Volkswagen Golf R32
Vroarrrr!!!
'Goh, een V6? Leuk, joh. En jij? Een GTI? Zozo, geinig hoor.' Deze twee snelste Golfjes tot nu toe kunnen wel inpakken als we met de R32 voor komen rijden. Ter info: 3,2-liter V6, 241 pk, 0-100 in 6,6 seconden, top 247 km/h. Rijdt u even mee?
Lichtelijk frustrerend is het wel; heb je net een klein fortuin (33.500 euro's) stukgeslagen op een Golf V6, denk je helemaal het mannetje (of vrouwtje) te zijn, komt Volkswagen doodleuk met een nóg snellere versie. Da's lekker... U heeft inmiddels wel begrepen dat de Wolfsburgers met de R32 de overtreffende trap van 'een erg snel Golfje' op het asfalt hebben gezet. Om dat te realiseren, werd het 3,2 liter metende V6-blok uit de statige Phaeton gelepeld en onder de kap van de Golf gehangen. Hebben we plots 241 pk en 320 Newtonmeter tot onze beschikking in deze compacte donder! De 2.8 V6 moet het stellen met 'slechts' 204 pk (235 km/h, 0-100 in 7,1 s.), terwijl de GTI 'afgescheept' wordt met 180 pk (222 km/h, 0-100 in 7,9 s.). Ter ere van het 25-jarig Golf-jubileum werden er vorig jaar honderd Edition-edities naar ons land gehaald, maar ook zo'n feest-Golf wordt met z'n 210 pk (228 km/h, 0-100 in 7,4 s.) door de R32 gedegradeerd tot stakker. Erg origineel vinden we de toevoeging R (van Racing) trouwens niet; Honda pronkt al jaren met Type R en recentelijk kwam Jaguar nog met de S Type R op de proppen. Maar goed, het bekt er niet minder lekker om. Dat die 32 staat voor de 3,2 liter motorinhoud, dat had u waarschijnlijk zelf inmiddels wel bedacht.
Ter onderscheiding
Om te voorkomen dat de R32 in de anonimiteit zou verdwijnen van het V6- en GTI-gepeupel, heeft Volkswagen 'm voorzien van het nodige uiterlijk vertoon dat helemaal niet zou misstaan in de eerste de beste tuningfolder. Ter verduidelijking: de voorbumper groeide fors en werd van een drietal flinke luchtinlaten voorzien, de dorpels werden verbreed en de dikke achterbumper kreeg twee kloeke, verchroomde uitlaatpijpen. Achttien inch lichtmetaal met plat 225/40 ZR-rubber maken het geheel af. En dan heb je ook wel door dat je hier te maken hebt met een speciaal exemplaar. Dat werkt door in het interieur; onze eerste blik viel op de snelheidsmeter die tot 300 km/h loopt. Da's een beetje optimistisch – bij 247 km/h houdt het écht op - maar 't oogt wel stoer natuurlijk. Chroomomrande klokken, aluminiumaccenten op de middenconsole en de deurgrepen, een dik leren stuurwiel, alu pedalen en last but zeker not least, een paar heerlijke König-sportstoelen. Zet 'm lekker in z'n laagste standje, rugleuning een beetje rechtop en je waant je haast in een raceauto. En dan moet het leukste nog beginnen! Want draaien we de contactsleutel om, kunnen we concluderen dat de afdeling uitlaatsymfonieën een dikke pluim verdient; wat een fantastisch geluid produceren die twee uitlaten. Trap het gas even stevig in en een donkere brom gecombineerd met een felle snerp is uw deel. Voor Michel Vaillant-ingewijden: VROARRR!!! Gas los gaat van 'vrop, vrop, plof' (vrije interpretatie); top. Klinkt allemaal veelbelovend, we gaan maar eens rijden!
Spijkerhard
Het eerste wat opvalt wanneer we wegrijden, is dat het onderstel spijkerhard staat afgesteld – elke oneffenheid wordt genadeloos doorgegeven. Bovendien is het ten opzichte van een normale Golf 20 millimeter verlaagd. Dat heeft natuurlijk z'n uitwerking op het bochtengedrag. Daar kunnen we kort over zijn: overhellen is er zeker niet bij, hij blijft lang neutraal en de R32 kleeft haast aan het asfalt, niet in de laatste plaats dankzij z'n brede banden en de 4MOTION-vierwielaandrijving. Sturen gaat zeer precies en alleen als je behoorlijk enthousiast een bocht instuurt, heeft de R32 de neiging tot onderstuur. De zesbak heeft extra korte overbrengingen meegekregen, schakelt strak maar een beetje hakerig, al neemt dat geen hinderlijke vormen aan. Wél zit je door die zesbak binnen de kortste keren in de toerenbegrenzer bij het optrekken; kwestie van veel poken dus. En die V6 maar brommen en die uitlaten maar ronken! Toch: de R32 is ontegenzeggelijk snel, trekt haast iedereen eruit in tussensprints maar is toch niet zo lichtvoetig als de GTI met z'n 1,8-liter turbomotor. Maar goed, de R32 weegt dan ook maar liefst 1452 kilo schoon aan de haak en dat merk je gewoon. De kwalificatie toerwagen zou 'm beter passen, hoewel de term 'toeren' in de R32 een iets andere betekenis krijgt. Want ofschoon je er best beschaafd mee kunt rijden, nodigt 'ie wel degelijk uit tot flink doortrappen.
Bestellen dan maar?
De R32 is vanaf heden te bestellen bij de Volkswagen-dealer vanaf de lieve som van 40.450 euro. 't Hoort niet meer, maar omgerekend in guldens is dat toch bijna negentig mille. Voor een Golf. Erg veel geld voor weliswaar een érg leuke auto, maar voor ruim tien euromille minder koop je een GTI waarmee het geenszins behelpen is. Als plus heeft de R32 die heerlijke motor met bijgeleverde brom en snerp uit de achterzijde, vierwielaandrijving, een imposant uiterlijk (moet je van houden), een rijke standaarduitrusting met onder meer die fantastische sportstoelen. En het is wél de snelste Golf aller tijden. Aandacht gegarandeerd. Laten we het er op houden dat het een unieke auto is en dat dat nou eenmaal z'n prijs heeft – dan zullen we daar niet verder over zeuren.