Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond
Je kunt je vergissen…
77 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een 22-jarige die net een dertien jaar oude Volkswagen Golf GTI met zeer ruime levenservaring heeft gekocht? Dat klinkt ons niet in de oren als een goed idee. Met satanisch genoegen nodigen we Floris Pullens uit voor de Klokje Rond-keuring: dat wordt een rondje prijsschieten deze week. Dan blijkt echter dat Floris een stuk doortimmerder te werk is gegaan dan de gemiddelde 22-jarige in zijn GTI.
Noem ons gerust bevooroordeeld, maar een jongeman en een Golf GTI vinden wij nooit een winnende combinatie. Zo af en toe zie je ze door het verkeer suizen op een manier waarbij de technische staat van de auto nog de minste zorg is. Uitzonderingen zijn er ook. Neem Floris Pulllens, die deze week komt met een Golf V GTI met een kilometerstand die je bij dit soort auto’s zelden ziet.
Het leek hem wel een veilige aankoop. “Het is namelijk de auto die mijn stiefvader ooit nieuw kocht”, vertelt hij. “Ik ken hem dus al jaren en ik weet dat hij er voorzichtig mee is omgesprongen. Hij is een rustige bestuurder en heeft hem alleen gebruikt voor lange snelwegritten. Ik heb als kind vaak op de achterbank van de Golf gezeten.”
Naar het zich laat aanzien krijgt de GTI in de toekomst ook niet heel erg op zijn falie, want Floris is naar eigen zeggen zelf ook een rustige bestuurder, die in elk geval de boel altijd warm rijdt.
GATENKAAS
Nadelen zijn er echter ook. “De afgelopen acht jaar is hij bij de dorpsgarage geweest. Ik vraag me af of die het onderhoud wel zo secuur heeft gedaan. Er is nooit iets preventief vervangen. Alleen als er iets echt stuk was, ging er iets nieuws in. De historie is als een gatenkaas. Er ontbreekt drie jaar aan facturen”, aldus Floris. Dat is echter nog niet alles. “Samen met mijn vader doe ik het onderhoud aan de auto. Na aankoop hebben we hem dus helemaal nagelopen. Op de distributieriem vonden we een datum uit 2008 en de logo’s van Volkswagen en Audi. Dat is dus de riem die er vanaf nieuw in zat. Die heeft het dus 330.000 kilometer gedaan!”
Keurmeester Joep Schuurman luistert met interesse en verbazing mee. Hij is liefhebber van de Golf GTI. Hij kan dus uitstekend oordelen, maar is ook extra kritisch: “Laat me beginnen met uit te leggen dat het héél moeilijk is om nog een fatsoenlijke Golf V GTI te vinden. En als het lukt, is hij veel te duur voor wat het eigenlijk is.” Als Joep de sleutel in ontvangst neemt, zet hij meteen maar even de toon. “Ik denk dat ik wel met één kantje vol gebreken terugkom.”
Ondertussen babbelen we door met Floris over zijn GTI. Hoe zat het bijvoorbeeld ook alweer met die Limited Edition? “Dit is een uitzwaaiversie van de Golf V GTI. De VI zou vlug op de markt komen en ik denk dat de Nederlandse importeur om de voorraad kwijt te kunnen dit speciale model heeft bedacht. Hij heeft een Abt-chip die hem meer vermogen geeft en onder meer standaard leren bekleding.”
EEN HELEBOEL WINST
Als dat is verteld, zet Joep de auto op de brug en kan het prijsschieten beginnen. Hoewel? “Ik heb maar een klein lijstje gebreken opgeschreven”, roept Joep. “Die auto rijdt echt nog prima.” Daarmee krijgt de dag een onverwachte wending. Maar: “Je ontkomt er niet aan dat je evengoed een paar duizend euro in deze auto kwakt voordat hij weer helemaal rijdt zoals hij is bedoeld. Bij het rijden voelt hij bijvoorbeeld meer aan als een normale Golf dan als een GTI. Aan het onderstel valt nog een heleboel winst te behalen.”
Wanneer de motorkap openzwaait, is het eerste gebrek gauw gevonden. Gisteren bracht Floris zijn auto naar een bedrijf voor ‘walnutblasting’, een methode om de interne vervuiling op te lossen. Dat is weliswaar heel goed gelukt, maar het is jammer dat het bedrijf is vergeten de oliedop terug op de motor te plaatsen. De kap is iets te vroeg dichtgegooid.
NIET-VERSLEUTELD
Verder zijn er positieve woorden van Joep. “Het ziet er hier een netjes en niet-versleuteld uit. De versnellingsbak is nog nooit open geweest, dat kan ik zien aan de bouten die onaangetast zijn. Dat betekent dat hij nog rijdt met zijn eerste koppeling.” Verder wijst hij Floris op een onderdeel van het schakelmechanisme. “Daar zijn de spiebanen uitgesleten en dat veroorzaakt speling. Als je dat nieuw bestelt, los je het probleem gemakkelijk op.”
Bij de inspectie van het onderstel gaat het al gauw over speciale Powerflex-rubbers waarmee de auto volgens de keurmeester een heel stuk beter gaat rijden. “Er is nooit veel aan vernieuwd en de rubbers zijn niet heel slecht, maar als je ze vervangt door goed spul gaat er een wereld voor je open”, geeft hij als tip. Dat geldt overigens ook voor de banden. Hoe goed de auto ook is, elf jaar oude winterbanden helpen niet mee aan een fraai rijgedrag. “En de schokdempers zijn ook nog origineel. Nu is er eentje aan het lekken en dat is een mooi moment om ze allemaal te vervangen door iets moois.”
Kortom, Joeps handen beginnen te jeuken. “Deze auto is zo mooi behouden dat het nog de moeite waard is er behoorlijk wat geld in te steken. Dit kan, ondanks de kilometerstand, nog een heel mooie auto worden.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Ik vind het een erg leuke auto, die duidelijk heel voorzichtig is bereden. Daarin zit nog genoeg leven om hem weer helemaal netjes te maken.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.550 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 5.100 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.216 mm / 1.759 mm / 1.466 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.303 kg |
Laadvermogen | 557 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 700 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,2 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 189 g/km |
Lezersreacties (77) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.