Volkswagen Golf GTI - Op de Rollenbank
‘Misschien zat de mat onder het gaspedaal’
29 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Van een Golf GTI van de eerste generatie gaat het autohart altijd iets sneller kloppen. In zijn tijd had deze Volkswagen bijna iets magisch en kende hij lang geen concurrentie. Anno 2021 is het een prijzig verzamelaarsobject.
We bladeren even door een autojaarboek uit 1981, het bouwjaar van de auto van Hendrik Goldewijk, en zien dat de Golf GTI zelfs bijna vijf jaar na zijn introductie uniek in zijn soort was. Geen snelle Escort, Kadett of Ritmo te bekennen, want die lieten nog even op zich wachten. Hendrik mag van geluk spreken dat zijn vader deze auto in 2012 ontdekte. Een heuse schuurvondst, zo blijkt wel uit de prille foto’s die we te zien krijgen. Een centimeters dikke laag stof bedekte de koets en het interieur verkeerde in erbarmelijke staat.
Hendrik: “De vorige eigenaar is ooit met een soort restauratie begonnen en heeft de auto laten overspuiten. Daarna is er niets meer aan gedaan en stond hij jaren in een schuur. Pas in 2019 kregen we de motor voor het eerst weer aan de praat, na achttien jaar stilstaan. Er staat bijna twee ton op de klok en voor zover ik weet, is de motor niet gereviseerd. Het is een lekker snel karretje, vooral dankzij het lage gewicht. Aan het interieur is nog wel het nodige te doen en er ontbreken wat spulletjes, zoals de golfbal op de versnellingspook. Voor mij is dit een hobbyauto en ik neem de tijd om hem weer helemaal mooi en origineel te maken.”
TE RIJK MENGSEL
Goed, de techniek is al die jaren ongemoeid gelaten en we weten uit ervaring: stilstand is achteruitgang. Vandaag de dag perst de op één na goedkoopste Golf al 110 pk uit een 1,0-liter drie cilinder, terwijl we zoiets eind jaren zeventig redelijk sensationeel vonden. Rollenbank-chef Ghisbert van Ginhoven is al flink aan het gassen en constateert tot ieders verbazing dat heel wat paardjes de benen hebben genomen.
De ontsteking is goed, maar het mengsel is te rijk, zo blijkt als hij een extra meting doet met een lambdasonde in de uitlaat. Als mogelijke oorzaak noemt onze techneut versleten zuigerveren en ook het injectiesysteem kan deels de oorzaak zijn van het behoorlijke vermogensverlies.
Hendrik is een beetje teleurgesteld, maar beslist niet uit het veld geslagen. “Ik had het niet verwacht, hij voelt vlot en ik ben nog steeds de snelste in mijn vriendengroep. Weet je zeker dat het aan de motor ligt? Misschien zat de mat onder het gaspedaal.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 1.6 GTI |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.763 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.588 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 6.100 tpm |
Maximaal koppel | 140 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.815 mm / 1.630 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.398 mm |
Massa leeg | 832 kg |
Laadvermogen | 398 kg |
Banden | 175/70HR13Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.