Volkswagen Golf (2020) #3

autoreview

Volkswagen e-Golf E-dition 2020 (2020)
Volkswagen e-Golf E-dition 2020 (2020)Volkswagen e-Golf E-dition 2020 (2020)Volkswagen e-Golf E-dition 2020 (2020)Volkswagen e-Golf E-dition 2020 (2020)Volkswagen e-Golf E-dition 2020 (2020)Volkswagen e-Golf E-dition 2020 (2020)Volkswagen e-Golf E-dition 2020 (2020)Volkswagen e-Golf E-dition 2020 (2020)Volkswagen e-Golf E-dition 2020 (2020)

Signalement

Uitvoeringe-Golf E-dition 2020
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst60.862 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Koopoverweging e-golf

Betreft dus een e-Golf; Na een wisseling van werkgever moest ik mijn fijne lease passat sedan R-line TDI inleveren. We hebben thuis al een A3 TDI voor mijn echtgenoot en voor prive gebruik. Toen moest er een overweging gemaakt om een andere auto aan te schaffen , deels voor privé, deels voor mijn echtgenoot, deels voor zakelijk gebruikt.
Gekozen voor electrisch om een aantal redenen.
De echt lange afstanden kunnen we probleemloos met de A3 doen. Komende jaren zijn we vrij van kosten van belasting en de verwachting is dat onderhoud mee gaat vallen. Stroom hebben we voldoende vanaf de eigen zonnepanelen. De overheid helpt een beetje met een subsidie van 4000,- .

de 1e 2000 km

  • 2.221 km

De Golf is nu 2 weken in bezit en we hebben er ruim 2200 km mee gereden.
Ik ben er inmiddels achter dat het rijden in de B-stand ( met regeneratief remmen) best fijn rijdt. on-padel-driving heet dat , zeggen ze. Met voldoende vooruitkijken kun je vaak zonder te remmen rijden.
Ik rijd een afwisselende mix van snelweg en binnenewegen.
2 dingen vallen op.
Op de snelweg met 100-110 km/uur valt verbruik niet helemaal mee,
op binnenwegen juist wel. Gemiddelde tot nu toe ( inclusief de speel kwartiertjes met vrienden om te checken hoe de auto rijdt) 14,4 kwh/100 km gereden. De langste afstand op 1 dag was 293 km. Maar die test heb ik moeten bekopen met een echt lege accu...……
Eigenlijk rijdt de auto heerlijk stil en soepel. Het interieur en de bediening zijn top. Mooie navigatie ,super stereo , goede zit , ook achterin.
200 km rijden lukt altijd, geen probleem , ook niet als je vlot rijdt.
Overdag wanneer ik klanten bezoek ( veehouders met veel zonnepanelen op hun stal) laadt ik wel ff iets bij. Bij thuis komst aan de eigen oplader van zonnestroom. Na 2 weken en 2221 km nog geen extern oplaadpunt hoeven te gebruiken. De auto heeft Lane-assist. Merk dat ik het op binnenwegen wat te veel dwingend vindt in het stuur. Op de snelweg en ook op 80 km wegen juist wel fijn. Icm adaptieve cruise control en eigen vertrouwen in systeem , maakt dat je in principe de alertheid aan de auto zelf overlaat. Afstand houden , en tussen de lijntjes rijden is kinderwerk.
Recent al 's avonds een stuk snelweg tussen zwolle en Nunspeet bereden met 150-160 km/uur zonder me overigens schuldig te voelen over NOx uitstoot voor de plaatselijke fauna op de Veluwe. De golf was stil en erg stabiel. Ik had eigenlijk niet door dat ik zo hard reed, behalve dan aan mijn verbruiksmeter, die me weinig perspectief gaf op een lange rit.

12500 km electrisch

  • 12.500 km

We hebben de golf nu 100 dagen in bezit. Wat een fijne auto is dat! We rijden nu maximaal met de e-golf. Zo soepel en stil. Een fijne zit , doordacht dashboard en ook achterin mooi ruim voor passagiers. Mijn vrouw doet er 2 dagen/week woon-werk mee. ( 50 km enkele reis) Hiervoor is de auto natuurlijk perfect. Veel familie woont binnen 80 km afstand. Ook dan is de accu natuurlijk geen probleem . We rijden tot nu 14,7 Kwh voor iedere 100 km. op de eerste 12500 km. Merk veel verschil tussen snelweg kilometers. Met 100 op de cruise zit je dan al snel op 15-16 kwh. Bij 130 loopt het op naar 18-20 kwh. Op binnen wegen kun je echt zuinig rijden. Sinds enige tijd een mobiel oplaad station van Khons aangeschaft. ) inclusief verbruiksmeter) Deze past op krachtstroom aansluiting ( grote rode stekker) van 16 of 32 Ampère. Al mijn zakelijke relaties hebben een agrarisch bedrijf en allemaal hebben ze wel een "kracht" - aansluiting. Bijna allemaal hebben ze een schuur met zonnepanelen. Tegen geringe betaling of voor niets laad ik de e-golf op. In 1,5 uur is er 10 kwh bij geladen. Daar kom ik weer 70 km verder mee. Zodoende kan ik momenteel probleemloos dagen draaien van ruim 300 km, enkel op eigen zonnepanelen of stroom van klanten. Achteraf spijt dat ik thuis niet gewoon een krachtstroom stopcontact heb geplaatst en dan altijd met de khons laden. Is een veel goedkopere oplossing dan een vast laadstation. ( nb , voor de geïnteresseerde lezer: ik heb er nog 1 over). Tot slot: erg tevreden over de golf, ook vanwege de wat duurdere uitvoering met leuke opties. Natuurlijk is een grotere accu fijner, met mijn huidige invulling , zie er niet tegen op om hier een jaar of 6 in te sturen.

