
MultiPurpose Busje
Voor de komst van de MPV was de autowereld nog overzichtelijk. Behalve de gewone personenauto's had je busjes. Een typisch voorbeeld is het legendarische Volkswagenbusje, een bestelwagen ingericht voor personenvervoer. VW brengt nog steeds een rechtstreeks van het busje afstammend model op de markt: de op de Transporter gebaseerde Multivan. Die is ruim en net als 'n ruimtewagen is de Multivan, zoals z'n naam al aangeeft, ingericht voor multifunctioneel gebruik. Op de tweede zitrij heb je twee losse stoelen en op de derde zitrij een driezitsbank. De rugleuningen van de stoelen van rij twee kun je voorover klappen, de stoelen kun je verschuiven en omdraaien. De bank laat zich verschuiven en je kunt z'n rugleuning voorover klappen. Een vernuftig soort 'kampeertafeltje' is standaard. In opgevouwen toestand valt het nauwelijks op. Maar als je over genoeg inzicht beschikt, of de aanwijzingen van het instructieboekje nauwkeurig volgt, krijgt je een rond tafeltje op één poot. Maar dat is lang niet alles, het tafeltje is voorzien van bekerhouders, een asbak, een afvalbak en een krantenbak of -vak.
De Multivan heeft een 'gewoon' dashboard met ronde klokjes en metertjes onder een koepeltje. Bovenaan de console zit een display voor het navigatiesysteem. De pook van de handgeschakelde zesversnellingsbak steekt uit de middenconsole.
De VW is hoog; je komt via een opstapje aan boord. Logisch dat hij ook een hoge zitpositie heeft. De stevige stoelen staan nogal rechtop en ver naar voren. Dat zorgt meteen voor een busjesachtige beleving. Door de hoge zitpositie voel je duidelijk dat de koets in bochten wat gaat hangen.
Controle
Dat komt zeker niet doordat de wagen slap geveerd is. In tegendeel, de vering van de VW is juist behoorlijk stevig afgestemd. Maar echt stug is hij ook weer niet. Toch heeft de Multivan het niet zo op oneffenheden in de weg. Je kunt niet zeggen dat de wagen snel uit de startblokken komt, maar op de tussenacceleraties scoort hij zo slecht nog niet. Z'n zesbak schakelt niet soepel, wel trefzeker en rap. Met de besturing, die vergeleken met personenauto's nogal zwaar werkt, heb je de 'Van' keurig onder controle. Maar voor het betere bochtenwerk is 'ie natuurlijk niet bedoeld.
Voorin kun je best wat rommel kwijt. In de twee portieren vinden we twee vakken. Vakken met een klep komen we bovenaan en in de middenconsole tegen. Die console herbergt ook bekerhouders en een asbak, en een groot vak voor een fles. Met zijn broer die bestelwerk doet, deelt de VW de schuifdeuren opzij. Die deuren, die toegang geven tot het achtercompartiment, zijn reuze handig, omdat ze niet openslaan. Zo kun je gemakkelijk in- en uitstappen als je krap geparkeerd staat. Het spreekt bij hedendaagse auto's vanzelf dat alle zetels zijn voorzien van hoofdsteunen en driepuntsrolgordels. Hoofdairbags achter zijn niet bij de prijs inbegrepen. Zij-airbags achter worden op de VW niet geleverd.
Hoeveel bagage er mee kan, hangt af van hoe het interieur is ingedeeld. Eén ding is zeker, als het zitmeubilair is opgesteld om zoveel mogelijk passagiers mee te nemen, blijft er weinig plaats over voor bagage. De VW Multivan in Comfortline-uitvoering en met handgeschakelde zesbak komt op € 55.404.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Multivan 2.5 TDI 174pk Comfortline |
Carrosserie | 5-deurs, personenbus |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 66.773 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.460 cc |
Maximaal vermogen | 128 kW / 174 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.890 mm / 1.904 mm / 1.944 mm |
Wielbasis | 3.000 mm |
Massa leeg | 2.174 kg |
Laadvermogen | 826 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.500 kg / 700 kg |
Banden | 215/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,1 s (fabrieksopgave: 12,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,4 s / 6,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,1 s / 13,1 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 216 g/km |
Lees ook

Seat Leon 1.6 TDI - 2013 - 441.036 km - Klokje Rond

Ford kondigt Project T3 aan: nieuwe elektrische pick-up

Toyota komt met nieuwe middelgrote pick-up

Elektrische Volkswagen Crafter én Transporter op komst

Mitsubishi XRT Concept blikt vooruit op nieuwe L200

Fiat Doblò Cargo 1.4 T-Jet CNG (2013)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.