Volkswagen Golf GTI Edition 35 - Op de Rollenbank

Recht in de leer

31 reacties

Video
AutoWeek 08 2019
AutoWeek 08 2019

Je leest het in AutoWeek 08 2019

We schijven 2011 als de Volkswagen Golf GTI 35 jaar bestaat. Dat moet natuurlijk worden gevierd, dus komt er een jubileumversie, die 25 pk méér levert dan de standaard GTI. Hij kost wel even € 5.000 extra. Komen die duurbetaalde pk’s er eigenlijk wel uit?

Vind er maar eens eentje, een Golf GTI Edition 35 die ongeschonden door de tijd is gekomen, want dit is er natuurlijk eentje die schreeuwt om tuning. Daar weet Ghisbert van Ginhoven alles van. “Zonder verdere aanpassingen gaat zo’n auto zo naar 310 pk”, beweert hij. Edition 35-eigenaar Ahmed Kurt doet er nog een schepje bovenop. “Deze motor zit ook in de Audi S3 en daarin levert hij 300 pk”, vertelt hij. Van tuning wil hij echter niets weten. “Deze blijft helemaal origineel. Ik heb mijn stinkende best gedaan om deze te vinden, een origineel in Nederland geleverd exemplaar dat niet is getuned. Ik kocht hem van de tweede eigenaar. De eerste was een medewerker van Porsche Gelderland.”

Hij heeft een historie met snelle Volkswagens. “Hiervoor had ik een Golf R32, ook een feestelijke auto, maar ik wilde weer eens een auto zonder vierwielaandrijving. Af en toe wil ik ook iets met de achterkant doen”, lacht hij. “Met deze ben ik al eens op de Nürburgring geweest, maar daar zit ik wel met mijn billen te knijpen, hoor.”

Verder is Ahmed al eens met zijn grote trots naar Turkije gereden. “Die 4.000 kilometer reden we in anderhalve dag”, vertelt hij. Toe maar, dan is er flink gas gegeven. “Zelf weet ik het gaspedaal wel aardig te vinden, maar je zou mijn vrouw eens moeten ontmoeten. Die rijdt nog sneller dan ik!” En leverde die trip een regen aan snelheidsovertredingen op? “Welnee, de landen die je doorkruist, weten je toch niet te vinden.” Toch was de reis naar Turkije in deze auto eenmalig. “Je komt slechte wegen tegen en krijgt regelmatig met steenslag te maken. Dat wil ik deze auto eigenlijk niet aandoen; schade ligt zo wel erg op de loer.”

Ghisbert wil weten wat Ahmed gaat doen als na de meting blijkt dat de auto toch getuned is. Op dat scenario heeft Ahmed duidelijk niet gerekend. “Hij voelt niet aan alsof hij is getuned, maar ik denk dat ik hem in dat geval weer origineel laat maken; terugtunen dus.” Nou nou, die is wel erg recht in de leer! Als de meting start, blijkt al snel dat er helemaal geen rare getallen tevoorschijn komen. De meter houdt op met tellen bij 241 pk. Dat is 6 pk boven de fabrieksopgave. “Daar is dus echt nooit iemand aangekomen”, concludeert Ghisbert. “Die is zo uit de fabriek gerold.”

Het A4’tje waarop de uitslag is geprint, krijgt een plekje in de auto. “Zo kan ik altijd aantonen dat hij nog helemaal origineel is.” Zo is het, want uiteindelijk heeft een auto die helemaal is zoals hij uit de fabriek kwam, de grootste bewaarwaarde. Een kandidaat naar ons hart, die Ahmed. En die auto ook.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf 2.0 TSI GTI Edition 35
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.610

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 173 kW / 235 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 2.200 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.213 mm / 1.786 mm / 1.479 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.301 kg
Laadvermogen 589 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 700 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 247 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,6 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum