Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)

Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)
Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)

UitvoeringGolf 1.5 TSI 150pk Highline Business R
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020

Aanschaf / Zoektocht

Hoe schrijf je een leuke review van een auto waar al meer dan 1000 reviews over te vinden zijn? Ik ga dit proberen door vooral heel erg kritisch te zijn, aan te geven wat er nog beter zou kunnen. Uiteraard binnen het redelijke van het bedrag. Mijn referentiekader is mijn vorige BMW 116D uit 2012 en de Mercedes Benz B200 uit 2015 van mijn ouders.

Deze review is niet mijn eerste Review. Na het halen van mijn rijbewijs heb ik eerst 3 jaar in de Vectra C1 1.8 van mijn ouders gereden en heb daarna een Opel Corsa gekocht. (Zie Review)

Daarna mijn meest fijne auto tot nu toe, de BMW 116D (Zie Review)

Tot slot, heb ik ook nog een heel fijne BMW 325ci E46 Cabrio uit 2004.

Waarom dan een andere auto?
In 2019 kreeg ik een andere functie waarbij een (lease)auto hoort. Maar ja, dan heb je te maken met merkenbeleid, budgetten, imago, restwaarde, etc.
Aangezien ik mezelf echt wel onder de liefhebbers van auto kan plaatsen, is het een no-go om een saaie auto te gaan rijden. Een grijze golf op 16inch is voor mij echt alsof iemand z'n nagels over het schoolbord haalt.

Mijn letterlijke bewoording naar mijn werkgever was dus ook, mag ik ook mijn BMW blijven rijden. Na wat twijfelen mocht ik zonder compensatie deze auto blijven rijden.
Tot de Corona pandemie. De BMW was een diesel, stond veel stil, kostte veel geld in de wegenbelasting en verzekering, zat wat onderhoud aan te komen en ik kon het geld goed gebruiken i.v.m. de aanschaf van een huis.

Voldoende redenen om toch eens op het werk te gaan praten over een auto van de zaak.

Mijn wensen lijstje:
* Automaat
* Adaptive Cruise Control
* Geen grijze muis
* Sportstoelen
* Sportief onderstel
* Minimaal 140 pk

Auto's die op de shortlist stonden die ik ook allemaal heb gereden:
* Seat Leon 1.5 eTSI (Helaas te duur en lane assist erg aanwezig)
* Ford Focus 1.5 (Driecilinder erg aanwezig, interieur is heel erg plastic)
* Volkswagen Polo GTI (Funfactor heel hoog, maar geen volwaardige vervanger)
* BMW F20 118i (Bijna niet te krijgen met Adaptive cruise control)
* BMW F40 118i (Duur, maar wel een hele fijne auto!)
* Volkswagen Golf 1.5 DSG R-line (Juist, de auto die het is geworden.)

Golf 7,5 1,5 TSI ACT DSG R-Line

Golf 7,5 1,5 TSI ACT DSG R-Line, een heel mond vol. Waarom deze auto en wat zit er allemaal op?

Uiteindelijk is het deze auto geworden, omdat Volkswagen toch wel hét merk is wat er zakelijk wordt gereden. Zou ik zelf ooit een Volkswagen privé kopen? Nee!, absoluut niet. Wat mij betreft zijn de motoren en versnellingsbakken niet betrouwbaar genoeg (Kettingen, DSG bakken, en sjoemelsoftware) om deze privé aan te schaffen en het risico op kosten te lopen. Maar zoals gezegd, is dit geen Privé auto en heb me juist geconformeerd aan het zakelijke merkenbeleid.

Juist, de auto!
Het is een Golf 1.5 TSI met automaat en cilinder uitschakeling en zeilfunctie. Motorisch is de auto sterk genoeg, vooral het koppel is lekker aanwezig en doordat de auto erg stil is, zit je zo ongemerkt op snelheden waar je helemaal niet wil zitten. Ondanks dat ik met mijn BMW 116D (150pk diesel) toch ook geen slome auto was gewend. Bij deze Golf is het vooral het gemak en de rust waarin het gebeurd dat je snel te hard rijdt.
Maar als we het toch over de aandrijflijn hebben, dan hebben we het ook gelijk over één van de twee grootste minpunten aan deze golf, de versnellingsbak. De DSG zorgt ervoor dat de auto soepel in beweging komt en schakelt soepel op, zolang je het maar rustig aan doet.

Ga je iets meer vermogen vragen dan strikt noodzakelijk, dan schakelt de DSG bruusk terug (met een flinke schok) en gaat direct 2 a 3 verzetten terug. De motor gaat daardoor loeien en komt in een toerengebied waarin de motor helemaal geen koppel meer heeft. Volkswagen, dit kan beter! Vergelijk ik dit met de B200 van mijn ouders, (Automaat 1.6t 156pk) dan gaat dit ten alle tijden soepel, niet merkbaar trager maar blijft wel in een normaal toerengebied.

Dit punt ook besproken met collega's, kennissen en vrienden die een DSG bak hebben en uiteraard ook met de garage. Iedereen zegt dit in zekere maten te herkennen. Echter, ik ben een van de weinige die zich hier aan stoort (Zegt dus meer over mij, dan over de auto!)

Ah, fijn! Klaagpunt 1 gehad, door naar nummer 2 (het verhaal wordt alleen maar beter! ) De Golf is uitgerust met het 'driemaal 3-line pakket' zoals dat mooi in advertenties wordt genoemd. Maar wat betekend het? Nou, driemaal R-line staat voor: 1. R-line interieur (Stuur, stoelen, Led lampjes, strips, matten, etc), 2. R-line Exterieur (bumpers en logo's), 3. R-Line onderstel.
Laten we positief beginnen. De stoelen zijn uitstekend, Ja in de BMW had ik lederen sportstoelen met been verlengers. Die stoel kon veel lager, en zat naar mijn mening nog beter. Maar deze Stoel van de Golf doet er niet veel voor onder.
Exterieur: Tjsa, ik neem aan dat jullie de foto's hebben gezien. Het volledige R-line pakket in combinatie met de kleur Lapiz blue met donkere dynamische achterlichten, zorgt er voor dat het een echte koppendraaier is. De plaatselijke MacDonalds jeugd heeft zich ook al meermaals vergist, ze denken dan dat er een echte R aan komt rijden. (Met het hoogtepunt dat er een 15 jarige carspotter er foto's van ging maken, ik ging er best goed op. haha.) puntje van kritiek, 18 inch had m nog veel beter gestaan!
Onderstel: Ja... Hier komt het 2e grote kritiek punt. Nu ik dit schrijf rijd ik al een klein half jaar met deze auto en moet mijn kritiek een beetje bijstellen maar man, wat heb ik hier aan moeten wennen. Oké, mijn BMW was een 116D EfficientDynamics (dit betekend dat het onderstel was verlaagd en dus stugger was), Had achterwiel aandrijving, 50/50 gewichtsverdeling, 18-inch wielen, Michelin PS 4 banden en er het was een product uit München.
Kwa rijden, is de Golf totaal niet te vergelijken met de BMW. Ga je dit wel doen (Wat ik in het begin deed) dan valt de Golf hier echt door de mand. Ik houd zelf van een stevige communicatieve auto, en dat is de golf niet. De Golf is een allemans vriend en ondanks het R-line onderstel nog steeds gericht op comfort. Dat is dan ook gelijk de conclusie. Het onderstel is prima voor als je dit zoekt, zoek je een echt lekker sturende auto dan is BMW je merk! Toch om het positief af te sluiten! Ga je even naar de supermarkt dan pak je toch liever de Golf. De BMW voelt op een parkeerplaats groter, logger en alles onder de banden en de aandrijflijn wringt dan heel erg. +1 voor de Golf!

Voordat ik nu start aan de lijst van de opties die erop zitten, Wil ik 1 optie uitlichten die ik heel erg mis. De BMW was voorzien van een Harman/Kardon systeem. 5 speakers, 5 tweeters en 2 subwoofers. De Golf stond in de advertentie met het Dynaudio pakket, helaas bij het bezichtigen bleek dit niet waar te zijn. Vergelijk ik de standaard speakers met de standaard speakers van de Mercedes-Benz, dan is het geluid meer dan prima. Zeker bij normaal volume zit er prima geluid in! Hoge tonen zijn helder, laag is aanwezig maar geeft niet lekker een diepe bass. Mis ik het HK systeem, ja! Maar dat is mijn eigen schuld. Ik had ook door kunnen zoeken naar een Golf met Dynaudio pakket.

Wat zit er dan wel op!
* Adaptive cruisecontrol
* Keyless entry
* Spiegelpakket (verwarmd, spiegel kantelt, inklapbaar en een lampje onder de spiegel)
* Binnenspiegel automatisch dimmend
* Sportstoelen met Lendesteun (ook de bijrijder)
* Apple Carplay - Android Auto
* Virtual cockpit
* LED koplampen (Geen LED plus)
* Dynamische achterlichten (smoke)
* Achteruitrijcamera
* PDC voor en achter
* Stoelverwarming
* Winter-pakket (Ruitensproeiers verwarmbaar)
* Getinte ramen achter
* R-line sportstuur (Met flippers)
* DAB Radio
* Vermoeidheidsherkenning
* Variabele stuurbekrachtiging
* XDS Sperdifferentieel
* Traffic Jam Assist
* Auto remt automatisch bij het achteruit rijden naar objecten (Geen idee wat hier de naam van is)

Over het algemeen een fijne auto, maar wel erg mainstream. Uiteraard zijn er in de afgelopen 6 maanden wel wat kleine irritaties geweest. Deze worden allemaal nog aan de volgende update toegevoegd (maar iets met Tijd!)
Ik zou het op prijs stellen als jullie deze review willen beoordelen. Mocht je feedback hebben, let me know!

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf