Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020) #2

autoreview

Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020) #2

Signalement

UitvoeringGolf 1.5 TSI 150pk Highline Business R
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf51.362 km
KM-stand laatst51.362 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indruk van een goeie all-rounder

  • 51.362 km

Heb je dat ook wel ‘ns, dat het weer begint te kriebelen om weer wat anders te gaan rijden? Zo verging het mij in ieder geval. Ik reed een Passat 1.5 TSI Highline Business R uit 2015, als tweedehands aangeschaft ‘met de kop eraf’ in 5 jaar tijd 105.000 km gereden en ik wilde maatje kleiner. De puberende kinderen zijn studenten geworden, rijden dus bijna nooit meer mee. Dan wordt de ruimte achterin ook minder belangrijk. Volkswagen (met een klein uitstapje naar Skoda) is het merk waar ik al jarenlang in rijdt tot tevredenheid. Ooit járen geleden begonnen in een Golf II, inmiddels is het tijdperk Golf VIII aangebroken. Om eerlijk te zijn, ik ben niet enthousiast over het nieuwste model met de hanglip en de Kia-kont. Wel heb ik altijd het facelift-model van de VII mooi gevonden met name de R-line uitvoering. Ik heb ook nog nagedacht over een ID-3. Een bijzonder hoge investering met de softwareproblemen van de ID-3, het kille interieur met harde plastics en de niet-intuïtieve bediening van de multimedia maakte dat een elektrische VW het voor mij nog niet ging worden. Natuurlijk zijn er bij andere merken ook tal van mogelijkheden maar de modellen spreken me dan weer niet aan omdat ik die Golf 7.5 in R-line-uitvoering zo’n mooie uitvoering vind…. En dan tref je een prachtige lapiz-blauwe Golf 1.5 Highline Business R-line-exterieur met DSG van een jaar oud. Het betreft een dealer-importwagen uit Polen met andere specificaties dan in Nederland geleverde versies. Zo zit er geen R-line-interieur in. Dus geen aluminium delen, geen R-line stuurwiel, geen R-line stoelen maar de prima Highline-versies en geen zwarte hemelbekleding. Als je kenner bent weet je eigenlijk al wel wat er op zo’n versie zit, ik noem dan nog even in deze wagen de
*Virtual cockpit
*LED koplampen plus
*Dynamische knipperlichten achter
*18” Marseille-velgen
*Discover Pro
*Voorruitverwarming
*DCC/DMS (ECO, normal, comfort, sport en individual)

Ook zitten er een aantal zaken niet op wat wel leuk zou zijn geweest: geen achteruitrijcamera, geen driehoekcamera in de voorruit dus geen lane-assist en geen dynamic light assist. Die laatste zal ik echt gaan missen want in de Passat zat íe er wel op.. je kunt niet alles hebben.
Ik heb de wagen nu vanaf april ’21 in mijn bezit. De wagen ligt heerlijk strak op de weg en is lekker wendbaar als je uit een Passat komt. Gewoon een goeie all-rounder. De materialen zijn top en naar mijn idee ziet het er net nog even beter uit dat in de Golf VIII. De discover Pro geeft tal van mogelijkheden, het meeste zal ik niet gebruiken. De verschillende rijmodi is voor mij niet echt van toegevoegde waarde. Zeker, in Sport wordt de besturing wat zwaarder en lijkt de gasrespons in D wat adequater. In S zit íe voor mij te hoog in toeren. Maar de DSG is soms nogal onbehouwen. Als het gas te snel wat dieper wordt ingedrukt, gaat de bak te snel een aantal verzetten terug met hoge toeren tot gevolg. Wel opvallend is dat de DSG niet meer zo snel opschakelt als bij een eerdere Octavia uit 2011. Bij 83 km/h zit íe in D7 en door de stad rijdend met 50a60 is het veel D4/5. Mogelijk is hierop een aanpassing gedaan, in ieder geval is de hinderlijke brom bij erg lage toerentallen er nu uit. Aangrijpen van de koppeling bij R duurt vaak net te lang. Op het start/stop-systeem is geen peil te trekken, soms gaat de motor niet uit bij stilstand, terwijl die op bedrijfstemperatuur is, de andere keer gaat íe wel uit. Bij achteruitrijden ziet íe snel iets als obstakel waardoor de wagen zelf remt, voelt als vastloper. Momenteel geeft de wagen geregeld SOS-werking noodoproep beperkt. Het verdwijnt net zo snel weer als het komt. Mogelijk is een update nodig of is er iets mis met de regeleenheid. Garantie-ding waarschijnlijk en zal binnenkort worden verholpen met de 60.000 beurt. Hopelijk rijd ik in augustus richting het Comomeer, nieuwe ervaringen dus met hogere snelheden op de Autobahn en nog meer kilometerervaringen.

Dit was even de indruk van de eerste 2 maanden, als er bijzonderheden te melden zijn zal ik de review weer aanvullen.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens