AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI Comfortline (2006)

Golf-en-een-beetje

Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI Comfortline
De Golf Plus is de bijna-MPV-versie van de Volkswagen Golf. In het vooronder van de Golf Plus doet de tweeliter TDI-motor zijn goede werk en in het interieur zijn prettige materialen toegepast. En daarbij laat de Golf Plus zich gewoon prettig besturen.

De Volkswagen Golf Plus heeft een wielbasis van 2,58 meter en een lengte van 4,21 meter. De uit de kluiten gewassen Plus-versie van de Golf neigt dus naar het concept van een midi-MPV.
In de Volkswagen heb je dat typische gevoel dat je krijgt in een ruimtewagen, doordat de enorme voorruit zo ver weg staat. Er kleven voordelen en nadelen aan. Uiteraard bezorgt zo'n ruit van het formaat schuifpui je een ruimtelijk idee, maar tegelijkertijd wordt het snel warm in het interieur.
De Golf Plus beschikt over een afwijkend dashboard ten opzichte van dat van de gewone Golf. Vooral de bult in 't midden valt op. Over 't materiaalgebruik hebben we geen klachten. Sterker nog, Volkswagen past in de Golf Plus betere kunststoffen toe dan in de gewone hatchbackversie van de Golf. Zelfs op de portieren voelen de materialen zacht aan.


Ruimte uitgebuit
De Golf Plus biedt voorin een riant assortiment van opbergmogelijkheden. De hele rij aan zonnebrilhouders tegen het plafond is natuurlijk wel een beetje overdreven. Maar goed, Volkswagen buit de hoogte van de carrosserie zo wel goed uit.
Stoelentrucs bepalen voor een aanzienlijk deel de bruikbaarheid van een auto. In de Golf Plus kun je de achterbank in twee delen verschuiven.
De Golf Plus heeft fijne stoelen, ze zijn riant, bieden veel zijdelingse steun en zijn niet te hard. De versnellingspook staat in de Golf Plus gewoon tussen de voor-stoelen.
De VW Golf Plus stuurt niet al te licht en biedt voldoende precisie. De Volkswagen heeft wel wat last van onderstuur, maar hij voelt goedmoedig aan. De vering en demping zijn stevig en als het op weg-ligging aankomt, is de Golf Plus heel neutraal.


Rumoerig
De Volkswagen TDI-motor nagelt er lustig op los. Zelfs als de motor op bedrijfs-temperatuur is, laat de tweeliter van zich horen, maar dankzij isolatie blijft het geluidsniveau in de Golf Plus binnen de perken. De pompverstuivertechniek van Volkswagen staat dan wel niet bekend om zijn rustige optreden, trap je het gaspedaal van zo'n TDI in dan gebeurt ook echt iets. De 2,0-liter diesel in de Golf Plus geeft zijn maximumkoppel van 320 newtonmeter vrij bij 1.750 toeren.
De Duitsers weten natuurlijk als geen ander hoe luidruchtig de diesel is en hebben daarom voldoende materialen toegepast om de klanken te dempen. Overigens maken dat soort zaken de auto ook wel weer duurder.


Enorm koppel
De Golf Plus geeft de bestuurder geen moment het idee dat de aandrijflijn en de voortrein overbelast worden met de 140 pk en 320 Nm die de TDI-motor levert. Zelfs wanneer je het pedaal helemaal vloert, voel je nauwelijks hoe het enorme koppel de voorwielen teistert. En snel is de Golf Plus zeker, en vooral op de 0-100-sprint laat de Volkswagen een uitstekende waarde zien. Bij diesels speelt het verbruik een nog belangrijkere rol dan bij de benzine-versies, en met de Golf Plus scoren we 1 op 13,6.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf Plus 2.0 TDI Comfortline
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.300

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.968 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.206 mm / 1.759 mm / 1.580 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.401 kg
Laadvermogen 629 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 750 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,1 s / 4,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,6 s / 8,3 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 153 g/km