Volkswagen Golf R - Op de Rollenbank
Superkracht af fabriek
101 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dat moest er natuurlijk een keer van komen: als er één auto is die in de aandacht staat bij tuners, dan is het de Volkswagen Golf R wel. Maar hoe doet zo’n auto als hij helemaal standaard is? Behalve de uitlaat veranderde Rowan namelijk helemaal niets aan zijn auto en dat blijft ook zo.
Er was een tijd dat we genoegen namen met een Golf GTI, maar in de loop van de tijd is Volkswagen daar al een paar keer overheen gegaan. Denk maar aan de GTI G60 of de R32. Daar kwam nog niet zo heel lang geleden de Golf R bovenop. Daarmee koop je een middenklasser met een tweeliter turbomotor van 310 pk. Rowin van Haren heeft nog niet zo lang de rijbewijsgerechtigde leeftijd, maar hij start niet in een brakke Polo of een Golf die der dagen zat is. Nee, deze Golf R is zijn allereerste auto. Maar het kan ook niet anders dan dat er benzine bij hem in het bloed zit. “Ik heb net de autoschool IVA afgerond en over een paar maanden start ik met mijn eigen occasionhandel. Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik deze Golf niet helemaal zelf heb betaald. Mijn vader is bijgesprongen.”
Milltek-uitlaat verder standaard Golf R
Hij bezweert ons dat, afgezien van de Milltek-uitlaat, deze Golf R origineel blijft. “Ik ben niet zo gek op tuning, want ik ben bang dat er daarbij dingen kapotgaan”, zegt hij. Daar hoort rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven, die zijn brood verdient met deze edele kunst, toch een beetje van op. “Deze auto heeft een motor die beresterk is. We zien ze hier regelmatig. Er komt gemakkelijk 400 pk uit en als je wat dingen gaat aanpassen, is 500 ook gemakkelijk haalbaar. Als je er echt voor gaat, komt er ook nog wel 600 pk uit, maar dan bouw je wel een special. Dat is niet zo eenvoudig, maar technisch is het mogelijk.”
Geen een Golf R blijft op den duur standaard
Verder weet Ghisbert dat een Golf R af fabriek altijd al wat meer vermogen levert dan in de folder staat. “Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er eentje langs kwam die minder had dan is beloofd. Ze doen het altijd goed en dat is een van de redenen dat 400 pk zo gemakkelijk haalbaar is. Ik denk dat op den duur geen enkele Golf R meer standaard blijft. Maar ik heb natuurlijk een vertekend beeld, want hier zien we alleen maar mensen die met tuning bezig zijn.”
Dat het niet de eerste Golf R is die Ghisbert op de bank insnoert, is wel duidelijk: als we even niet opletten, staat hij al klaar voor de meting. Die zit er dan ook weer binnen de kortste keren op. En met goed gevolg ook: de Golf van Rowin hoest zowat 20 pk extra op. Zelfs Ghisbert is daarvan onder de indruk. “Voor een verder volledig standaard auto is dat een mooie waarde. Zó veel extra, dat zie je niet veel.”
Voordat we afscheid nemen moeten we natuurlijk nog aan Rowin vragen of deze Golf ook in het assortiment van zijn occasion- handel komt. Maar nee, deze houdt hij toch echt zelf. “Dan ben je geen echte handelaar,” oordeelt Ghisbert vervolgens. “Want bij die mensen is echt álles te koop hoor!”
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 2.0 TSI 4Motion R |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 60.140 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 228 kW / 310 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.263 mm / 1.790 mm / 1.442 mm |
Wielbasis | 2.626 mm |
Massa leeg | 1.427 kg |
Laadvermogen | 593 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,6 s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 160 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.5 TSI 150PK Style IQ LED ACC Pano Carplay
- 2020
- 98.764 km

Volkswagen Golf 1.5 TSI Comfortline | 150 PK | Automaat | Parkeersensoren | Navigatie | Climatronic (Automatische Airco) | Carplay / Android Auto
- 2020
- 78.830 km

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI TCR AKRA | DCC | DYN | KW
- 2019
- 50.759 km
Lezersreacties (101) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.