1 jaar in gebruik

  • 39.200 km

Precies vandaag hebben we de e-golf 1 jaar in gebruik.
Alles prima : heerlijk rijden, comfortabel bedienen, stil, lekkere stoelen. lage kosten.
Alleen die actieradius he. Vorig jaar ten tijde van de aankoop was de keus lang niet zo groot als nu. Wel heb ik er mee leren omgaan. Groot deel van het jaar is de auto ook zakelijk ingezet. Met een mobiele oplader ( zie foto) kon al dan niet tegen betaling bij klanten makkelijk opladen. De oplader geeft de aankoop van kWatt weer. De relaties waar ik heen ging hadden vaak wel grote loodsen met zonnepanelen. Met 7,4 kwh ben je met een 1,5 uur al weer bijna 100 km verder. Vaak was dat genoeg om weer thuis te komen . Dagen , ook in de winter , van > 300 km lukte op die manier met een e-golf. Gemiddeld verbruik over gehele periode 15,4kwh/100 km. Nu in de zomer ook waardes van < 13 mogelijk. Conclusie na 1 jaar : dik tevreden als prive auto. Heel goed mee te werken als zakelijk auto , mits je de stops maar slim plant. Straks in augustus komt er een lease auto ( BMW 520e)die alleen maar zakelijk gereden zal gaan worden. Dan is de Golf het vervoermiddel voor weekenden.

E-golf : 1,5 jaar , 60000 km electrische ervaring

  • 60.862 km

Na 1,5 jaar electrisch rijden in de golf , vernemen we natuurlijk met grote regelmaat dat er weer nieuwe type's EV komen , met nog grotere accu's en daardoor een grotere actieradius. Ooit zullen we wel weer een keuze maken om de E-golf in te ruilen voor een exemplaar met grotere accu. Anderszijds kan ik niet anders zeggen dat we al begonnen zijn met electrisch rijden , 1,5 jaar terug, dus ook al 1,5 jaar van de voordelen genieten. Vanochtend alles eens op rij gezet en dat wil ik graag met U delen:
km stand: 60862 km
verbruik: 14.9 kwh/100 km
stroomverbruik: 9091 Kwh, waarvan 295 bij extern laadpunt , dus 8798 van eigen zonnepanelen
gemiddelde snelheid: 62 km/uur ( veel plattelandswegen/ weinig snelweg)

Wbt kosten: ( zie foto van Excel)
Afschrijving: geen idee, wat wel scheelt was de flinke aanschafkorting en de 4000,- euro overheids premie. Voorloping geen plannen voor verkoop.
Onderhoud : NUL , voorbanden kunnen schat ik in nog 10000 km mee, achterband nog veel langer
Belasting : NUL
Energie kosten: 112,- betaalde stroom kosten aan laadpaal. Eigen stroom wordt opgewekt met zonnepanelen. Ten tijde van de aanschaf van de panelen keuze gemaakt om te investeren in 32 panelen. De meerkosten van 16 naar 32 stuks , was terug gerekend wbt de deze extra investering 5,5 ct per opgewekte kwh.
Als ik deze aan de golf toereken, dan hebben we 8798 * 5,5 ct + de 112,- betaalde kosten , totaal 596,- kosten te verrekenen over 60000 km . Dan kom ik op 1 ct per km aan energie per kilometer.

Als ik nu een keer vlot rijd en verbruik dan zomaar 18 kwh. en ik zou omdat ik vlot rijd, ook extern moeten laden (voor bijna 40 ct = 7,2 ct ), omdat je anders niet ,meer thuis komt .... :-) en ik vergelijk dat met onze audi diesel die we normaal voor de lange afstanden gebruiken. Deze rijdt makkelijk 22 km met een liter , kom je ongeveer opzelfde uit. Dus bij extern laden , geen voordeel voor electrisch.....

Ik ben erg enthousiast over het rijden met de e-golf, maar het kosten plaatje is ook erg plezierig.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens