Volkswagen Golf GTI Edition 35 - Op de Rollenbank
Recht in de leer
31 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
We schijven 2011 als de Volkswagen Golf GTI 35 jaar bestaat. Dat moet natuurlijk worden gevierd, dus komt er een jubileumversie, die 25 pk méér levert dan de standaard GTI. Hij kost wel even € 5.000 extra. Komen die duurbetaalde pk’s er eigenlijk wel uit?
Vind er maar eens eentje, een Golf GTI Edition 35 die ongeschonden door de tijd is gekomen, want dit is er natuurlijk eentje die schreeuwt om tuning. Daar weet Ghisbert van Ginhoven alles van. “Zonder verdere aanpassingen gaat zo’n auto zo naar 310 pk”, beweert hij. Edition 35-eigenaar Ahmed Kurt doet er nog een schepje bovenop. “Deze motor zit ook in de Audi S3 en daarin levert hij 300 pk”, vertelt hij. Van tuning wil hij echter niets weten. “Deze blijft helemaal origineel. Ik heb mijn stinkende best gedaan om deze te vinden, een origineel in Nederland geleverd exemplaar dat niet is getuned. Ik kocht hem van de tweede eigenaar. De eerste was een medewerker van Porsche Gelderland.”
Hij heeft een historie met snelle Volkswagens. “Hiervoor had ik een Golf R32, ook een feestelijke auto, maar ik wilde weer eens een auto zonder vierwielaandrijving. Af en toe wil ik ook iets met de achterkant doen”, lacht hij. “Met deze ben ik al eens op de Nürburgring geweest, maar daar zit ik wel met mijn billen te knijpen, hoor.”
Verder is Ahmed al eens met zijn grote trots naar Turkije gereden. “Die 4.000 kilometer reden we in anderhalve dag”, vertelt hij. Toe maar, dan is er flink gas gegeven. “Zelf weet ik het gaspedaal wel aardig te vinden, maar je zou mijn vrouw eens moeten ontmoeten. Die rijdt nog sneller dan ik!” En leverde die trip een regen aan snelheidsovertredingen op? “Welnee, de landen die je doorkruist, weten je toch niet te vinden.” Toch was de reis naar Turkije in deze auto eenmalig. “Je komt slechte wegen tegen en krijgt regelmatig met steenslag te maken. Dat wil ik deze auto eigenlijk niet aandoen; schade ligt zo wel erg op de loer.”
Ghisbert wil weten wat Ahmed gaat doen als na de meting blijkt dat de auto toch getuned is. Op dat scenario heeft Ahmed duidelijk niet gerekend. “Hij voelt niet aan alsof hij is getuned, maar ik denk dat ik hem in dat geval weer origineel laat maken; terugtunen dus.” Nou nou, die is wel erg recht in de leer! Als de meting start, blijkt al snel dat er helemaal geen rare getallen tevoorschijn komen. De meter houdt op met tellen bij 241 pk. Dat is 6 pk boven de fabrieksopgave. “Daar is dus echt nooit iemand aangekomen”, concludeert Ghisbert. “Die is zo uit de fabriek gerold.”
Het A4’tje waarop de uitslag is geprint, krijgt een plekje in de auto. “Zo kan ik altijd aantonen dat hij nog helemaal origineel is.” Zo is het, want uiteindelijk heeft een auto die helemaal is zoals hij uit de fabriek kwam, de grootste bewaarwaarde. Een kandidaat naar ons hart, die Ahmed. En die auto ook.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 2.0 TSI GTI Edition 35 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.610 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 173 kW / 235 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 2.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.213 mm / 1.786 mm / 1.479 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.301 kg |
Laadvermogen | 589 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 700 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 247 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,6 s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 189 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline AUTOMAAT - NAVIGATIE - CRUISE CONTROL - 5-DEURS
- 2009
- 148.876 km

Volkswagen Golf 1.2 TSI Tour II BlueMotion 2011 NAP | Climate control | Cruise control | Navigatie | Trekhaak | Lichtmetaal | Elektrische ramen + spiegels | Parkeersensoren | Centrale vergrendeling op afstand
- 2011
- 205.290 km

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline NL-Voertuig DSG Automaat
- 2010
- 127.141 km
Lezersreacties (31) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.